Az előkelő 25. helyen Budapest a legnépszerűbb úti célok listáján

Tavaly egy millió vendéggel több érkezett a magyar fővárosba mint 2017-ben.

A Mastercard legnépszerűbb úti célokat listázó felmérése szerint az utazási kedv világszerte magabiztosan növekedett az elmúlt évtizedben. Ezek alapján, 2009 óta kiugró arányban, 76 százalékkal emelkedett világszerte a külföldre utazók száma.

Magyarország, és azon belül is Budapest népszerűsége az átlagosnál jóval dinamikusabban növekedett: az ide a látogatók száma mintegy kétszeresére nőtt 2009 óta. Míg 2009-ben 3,6 millióan jöttek Budapestre, 2017-ben már 6 millióan, 2018-ban pedig majdnem ennek duplája, 7,1 millió vendég érkezett hozzánk. A Mastercard jelentése szerint egy év alatt a legalább egy vendégéjszakát itt töltő utazók száma 7,8 százalékkal, az elköltött összeg pedig 7,3 százalékkal emelkedett. Így Budapest Európában a hetedik leggyorsabban növekedő úti cél lett 2018-ban. A vendégek átlagosan 5 éjszakát töltenek a magyar fővárosban.

A Mastercard Global Destinations Cities Index nevű kutatása a világ 200 leglátogatottabb városát rangsorolja minden évben, amit a külföldi szállóvendégek létszáma, az eltöltött éjszakák száma és az utazók költései alapján állítanak össze. Az éves lista mellett idén az elmúlt évtized eredményeit is értékelték.

A Mastercard rangsorának élén idén ismét Bangkok áll: a thai fővárosba több mint 22 millióan látogatottak el, a második-harmadik helyen pedig Párizs és London végeztek valamivel több mint 19 millió látogatóval. A top 10-ben szereplő városok közül egyedül Londonba utaztak kevesebben, itt 4 százalékkal esett az oda érkező vendégek száma.

Ha a szállóvendégek költését nézzük, Dubai magasan vezeti a listát, ebben a városban naponta 553 dollárt költenek átlagosan a külföldiek. A szaúd-arábiai Mekka tartja tavalyi 2. helyét, Bangkok pedig a 3. ezen a listán.

Az összesített lista első 10 helyezettje 2018-ban






Nemzetközi szállóvendégek száma 2018-ban (fő) A 2019-es évre várt növekedés Eltöltött éjszakák átlagos száma Napi költés átlagos értéke (dollár)
Bangkok 22,78 millió 3,34% 4,8 éjszaka 184
Párizs 19,10 millió 2,24% 2,5 éjszaka 296
London 19,09 millió 3,47% 5,8 éjszaka 148
Dubai 15,93 millió 1,68% 3,5 éjszaka 553
Szingapúr 14,67 millió 4,0% 4,2 éjszaka 272
Kuala Lumpur 13,79 millió 9,87% 5,7 éjszaka 142
New York 13,60 millió 2,94% 7,9 éjszaka 152
Isztambul 13,40 millió 8,14% 5,8 éjszaka 106
Tokió 12,93 millió 10,02% 5,4 éjszaka 196
Antalya 12,41 millió 8.14% 14,0 éjszaka 44
25. Budapest 7,10 millió 4,9 éjszaka 105
Városok listája az utazók napi költése alapján (dollár)

A szállóvendégek által elköltött összeg 2018-ban (milliárd dollár) A 2019-es évre várt növekedés Napi költés átlaga (dollár)
Dubai 30,82 milliárd 4,18% 553
Mekka, Szaúd-Arábia 20,09 milliárd 7,94% 135
Bangkok 20,03 milliárd 8,67% 184
Szingapúr 16,56 milliárd 2,66% 272
London 16,47 milliárd 4,64% 148
New York 16,43 milliárd 2,93% 152
Párizs 14,06 milliárd -0,78% 296
Tokió 13,77 milliárd 12,74% 196
Palma, Mallorca 12,69 milliárd 3,17% 233
Phuket, Thaiföld 12,01 milliárd 9,16% 247
44. Budapest 3,67 milliárd 105

Az elmúlt tíz év távlatában

A Mastercard jelentéséből három jelentős trend rajzolódik ki: egyrészt az utazási kedv átfogó növekedése világszerte, másrészt a nagyvárosok dominanciája az úti célok tekintetében, végül az ázsiai csendes-óceáni térség népszerűségének növekedése.

2009 óta minden vizsgált országban átlagosan évi 6,5 százalékkal nőtt az oda érkező külföldi vendégek száma, akik évről-évre többet is költöttek 7,4 százalékkal.

Bár a kisvárosok idegenforgalma is jelentős mozgást mutatott, a top 10 legnépszerűbb úti cél mégis nagyrészt változatlan maradt: London, Párizs, és Bangkok 2010 óta áll az első három helyen, ebből Bangkok az utóbbi hét évben hatszor lett a legnépszerűbb város.

A legdinamikusabb növekedést az ázsiai csendes óceáni térségében fekvő városok mutatták: 2009 óta éves szinten 9,4 százalékkal emelkedett az ide utazók száma. A második helyen Európa áll, ahol ugyanez az arány 5,5 százalék.

A módszertanról

A Mastercard felmérése, ami nyilvánosan elérhető adatbázison valamint a Mastercard saját kutatásain alapszik, 200 országot rangsorol annak megfelelően, hogy hány külföldi vendéget fogadtak legalább egy vendégéjszakára, és az utasok mekkora összeget költöttek az adott célpontban az ott tartózkodásuk során. A jelentés előrejelzést is tartalmaz a látogatók és átutazók számának növekedéséről. A jelentés nem a Mastercard kártyaforgalmi adataira épül.

A Mastercard, mint globális technológiai partner, speciális információkkal segíti a turisztikai iparág helyi szereplőit. A technológiai vállalat kutatásában azt vizsgálta, hová utaznak a legtöbben, pontosan mire és mennyit költenek. Az ilyen, és ehhez hasonló statisztikák segítségével a helyi szereplők pontos képet kapnak az oda látogatók fogyasztói szokásairól, ami lehetővé teszi számukra, hogy később személyre szabott, valós igényekhez igazodó szolgáltatást nyújtsanak. Emellett, a Mastercard létrehozta a City Possible-t, ami a városok, kutató intézetek, és magán szervezetek közötti globális együttműködést segít elő.