Virágot még áruházban, kerti bútort már egyre inkább online vásárolunk

3d rendering online news application on smartphone. Mobile phone with newspaper icon, megaphone, globe, news reporter microphone and satellite dish.

Az elmúlt években folyamatosan emelkedett, majd a koronavírus-járványt követően kifejezetten megugrott az online vásárlások aránya a barkácstermékek piacán is, és a növekedés azóta is töretlen. Így idén először a teljes forgalomból meghaladta a 10 százalékot az interneten vásárlók aránya – derül ki az országos hálózattal rendelkező Praktiker adataiból. A trendet erősíti, hogy a kiskereskedelem más szegmenseihez hasonlóan itt is átalakultak a nyomtatott újságok, a teret az online magazinok és akciók veszik át. Ennek megfelelően a Praktiker is csökkentette ökológiai lábnyomát, és a korábbi nyomtatott katalógust mára sikeresen váltotta ki az online elérhető, kéthetente frissülő ajánlatok oldal.

Az elmúlt években folyamatosan bővült az e-kereskedelem, és ezt a tendenciát a barkácspiac is követi: a Praktiker adatai alapján a 2018-as 1-2 százalékról mára 10 százalék fölé emelkedett az online vásárlások aránya a teljes forgalmon belül. Ez egyébként megfelel a teljes kiskereskedelemben tapasztalhatónak, ahol hasonló mértékű az online vásárlások súlya1. Az adatok alapján nemcsak az internetes forgalom aránya, hanem a vásárlások darabszáma és értéke is folyamatosan növekedett az utóbbi években, és rendre megelőzte az offline növekedés mértékét. A trendet tovább erősíti, hogy a zöld értékek mentén a Praktiker tavaly megszüntette több nyomtatott kiadványát, idén pedig minden ilyen formátumot kiváltott az új, online platform, mely tovább tereli a vásárlókat a webshop irányába. Ehhez a fogyasztók gyorsan igazodtak: az idei első negyedévben az akciókat megjelenítő ajánlatok oldalnak 1,2 millió oldalletöltése volt. Az adatok alapján az online kiadvány elsődleges célja az áruházi vásárláshoz kapcsolódó információszerzés, a vásárlók csaknem fele ugyanis online tájékozódik, függetlenül attól, hogy hol veszi meg végül a terméket. Az újonnan indult kedvezményes villámajánlatok a tapasztalatok alapján népszerűbbek, mint a korábbi egész hétvégés akciók. A barkácsáruházlánc tapasztalatai alapján az online kiadványok mára képesek elérni, sőt akár meg is haladni a papír alapú kiadványok teljesítményét alacsonyabb ökológiai lábnyom és kedvezőbb költségszint mellett.

A Praktiker adatai alapján idén a csempe, bútor és kert kategóriák a legnépszerűbbek az online vásárlók körében. Ezek közül a kert szegmens az, amelyik iránt az előző évhez viszonyítva is kiemelten nagy a kereslet, különösen az alábbi termékkörökben: kertépítés, kerítések, térkő, kerti-bútor, grill, virágföld-mulcs. Az elemzésből az is kiderül, hogy melyek azok a termékek, amelyeket szívesebben „fogunk meg”, tehát inkább a boltban veszünk: ilyenek a növények, lámpák és más fényforrások.

Sommer Ádám, a Praktiker marketing és online szolgáltatások igazgatója elmondta: a változó vásárlói szokások alapján a Praktiker arra számít, hogy a barkácstermékek online értékesítése a jövőben tovább erősödik. Ennek megfelelően a meghatározó piaci pozícióval rendelkező áruházlánc webshopjában jelenleg is több mint 30 ezer termékkel, és kéthetente frissülő online ajánlatokkal várja a látogatókat.

1 Üzemanyag- és autókiskereskedelem nélkül. Forrás: GKI Digital – Árukereső.hu: Online Kiskereskedelmi Index 2022/I.