Terhelhetőség 36 tonna, CO2 kibocsátás nulla – itt a Toyota környezetbarát kamionja
A Toyota az áruszállításban is meghonosítaná úttörő hidrogén üzemanyagcellás technológiáját. Első kísérleti járműve hamarosan éles bevetésre indul a Los Angeles-i teherkikötőben.
A Toyota Mirai a világ első, szabadon megvásárolható üzemanyagcellás személyautója. Piaci bevezetésével máris fontos lépést tett a hidrogén alapú, fenntartható társadalom megteremtése felé a Toyota; most pedig a közlekedés egy másik, talán még fontosabb ágazatát, az áruszállítást is mentesítené az emisszióktól a vállalat.
A Project Portal keretében október 23-án, a Los Angeles-i teherkikötőben indul első útjára az a nehézteherjármű, amelyet a Mirai technológiáján alapuló hajtáslánc mozgat. A több mint 670 lóerős, 1796 Nm forgatónyomatékú erőforrást a szedán megkettőzött üzemanyagcellája látja el a működéséhez szükséges elektromos energiával.
Míg a világ több autógyártója is kísérletezik a helyi károsanyag-kibocsátás nélkül üzemeltethető, tisztán elektromos nyerges vontatóval, ezekkel szemben hallatlan előnye a hidrogén üzemanyagcellás technológiának, hogy alkalmazásával nagyságrendekkel lerövidíthető az állásidő (a hidrogéntartályok feltöltése a Miraival szerzett tapasztalatok szerint annyi időt vesz igénybe, mint egy belső égésű motorral működtetett jármű üzemanyagtartályának a megtankolása), valamint kiiktathatók a hasznos terhelhetőséget csökkentő, terebélyes és nagytömegű akkumulátorok.
A Project Portal nyerges vontatója egy mindössze 12 kWh kapacitású akkumulátort kapott. Összehasonlításként: a jelenlegi Toyota Prius PHEV (hálózatról tölthető hibrid) modell 8,8 kWh kapacitású akkumulátora 40 kilométeren át képes egymagában mozgatni a másfél tonnás menetkész tömegű személyautót. Ezzel szemben a hidrogéntartályok egy feltöltésével a várakozások (illetve az eddig megtett, mintegy 6500 tesztkilométer tapasztalatai) szerint több mint 320 kilométert lesz képes megtenni a rövid távú áruszállítási feladatokra specializálódott, több mint 36 tonna össztömegig terhelhető teherjármű.
A tervek szerint pont ennyit, mintegy 320 kilométert fog naponta megtenni a Toyota tiszta nyerges vontatója. A gyakorlati tesztek első fázisában számos rövidebb útból tevődik majd össze ez a táv, majd a projekt előrehaladtával egyre hosszabb távolságokra indíthatják útnak a járművet. A kísérlet eredményeit nemcsak a Toyota mérnökei, de a Los Angeles-i kikötő vezetői is érdeklődve figyelik. A létesítmény szénlábnyomának jelentős részét pont az ehhez hasonló, rossz hatásfokú körülmények között üzemeltetett nehéz teherjárművek emissziói adják ki; a hidrogén üzemanyagcellára való átállás tehát kézzel fogható, azonnali ökológiai és egészségügyi előnyöket jelentene a kikötő és környezete számára.
A nyerges vontató építéséről, illetve gyorsulási képességéről többet is megtudhat az alábbi videóból: https://www.youtube.com/watch?v=FIr_zZ0kgtI
Fotók: Toyota