9 érdekesség a Játék összeköt! program révén megépülő játszóterekről

 

  1. A játszóterek kialakításánál, tervezésénél fontos szempont a terület kiválasztása, az akadálymentes megközelítés, a mindenki számára alkalmas, illetve adaptálható játszóeszközök megválasztása az egyetemes tervezés módszerének alkalmazásával. A módszer lényege, hogy egy kialakításra kerülő eszköz megtervezésénél már a kezdet kezdetén figyelembe veszik a potenciális felhasználók legszélesebb körének igényeit, így a különböző fogyatékossággal élő gyermekét is.

  1. A térbeli befogadás biztosítása, amely a mintajátszótéren is látható, magában foglalja az átlátható térszervezést és a megvilágított használati tereket. Minden szülő számára fontos pl., hogy a padra leülve lássa gyermekét, a gyerekek is nagyobb biztonságot éreznek, ha látják szüleiket. Különösen fontos ez hallássérült szülők, illetve gyerekek számára, ahol a hangos beszéddel, kiáltással történő figyelemfelhívás, örömmegosztás nem valósítható meg. A játszótér jó megvilágítása viszont elősegíti számukra a szájról olvasás lehetőségét, valamint a szemkontaktus létrehozását is.

  1. A kontrasztos színek használata a játszótéri eszközökön és környezetükben esztétikus és megkönnyíti a látássérült gyermekek számára az orientációt és az eszközök beazonosítását.

  2. A befogadó játszótér fontos eleme, hogy a fogyatékossággal élő és a nem fogyatékos gyermekek együtt játsszanak, a fogyatékossággal élő gyermekek számára is használható játékok ne elkülönülten, a játszótér szélén kapjanak helyet. Ennek kiváló példája a játszótér bal oldalán elhelyezett repülőgép, amelybe a barna szárnyak végéről rámpán is be lehet jutni, pl. kerekes székkel. A gyermekek közös játéka a repülőgép belsejében valósulhat meg. A jármű oktató paneljein különböző alakzatokat helyezhetünk el tapintható felületekkel, amelyek mindenki, így a látássérült gyermekek számára is izgalmassá teszik a helyszínt.

  1. A játszótér jobb felső részén található tapintható gömbök, alakzatok ugyanezt a célt szolgálják, azonos információval szolgálva mind látó, mind látássérült gyerekek számára.

  1. Az egyértelműen alkalmazható feladatok az értelmi fogyatékos gyerekekkel való együttjátszást segítik, pl. szintén a járművek oktató paneljein elhelyezett különböző színű korongok rendezése, stb.  

  1. A jobb oldali mászóka azok számára is alkalmas, akik lábuk érintettsége miatt kezükkel megkapaszkodva akarnak előbbre jutni az eszközben. A játszótér közepén elhelyezett libikóka halmozottan fogyatékos gyermek számára nyújt lehetőséget abban, hogy fekve használja az eszközt testvérével, barátjával vagy játszótársával együtt, aki a libikóka másik végén ül, így osztozva a közös játék élményében.

  1. A játszótér bal oldalán elhelyezett tálcás homokozó térdszabad kialakítással készült kerekes székes gyerekek számára, lehetőséget biztosítva, hogy társaikkal együtt építsék a homokvárakat.

  1. A játszótér felső szélén elhelyezett házikó-kuckó alkalmas lehet boltos játékhoz, vagy éppen rövid elvonulási lehetőséget, csendes környezetet biztosít az éppen erre vágyó autizmussal élő, vagy csak egyszerűen megbántódott gyerekek részére.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .