Átadták a Márka gyártóüzemét
Saját kézbe került a gyártás, ami az elkövetkező időszakban akár az évi 100 millió litert is elérheti
Átadták a Márka Üdítőgyártó Kft. gyártó és palackozó üzemét, illetve logisztikai központját ma Felsőlajoson. A mintegy 3,2 milliárd forintos zöldmezős beruházás révén Közép-Európa egyik legmodernebb üzeme épült meg, amelynek megvalósításához a cég 500 millió forint európai uniós támogatást nyert el. A fejlesztéssel a társaság az általa forgalmazott csendes és szén-dioxiddal dúsított Márka üdítőitalok gyártását is saját kezébe veszi, valamint palackozási kapacitását bővíti, amellyel 50 új munkahelyet teremt a Bács-Kiskun megyei településen. A vállalkozás célja, hogy két-három éven belül a jelenlegi 35 millió literes éves gyártott mennyiséget 100 millió literre növelje.
„A 3,2 milliárd forintos zöldmezős beruházás 15 hónap alatt valósult meg, amelynek megvalósításához vállalkozásunk 500 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert el GINOP-pályázaton” – mondta az üzem ünnepélyes átadásán Pécskövi Tibor, a Márka Üdítőgyártó Kft. tulajdonos-ügyvezetője. A közel 10.000 négyzetméter alapterületű gyárban 2 természetes ásványvízkút is működik, valamint az üzem a gyártás mellett raktározási lehetőséget is biztosít. A vállalkozás a 3 hektáros ipari területen Közép-Európa egyik legmodernebb gépsorával működő üzemében az általa forgalmazott csendes és szén-dioxiddal dúsított Márka üdítőitalok gyártását kezdi meg, valamint palackozási kapacitását bővíti.
A vállalkozás vezetőinek célja, hogy két-három éven belül a jelenlegi 35 millió literes éves gyártott mennyiség 100 millió literre növekedjen. Pécskövi Tibor elmondta: az idei forgalom 40 százalékát a csendes termékpaletta (gyümölcslevek, jeges teák) adja majd. A közeljövőben egy újabb gyártósor üzembe helyezését és a logisztikai tevékenység bővítését is tervezi a cég. A Márka üdítőitalok elkészítéséhez az üzemben jellemzően – 90% – hazai beszállítókkal dolgoznak, beleértve az alapanyagot, csomagolást stb. A vállalkozás most nem csak átadott gyára miatt érkezett mérföldkőhöz, hanem amiatt is, mert 2017-től megújult arculattal, vagyis egyedileg, a cég által tervezett palackformával, címkedizájnnal, és megfiatalított szlogennel van jelen a piacon.
„Ez a beruházás kiválóan jelképezi, hogy a kormány jól határozta meg a jelenlegi uniós fejlesztéspolitikai ciklus irányelveit. Működik ugyanis a kormány azon terve, miszerint az uniós források nagyobb részét a magyar vállalkozások támogatására kívánja fordítani, ezáltal is növelve a magyar cégek és Magyarország versenyképességét” – mondta Vitályos Eszter, a Miniszterelnökség európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára. „Ha a kis- és középvállalkozások ezrei tudnak fejleszteni, és ezáltal a külpiacon is versenyképesek lesznek, akkor jól és hatékonyan költjük el az uniós forrásokat. A kormány ezen céljaihoz nagyon jól passzol ez a beruházás” – tette hozzá.
Dr. Salacz László országgyűlési képviselő kiemelte: a hazai vállalkozások sikere képezi az alapját a hosszú távú gazdasági növekedésnek, amely 2014-ben indult el Magyarországon. Erre jó példa a Márka Üdítőgyártó Kft. most átadott gyártó és palackozó üzeme, illetve logisztikai központja, „mivel a cég
bebizonyította, hogy tudnak élni a lehetőségekkel”. Kiemelte: a most átadott üzem 50 embernek ad munkát. „Örömmel látom, hogy egy ilyen kiemelkedő élelmiszeripari tevékenységet folytató üzem bővül és gyarapodik, amely Felsőlajos zászlóshajójává vált. A Márka Üdítőgyártó Kft. a termék 44 éves múltjával elérte azt, hogy érvényesíthesse célkitűzéseit a világszínvonalú technológia megvalósításával és a cég piacképességének növelésével” – tette hozzá az országgyűlési képviselő.
„Felsőlajos fontos mérföldkőhöz érkezett el ezzel a beruházással. Nagy előrelépés az alig ezer fős falu számára” – mondta Juhász Gyula, Felsőlajos Község polgármestere. Kiemelte: a település kedvező földrajzi fekvése szerepet játszott abban, hogy a cég Felsőlajost választotta az üzem helyszínéül, hiszen a község Budapesttől 60, Kecskeméttől 20 kilométerre, az M5 autópálya mellett található.
Szabó Gabriella, olimpiai-, világ- és Európa-bajnok kajakozó „hihetetlen szimpatikus” vállalkozásként jellemezte a Márkát. „Nagyon tetszik a cég azon szemlélete, hogy világmárkákkal kívánja felvenni a versenyt. Sportemberként az egészségtudatosságot, magánemberként a környezettudatosságot, magyar emberként pedig a munkahelyeket és a magyar szemléletet szeretném megköszönni a Márkának” – tette hozzá.
A környezetterhelés minimalizálása érdekében a gyár területén egy újonnan épült biológiai szennyvíztisztító telep is kialakításra került. Az az első beoltás alkalmával hozzáadott baktériumok folyamatosan fenntartják azt a flórát, amellyel megtisztítják a keletkező szennyvizet, ezáltal a szigorú hatósági jogszabályoknak megfelelően – folyamatos ellenőrzések mellett – távozik a befogadó élővíz csatornába. A társaság a keletkezett PET hulladékot szortírozva, préselve és bálázva összegyűjti, és újrahasznosítja. Az üzem környezetének kialakítása során több mint 12.000 négyzetméternyi területet füvesítettek és parkosítottak. A keletkező zöld hulladék elszállítás után komposztálásra kerül. Az energiatudatosságot jegyében a cég az üzem további fejlesztéseként a jövőben napkollektorok beépítését is tervezi.
Sárkány Péter, aki – dr. Kállay Miklós mellett – a Márka üdítőital feltalálója, emlékeztetett arra, hogy a Márka üdítőital magyar szabadalom, amely most megfogalmazása szerint a reinkarnációját, reneszánszát éli. A feltalálók receptúrája alapján az első szőlő ízű szomjoltó 1973-ban készült el, amelyet a Délalföldi Pincegazdaságban palackoztak. A következő években az ország több pincegazdaságában is megkezdődött a különféle ízű Márka üdítők gyártása. Az elmúlt 44 évben sok minden változott – a palackozások helyszínei vagy éppen a termékpaletta –, de egy valami nem, mégpedig, hogy jellemzően hazai alapanyagokból készülnek a termékek. Jelentős mérföldkövet jelentett a Márka üdítőital életében, hogy 2007-ben az üdítők kizárólagos forgalmazását megkezdte a Márka Üdítőgyártó Kft., a 100%-ban magyar tulajdonban lévő családi vállalkozás. A társaság azóta is töretlenül építi a brandet, melynek során egyszerre tartja szem előtt a tradíciót és az innovációt. A sikert mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 2007-ben még csupán 6 millió liter Márka üdítő készült, amely szám 2016-ra a folyamatos termékfejlesztéseknek és a megnövekedett fogyasztói igényeknek köszönhetően már 35 millió literre növekedett. Nem utolsó sorban ez az intenzitású növekedés alapozta meg azt a törekvést, hogy a társaság saját kezébe vegye a Márka termékek gyártását is.