Az előkelő 25. helyen Budapest a legnépszerűbb úti célok listáján
Tavaly egy millió vendéggel több érkezett a magyar fővárosba mint 2017-ben.
A Mastercard legnépszerűbb úti célokat listázó felmérése szerint az utazási kedv világszerte magabiztosan növekedett az elmúlt évtizedben. Ezek alapján, 2009 óta kiugró arányban, 76 százalékkal emelkedett világszerte a külföldre utazók száma.
Magyarország, és azon belül is Budapest népszerűsége az átlagosnál jóval dinamikusabban növekedett: az ide a látogatók száma mintegy kétszeresére nőtt 2009 óta. Míg 2009-ben 3,6 millióan jöttek Budapestre, 2017-ben már 6 millióan, 2018-ban pedig majdnem ennek duplája, 7,1 millió vendég érkezett hozzánk. A Mastercard jelentése szerint egy év alatt a legalább egy vendégéjszakát itt töltő utazók száma 7,8 százalékkal, az elköltött összeg pedig 7,3 százalékkal emelkedett. Így Budapest Európában a hetedik leggyorsabban növekedő úti cél lett 2018-ban. A vendégek átlagosan 5 éjszakát töltenek a magyar fővárosban.
A Mastercard Global Destinations Cities Index nevű kutatása a világ 200 leglátogatottabb városát rangsorolja minden évben, amit a külföldi szállóvendégek létszáma, az eltöltött éjszakák száma és az utazók költései alapján állítanak össze. Az éves lista mellett idén az elmúlt évtized eredményeit is értékelték.
A Mastercard rangsorának élén idén ismét Bangkok áll: a thai fővárosba több mint 22 millióan látogatottak el, a második-harmadik helyen pedig Párizs és London végeztek valamivel több mint 19 millió látogatóval. A top 10-ben szereplő városok közül egyedül Londonba utaztak kevesebben, itt 4 százalékkal esett az oda érkező vendégek száma.
Ha a szállóvendégek költését nézzük, Dubai magasan vezeti a listát, ebben a városban naponta 553 dollárt költenek átlagosan a külföldiek. A szaúd-arábiai Mekka tartja tavalyi 2. helyét, Bangkok pedig a 3. ezen a listán.
Az összesített lista első 10 helyezettje 2018-ban | ||||
|
|
|
|
|
| Nemzetközi szállóvendégek száma 2018-ban (fő) | A 2019-es évre várt növekedés | Eltöltött éjszakák átlagos száma | Napi költés átlagos értéke (dollár) |
Bangkok | 22,78 millió | 3,34% | 4,8 éjszaka | 184 |
Párizs | 19,10 millió | 2,24% | 2,5 éjszaka | 296 |
London | 19,09 millió | 3,47% | 5,8 éjszaka | 148 |
Dubai | 15,93 millió | 1,68% | 3,5 éjszaka | 553 |
Szingapúr | 14,67 millió | 4,0% | 4,2 éjszaka | 272 |
Kuala Lumpur | 13,79 millió | 9,87% | 5,7 éjszaka | 142 |
New York | 13,60 millió | 2,94% | 7,9 éjszaka | 152 |
Isztambul | 13,40 millió | 8,14% | 5,8 éjszaka | 106 |
Tokió | 12,93 millió | 10,02% | 5,4 éjszaka | 196 |
Antalya | 12,41 millió | 8.14% | 14,0 éjszaka | 44 |
25. Budapest | 7,10 millió | – | 4,9 éjszaka | 105 |
Városok listája az utazók napi költése alapján (dollár) | |||
| A szállóvendégek által elköltött összeg 2018-ban (milliárd dollár) | A 2019-es évre várt növekedés | Napi költés átlaga (dollár) |
Dubai | 30,82 milliárd | 4,18% | 553 |
Mekka, Szaúd-Arábia | 20,09 milliárd | 7,94% | 135 |
Bangkok | 20,03 milliárd | 8,67% | 184 |
Szingapúr | 16,56 milliárd | 2,66% | 272 |
London | 16,47 milliárd | 4,64% | 148 |
New York | 16,43 milliárd | 2,93% | 152 |
Párizs | 14,06 milliárd | -0,78% | 296 |
Tokió | 13,77 milliárd | 12,74% | 196 |
Palma, Mallorca | 12,69 milliárd | 3,17% | 233 |
Phuket, Thaiföld | 12,01 milliárd | 9,16% | 247 |
44. Budapest | 3,67 milliárd | – | 105 |
Az elmúlt tíz év távlatában
A Mastercard jelentéséből három jelentős trend rajzolódik ki: egyrészt az utazási kedv átfogó növekedése világszerte, másrészt a nagyvárosok dominanciája az úti célok tekintetében, végül az ázsiai csendes-óceáni térség népszerűségének növekedése.
2009 óta minden vizsgált országban átlagosan évi 6,5 százalékkal nőtt az oda érkező külföldi vendégek száma, akik évről-évre többet is költöttek 7,4 százalékkal.
Bár a kisvárosok idegenforgalma is jelentős mozgást mutatott, a top 10 legnépszerűbb úti cél mégis nagyrészt változatlan maradt: London, Párizs, és Bangkok 2010 óta áll az első három helyen, ebből Bangkok az utóbbi hét évben hatszor lett a legnépszerűbb város.
A legdinamikusabb növekedést az ázsiai csendes óceáni térségében fekvő városok mutatták: 2009 óta éves szinten 9,4 százalékkal emelkedett az ide utazók száma. A második helyen Európa áll, ahol ugyanez az arány 5,5 százalék.
A módszertanról
A Mastercard felmérése, ami nyilvánosan elérhető adatbázison valamint a Mastercard saját kutatásain alapszik, 200 országot rangsorol annak megfelelően, hogy hány külföldi vendéget fogadtak legalább egy vendégéjszakára, és az utasok mekkora összeget költöttek az adott célpontban az ott tartózkodásuk során. A jelentés előrejelzést is tartalmaz a látogatók és átutazók számának növekedéséről. A jelentés nem a Mastercard kártyaforgalmi adataira épül.
A Mastercard, mint globális technológiai partner, speciális információkkal segíti a turisztikai iparág helyi szereplőit. A technológiai vállalat kutatásában azt vizsgálta, hová utaznak a legtöbben, pontosan mire és mennyit költenek. Az ilyen, és ehhez hasonló statisztikák segítségével a helyi szereplők pontos képet kapnak az oda látogatók fogyasztói szokásairól, ami lehetővé teszi számukra, hogy később személyre szabott, valós igényekhez igazodó szolgáltatást nyújtsanak. Emellett, a Mastercard létrehozta a City Possible-t, ami a városok, kutató intézetek, és magán szervezetek közötti globális együttműködést segít elő.