A futballakadémiákon is indul a tanév
Ezt érdemes tudnia a szülőknek a fociakadémiák működéséről
A megfelelő iskola kiválasztása jelentős mérföldkő minden család életében. A sportoló gyerekek számára pedig még fontosabb, hogy megtalálják azt az iskolát, ahol a tanulás, a felnőtté válás és akár a profi karrierre való felkészülés leginkább összeegyeztethető. Az ifjú futballisták számára a profi világra való felkészülés viszonylag korán indul és az egyre nagyobb számban létrejövő futballakadémiák sok lehetőséget kínálnak számukra. Hogyan lehet közöttük jól választani? Mit érdemes mérlegelni? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásában szeretne segítséget adni a szülők számára az MTK akadémiája, ahonnan a legtöbb profi magyar futballista indult el az elmúlt 25 évben.
Zárt vagy nyitott akadémiát válasszunk?
Az egyik legfontosabb eldöntendő kérdés, hogy az ún. „zárt”, vagy „nyitott” akadémia előnyösebb a gyerek fejlődése szempontjából. Egy zárt akadémián minden házon belül történik, beleértve a tanulást, edzést és pihenést, és sokszor az akadémián is laknak a tanulók. Ezzel szemben a nyitott akadémia eseténen otthon vagy egy kollégiumban laknak, szabadon választhatnak iskolát, így nem feltétlen együtt tanulnak az egy csapatban játszó palánták. Az MTK Sándor Károly Labdarúgó Akadémián például a Budapesti gyerekek otthon laknak a családjukkal, akik pedig messzebbről jönnek, azok az akadémia kollégiumában találnak otthont, de iskolába ők is egyénileg járhatnak.
Székely Zsolt, az MTK Sándor Károly Labdarúgó Akadémia igazgatója szerint mind a két rendszernek megvan a maga előnye, azonban a nyitott akadémia talán jobb hatással van a gyerekek személyiségfejlődésére, ezért ők e-mellett döntöttek
„A legfontosabb szempont az iskolaválasztásnál, hogy az intézmény támogassa az élsportolókat és az ezzel járó tevékenységeket – a reggeli edzéseket, edzőtáborokat, a hét közbeni meccseket, egyéni képzéseket. A zárt akadémiákon egy helyen van minden, így kevesebb idő megy el utazással is. A nyitott modellhez képest ez egy zártabb világ, ahol kevesebb ingerrel találkoznak a gyerekek. Cserébe fókuszáltabban tudnak a futballal foglalkozni, azonban kevesebbet találkoznak emberekkel más közegből, nem ismernek meg új problémákat, bizonyos esetekben kissé önállótlanná válhatnak. Ráadásul amennyi időt az utazással nyer, annyit úgysem fog a futballal foglalkozni, napi 10 órát nem lehet a pályán tölteni” – foglalta össze a szakember.
„A nyitott akadémia sokszínűbb fejlődést kínál a gyerekeknek: nap mint nap találkoznak más beállítottságú és érdeklődésű osztálytársakkal, önállóbb az életük, és mindez egy talpraesettebb, szociálisan érzékenyebb és kerekebb személyiség kifejlődését eredményezheti. Azért is fontos ez, hiszen nemcsak a sportban és dolgozatokon elért eredményekről van szó, hanem, arról is, hogyan válhat boldog és sikeres felnőtt a profi sportkarrierre készülő magyar fiatalból” – tette hozzá Székely Zsolt,aki azt is elárulta, hogy az MTK akadémián idén 10 érettségizőből mindenki sikeresen teljesített, voltak, akik egészen magas eredménnyel, 4 gyereket egyetemre is felvettek, volt, akit gazdasági szakra.
A szakember szerint a szabad iskolaválasztás lehetősége is fontos érv a nyitott akadémia mellett, hiszen lehetővé teszi, hogy minden akadémista a tehetségének, eredményeinek és céljainak megfelelően válasszon iskolát. Különös tekintettel arra, hogy karrierjük után ők is nagy valószínűséggel civil életet fognak élni, amihez szükség lesz nyelvtudásra, érettségire vagy egy szakma elsajátítására.
Így néz ki a napi rutin a futballakadémián
Az MTK akadémián heti több alkalommal van reggeli edzés vagy speciális foglalkozás, ami lehet egyénenként eltérő, technikai képzés, videózás vagy mentáltréning. Ilyenkor később érkeznek az iskolába. Sajnos ez nem minden intézményben megoldható, ezért vannak olyan akadémisták is, akik az edzések előtt vagy után tudnak részt venni speciális foglalkozáson. Dél körül, a tanítást megszakítva elfogyasztják a klub által kiszállított, szakértők által összeállított ebédet. Ezt követően folytatódik a tanulás, majd délután találkoznak a pályán a csapattal és kezdődik az edzés. Kora este érnek haza vagy a kollégiumba a srácok, ahol vacsora, tanulás vagy kikapcsolódás vár rájuk.
„Aprofi sportoló gyerekekre kettősnyomásnehezedik. Nemelégaziskolábanjólteljesíteni, afutballbanisnapmintnapbizonyítanikell. Ezt gyakran nemkönnyűkezelni. A klubnevelőtanárainemcsakatanulásban segítenek, hanemabbanis, hogyakkorisleüljenekaleckéhez, hanincshozzákedvük. Természetesen aszülőkisterelgetikagyerekeket, hogyrendszeretőéstudatoséletetéljenek, amitakollégiumbanispróbálunknekikmegadni. Ettől még persze nem dolgunk minden percüket beosztani, hiszen nekik is szükségük van szabadidőre” – foglalta össze Székely Zsolt.
Már régen nem csak focizni tanulnak: nyelvvizsga, egyénre szabott figyelem
Fiatal korban teljesen más ütemben fejlődnek a gyerekek az élet különböző területein, nem véletlen, hogy ilyen szoros menetrend mellett gyakran igény van külön figyelemre is: a sport és tanulás mellett mentáltréner is „edzi” a gyerekeket, aki nyugat-európai mintákat követve segíti a pszichés fejlődésüket, igyekszik átlendíteni őket a nehézségeken. Németh Zsanett, az MTK Sándor Károly Labdarúgó Akadémia oktatási referense szerint fontos egyenként figyelembe venni minden palánta hátterét és személyiségét, hogy egyéni ütemben, megfelelő irányba fejlődjenek a gyerekek.
„Egy gyerek személyiségét nem lehet megbontani, nincs olyan, hogy most éppen sportoló vagy tanuló, hiszen komplex személyiségekről beszélünk, akiknek az élet minden területén teljesíteni kell. Ezért is fontos ismerni minden gyerek családi hátterét, hogy tudjuk, van-e testvére, együtt élnek-e a szülők, mennyi támogatásra számíthat otthonról. Az akadémisták életében kiemelten fontos a támogató közeg, mely a család mellett a klubot és az iskolát is jelenti” – emeli ki az oktatási szakember.
„Mindemellett komoly jelentőséget szentelünk a nyelvtanulásnak. Elvárás, hogy legalább egy nyelven mindenki beszéljen kommunikációs szinten. E nélkül már elképzelhetetlen a nemzetközi karrier. Nálunk külön szaktanár foglalkozik a gyerekekkel és a különböző szintekhez igazodva készíti fel őket a nyelvvizsgákra. Ennél persze többről van szó, azt is fontosnak tartjuk, hogy tudjanak hatékonyan kommunikálni, ismerjék az etikettet, valamint, hogy megtanulják megfelelően kezelni a konfliktusokat és a stresszt. Olyan gyerekeket szeretnénk nevelni, akik idegen élethelyzetekben, akár külföldön is állják a sarat” – tette hozzáNémeth Zsanett.