Vajon melyik a legmegbízhatóbb, a Lexus vagy a Toyota?
Hosszú évek óta valamennyi megbízhatósági statisztikát ez a két márka vezet: a Toyota, és prémium márkája, a Lexus. Legyen szó akár meghibásodási arányról, akár üzemben tartási költségekről, a két japán márkának nincs párja. No de mégis, melyik a megbízhatóbb? Nem vállalkozik könnyű feladatra, aki ennek a kérdésnek a megválaszolását tűzi ki célul.
Mi lehet a modelljeinek legendás megbízhatóságáról ismert Toyota és Lexus titka? A mindennél szigorúbb, a beszállítókra is kiterjesztett minőségellenőrzési folyamatok? A nem csupán az autókban bemutatkozó, de a gyártás során is alkalmazott forradalmi technológiák? A vállalat által a robotika és a mesterséges intelligencia fejlesztése területén szerzett vezető szerep, amely a teljes gyártásautomatizálás révén lehetővé teszi a hibák minimálisra csökkentését? A prémium modellek összeszerelését felügyelő, több évtizedes tapasztalattal rendelkező kézműves takumi mesterek? A modellek sorozatgyártását megelőző minden apró részletre kiterjedő, minden eshetőséget elemző virtuális szimulációk, amelyeket rekord magasságú valós tesztkilométer követ? Netalán mindezek együttesen? Akármi is legyen a titok, a tény marad: a Toyota és a Lexus évtizedek óta vezeti a megbízhatósági statisztikákat, és a két márka neve egybeforrt a legendás, elnyűhetetlen megbízhatósággal.
Tény, hogy az idén húsz éves környezetbarát hibrid technológiát a Toyota jegyzi, annak fejlesztésében így a Toyota és Lexus évtizedes versenyelőnyben van az összes többi autógyártóval szemben, ami az eladási statisztikákban is megmutatkozik: a Toyota és Lexus mára mintegy 11 millió (10 millió Toyota és 1 millió Lexus) hibrid autót értékesített világszerte, ami több, mint az összes többi autógyártó által eladott hibrid mennyiség együttvéve. Márpedig szakmai berkekben közismert, hogy egy hibridben ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, és hiányoznak belőle az olyan, könnyen költséges javítási számlákat eredményező alkatrészek, mint a könnyen kopó turbófeltöltő, a kettős tömegű lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a kényes kuplung, a nagynyomású üzemanyagellátó rendszer, miközben még a fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve mint egy dízel esetében. A Toyota és Lexus márkák eladásaiban megfigyelhető kimagasló, és egyre növekvő hibrid arány (Magyarországon például a Toyota esetében már ma az eladott új autók 30%-a, a Lexus esetében pedig azok 97%-a hibrid) így kétségkívül még tovább javítja a két márka autóinak megbízhatósági statisztikáit.
De vajon lehet különbséget tenni a két márka megbízhatósága között? A Consumer Reports, a világ legelismertebb fogyasztói érdekvédelemmel foglalkozó non-profit szervezete idén is elvégezte éves megbízhatósági felmérését, amelynek végeredményét nem kevesebb, mint 640 ezer autótulajdonostól kapott, több mint 300 különböző modellre vonatkozó információ alapján állították össze és hozták nyilvánosságra a tegnapi napon. Egy dolog továbbra is állandónak bizonyul az autóiparban történő változások közepette: ahogy öt éve minden egyes alkalommal, idén is a Toyota csoport két márkája végzett az élen, bár a tavalyi befutóhoz képest megfordult a sorrend: most a múlt évben ezüstérmes Toyota bizonyult a legmegbízhatóbb márkának, szorosan a nyomában pedig prémium testvérmárkája, a tavalyi legjobb Lexus végzett a második helyen.
Nemrég jelent meg ugyanakkor a világhírű What Car? magazin 2017-es felmérése is az autók megbízhatóságáról. Ennek során több, mint 14.200 embert kérdeztek meg arról, tapasztalt-e valamilyen hibát 0-3 éves autója működésében az elmúlt évben. A szerkesztők a kapott válaszok alapján állították össze listájukat, amelyből kiderül, hogy 32 márka 169 modellje közül melyek a legmegbízhatóbbak – vagy éppen a leginkább megbízhatatlanok. Sok mindentől függ, miért vásárol valaki autót; például mert megváltoznak az életkörülményei, gyermeke születik, vagy éppen nyugdíjba vonul. Ám amikor arról esik szó, hogy miért ragaszkodik valaki az eddigi autójához, és miért választja újra meg újra ugyanazt a márkát, akkor kiderül, hogy a legfontosabb szempont nem más, mint a megbízhatóság. Ha egy autó állandóan elromlik, és gazdája ott ragad az út szélén, vagy akár csak folyamatosan bosszantó hibákat produkál, ami miatt folyton szerelőhöz kell hordani, kicsi az esélye annak, hogy az ember újra ugyanazt a márkát választja majd. A What Car? Felmérésében a meghibásodás területeit 14 csoportra osztották: akkumulátor, karosszéria, fékrendszer, motor, motorvezérlő elektronika, kipufogórendszer, külső világítás, üzemanyag-ellátó rendszer, sebességváltó/tengelykapcsoló, utastéri burkolatok, nem a motorral kapcsolatos elektronika, kormánymű, futómű és egyéb. Minden hiba esetén azt is megkérdezték, hogy a javítás miatt mennyi ideig volt használhatatlan a jármű, a kategóriák a ’kevesebb mint egy nap’ és a ’több mint egy hét’ szélső értékek közé estek. A szerkesztők arra is kíváncsiak voltak, hogy mennyibe került a javítás, ebben az esetben a skála alsó foka az ingyenes garanciális munka volt, a felső határ pedig az 1500 fontnál (azaz kb. félmillió forintnál) magasabb szervizszámla. Ezt az információt a hiba előfordulásának gyakorisága szerint is értékelték, büntető pontokat adva azoknak az autóknak, amelyeknek javítására a legtöbbet kellett tölteni, illetve amelyek a legtöbb időre estek ki a használatból az állandó szervizelés miatt. Így alakult ki a What Car? 0-3 éves korú autókat vizsgáló megbízhatósági listája, amely sok meglepetéssel szolgál, köztük azzal, hogy a magasan első Lexus és a harmadik Toyota közé idén becsúszott egy harmadik japán márka, ennél is meglepőbb ugyanakkor talán a nagy európai márkák és a Tesla kifejezetten gyenge szereplése.
A felmérés egyes szegmenseket elemző statisztikáiban is rendre előkelő helyen szerepel a Toyota és a Lexus. A ’Városi kisautók’ kategóriájában első helyen végző Toyota Aygo értékeiről mindent elárul, hogy tulajdonosai egyetlen meghibásodásról sem számoltak be. A megkérdezettek 13 százaléka kifejezetten azt mondta, hogy az Aygo modellben a megbízhatóságát becsüli a legtöbbre. A ’Kisautó’ kategóriában ezüstérmes Toyota Yaris fiatalabb példányaival kapcsolatban semmilyen hibáról nem számoltak be a tulajdonosok. A ’Családi autók’ között első helyezést elérő Lexus CT 200h tulajdonosai semmiféle hibát nem tapasztaltak, így ez a prémium hibrid a lehető legmagasabb pontszámot kapta, míg a vállalati szolgálati autók között ezüstérmes lett a Lexus IS.
Hogy tehát melyik a megbízhatóbb márka, a Toyota, vagy a Lexus, nehéz egyértelműen felelni, akkor azonban kétségkívül nem tévedünk, ha kijelentjük, a prémium kategóriában a Lexusnál, a középkategóriában pedig a Toyotánál nincs megbízhatóbb autómárka a piacon.
A Consumer Reports 2017-es megbízhatósági felmérése az alábbi linken érhető el: https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-reliability-how-they-stack-up/
A What Car? magazin 2017-es megbízhatósági felmérése az alábbi linken érhető el: https://www.whatcar.com/news/reliability-survey/