Milyen összefüggés van a fogyasztók testalkata és a ruházati cikkek vásárlása között?
A GLAMI divatkereső felmérést készített arról, hogy a magyarok milyen problémákkal találkoznak ruhavásárlás során, az átlagostól eltérő mérettel rendelkező fogyasztók igényei szerint mennyire képes kiszolgálni a divatmárkák és az üzletek, és hogy a magyarok szerint milyen változásokra lenne szükség a divatiparban annak érdekében, hogy a testalkata miatt senki ne érezze magát kényelmesen vásárlás során.
A GLAMI divatkereső Fashion (Re)search – Body Neutrality felmérése [1] szerint a magyar nők 46%-a, a férfiak pedig 31%-a túlsúlyosként tekint magára, ami miatt számtalan nehézséggel kell szembenézniük a ruházati és egyéb divattermékek vásárlásakor. termék a felmérés szerint a nők 35%-ának, a férfiak pedig 41%-ának okoz problémát , hogy a legtöbb divatmárka kínálatából hiányoznak az átlagostól eltérő extra nagy (XXL-6XL), vagy extra kicsi (XXS vagy kisebb) ruhaméretek. A három leggyakoribb problémát mind a nők, mind pedig a férfiak esetében a méretek korlátozott elérhetősége , a márkák közötti következetlen méretezés , illetve atestalkatnak megfelelő szabású ruhák megtalálása jelenti.
A legnehezebben megvásárolható divatcikkek
A kutatás szerint mind a nők (53%), mind a férfiak (54%) a farmert/ill. a nadrágokat tartja a legnehezebben megvásárolható ruhadarabnak. A nők esetében a második és harmadik legnehezebb megvásárolható divattermék a fürdőruha (45%), valamint a fehérneműk (37%), a férfiak a második helyen a pólók/ingek (49%), a harmadik helyen pedig a cipők (34%) szerint.
Ruhák, amiket egyáltalán nem hordunk testalkatunk miatt
A felmérés arra is rákérdez, hogy van-e olyan ruhadarab, amit a testi adottságai miatt egyáltalán nem hord valaki. A nők 76% válaszol, hogy van ilyen ruhadarab, ezek a legtöbb esetben az alacsony derekú farmerek és a rövid felsők (59%), továbbá a skinny farmerek, vagy a testhezálló ruhák (50%). A férfiak esetében 51% válaszol, hogy van olyan ruhadarab, amelyet testalkata miatt nem hord. Ezek legtöbb esetben a szűk pólók és farmerek (61%), az atlétatrikók és egyéb sportruházat (20%), valamint a színes/feltűnő minták voltak (20%).
Minek van pozitív hatása a testünkről alkotott képünkre?
A felmérés szerint a nők esetében leginkább az van pozitív hatással az önképre, ha egy megfelelő ruhadarabot talált (53%), illetve, ha egy olyan márkát fedeznek fel, amely a méretüknek és a testalkatuknak megfelelő termékkínálattal rendelkezik (31%) . A férfiak ebben a tekintetben hasonlóan gondolkodnak, 36% számára egy megfelelő ruhadarab, 23% számára egy megfelelő márka felfedezése van pozitív hatással van az önképre, 8% számára fontos, hogy hasonló testalkatú modellek is szerepeljenek a reklámfotókon.
Milyen változásokra lenne szükség a divatiparban?
A felmérés arra is rákérdez, hogy milyen változásokra lenne szükség a divatiparban annak érdekében, hogy az átlagostól eltérő méretű és testalkatú emberekre kisebb nyomás nehezedjen és jobban érezzék magukat vásárlás során. A nők esetében a legtöbb válasz az volt, hogy a divatmárkák ajánlják tippeket, hogy hogyan kell a testalkatuknak megfelelően (49%), továbbá méretet, különböző ujj- és szárhosszakkal (45%) és használjanak hirdetést többféle testalkatú modellt és katalógusaikban (45) %). A legtöbb férfi szerint a több méret különböző hosszakkal (35%), a részletesebb méretekkel kapcsolatos információk (35%), valamint a photoshop mentes hirdetések (19%) is a fogyasztók számára a ruházati cikkek vásárlását. Mindemellett a nők 32%-a, a férfiak pedig 14%-a nagyon fontosnak tartja, hogy plus size modellek is szerepeljenek a webshopokban és a divatüzletekben található divatfotókon.
[1] GLAMI Divatkutatás – Testsemlegesség. A felmérés 9 országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) összesen 20.242 felhasználó (Magyarországon 1773 fő) megkérdezésével történt. Az adatfelvétel időpontja 2023. június 1-10.