Vezeklések kora
Gaál József Vezeklések kora című kiállítása és a Morph szobrászcsoport (Kalmár János, Mata Attila és Szabó Tamás) közös tárlata látható péntektől a Műcsarnokban.
Nem véletlenül rendezi egyszerre ezt a két kiállítást a Műcsarnok. Két hét múlva nyílik az épület középső teremsorában Rejtett történetek címmel a 19-20. század fordulóján kibontakozó életmódreform-mozgalmak és a művészetek kapcsolatát vizsgáló nagykiállítás, a két szélső teremsorban most nyíló tárlatok ehhez kapcsolódnak majd – árulta el a csütörtöki sajtóbejáráson Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója.
A Morph csoportot eredetileg hat szobrász már kiforrott művészként alapította meg 2005-ben, közülük hárman – Kalmár János, Mata Attila és Szabó Tamás – ma is rendszeresen állítanak ki együtt – idézte fel Reischl Szilvia kurátor.
Mint hozzátette: a három alkotó nem kapott külön szekciókat, munkáikat mindhárom teremben együtt mutatják be.
Közös vonás ugyanis, hogy szobrászként is mindannyian szorosan kapcsolódnak a festészethez. Ez a legszembetűnőbben Szabó Tamás sík képein figyelhető meg, de az anyagban helyet kaptak Mata Attila vázlatai, míg Kalmár János szobrait a rajzos vonalak kötik a festészethez – hívta fel a figyelmet a kurátor.
Mata Attila elmondása szerint a variáció a Morph csoport mindhárom tagjánál fontos rendezőelv, Kalmár János pedig az „egymáshoz hasonuló energiákat” emelte ki. Szabó Tamás hozzátette: a szobrászat igen munka- és költségigényes műfaj, ez is magyarázza a tárlaton felbukkanó kétdimenzós munkákat. További inspirációt adtak azonban édesanyja megtalált hímzései is, melyek a szoborszerű festményei kiindulópontját képezik – számolt be Szabó Tamás.
Gaál József a munkáiból Kondor-Szilágyi Mária által rendezett kiállításról elmondta: az anyag legkorábbi darabja a Nagy Moloch című, 1988-as festmény, amelyet az erdélyi falurombolások ihlettek. Ezek mellett kapott helyet többek között a tárlat címadó sorozata, az 1991-es Vezeklések kora, amely egy olyan időszakban készült, amikor egész Közép-Európa forrongott, átalakulóban volt – idézte fel a művész.
Az anyag kulcsművei mégis inkább fából készült és bőrrel, fémmel beburkolt fejek és maszkok: a Marszüasz-figurák, a Hermák, a Macula- és Imagio-sorozat, illetve a Bello Brutto és a Transhuman Fetish darabjai. A szintén három teremnyi kiállításon a legújabb, Persona Umbra című sorozat darabjai is láthatók, melyek a korábbi művekhez hasonló anyagokból készültek.
Gaál József és a Morph csoport kiállításai november 11-ig láthatók a Műcsarnok két szélső teremsorában.
Fotók: Polinszky Tibor Gyula