„Úttörőből” lett a régió egyik legnagyobb magyar központú franchise hálózata
Diego: win-win a vevőnek és a vállalkozóknak is
Bejáratott márkanév és arculat, azonos szolgáltatások és termékválaszték, minőség és színvonal: ez jellemzi a franchise formájú hálózatokat a világ minden pontján; a vevők pedig bármely üzletben járnak, ugyanazt kapják. Annak érdekében, hogy ez az egységesség megvalósuljon és folyamatosan erősödjön, a Diego kidolgozta saját oktatási programját és tavaly megalapította a Diego Akadémiát. A társaság expanziós tervei szerint román és szlovák áruházainak számát 2020-ra megduplázza, és 2018 őszétől ebben a két országban is létrehozza képzési központjait.
A cégcsoport november 10-én megnyitotta 150. üzletét (Romániában), négy éven belül pedig a teljes forgalom 80%-os növekedésével számol.
A Magyar Franchise Szövetség adatai szerint jelenleg 350 franchise hálózat működik hazánkban, és közel húszezer partnerén keresztül 100 000 embernek biztosít állandó munkahelyet. A Diego franchise hálózata több mint 20 éve kezdett kiépülni – amikor itthon még csak néhány világmárka működött így –, és mára 3 országban, a napokban Bukarestben megnyitottal együtt 150 bolttal (1. ábra) a régió egyik meghatározó, magyar központú ilyen rendszere lett. Dr. Mandel Katalin, a franchise szövetség főtitkára így említi a céget: „ami a McDonald’s külföldön, az Magyarországon a Diego”. Ez az üzleti forma a franchise-tulajdonosnak, az átvevőknek és a vásárlóknak is előnyös, hiszen mindenhol elvárható ugyanaz a termékkör, árszint, minőség és szolgáltatás – akár a világ legnagyobb étteremláncában. A partnerek központi támogatást kapnak, cserébe biztosítaniuk kell – a kialakítással, növekedéssel járó kockázatokat megtapasztalt – márkatulajdonos elvárásait, aki technikai és szakmai segítséggel, kész üzleti modellt ad át.
A Diego-hálózata az ezredfordulóra ugrásszerűen bővült (2. ábra), ahogy a központ minőségbiztosítási követelményei, a vevők kiszolgálásához kapcsolódó színvonal iránti elvárásai is. Az ehhez szükséges tudás átadásának, fejlesztésének és a piaci versenyben lévő meghatározó szerep megőrzése érdekében a Diego (nemzetközi standardizálási, terjeszkedési példákra alapozva) saját oktatási programot dolgozott ki, és 2016 őszén létrehozta a Diego Akadémiát. Ennek keretében a partnerek igényeihez igazították és bővítették a képzések fajtáit, átstrukturálták az addigi oktatási rendszert és modern technikai körülményeket teremtettek mindehhez. A budaörsi „laboráruházban” működő Akadémia az alapismereteken túl felsőfokon, elméleti és gyakorlati foglalkozásokon képzi az eladókat, varrónőket, pénztárosokat és áruházvezetőket, franchise partnereket. Az oktatási tematika fő irányvonala az ún. „4 K”, ami a Diegonál a minőségi kiszolgálás alapelve és minden egyes munkatársra vonatkozik: köszönt, kávéval kínál, klubkártyát és katalógust ajánl. A termékismereti és eladástechnikai képzéseket online teszt és szóbeli vizsga zárja; a meglévő és új belépő magyar, szlovák és román munkatársaknak tudásbővítését az e-learning is segíti.
„A legtöbb franchise hálózatnál a legnagyobb kihívást a személyzet képzése jelenti. Mivel a fókuszt a vásárlók színvonalas kiszolgálására helyezzük, a régió összes boltjában havonta díjazzuk a legjobban teljesítő áruházunkat, a próbavásárlásokat és minőségbiztosítási értékeléseket követően. Ugyanakkor sikeres működésünk alapvetése franchise partnereink minőségben, mennyiségben és időben való professzionális kiszolgálása. Ennek nyertese végül a vevő is” – tette hozzá Hetyei József, hálózati igazgató.
A Diego Akadémia programjába a közeljövőben bevonják a külföldi gyártók és beszállítók szakértőit is. 2018 őszére további 3 oktatási központ megnyitását tervezik: Bukarestben, Kolozsváron (Romániában) és Besztercebányán (Szlovákiában). Ez szorosan összefügg a társaság intenzív expanziós terveivel, miszerint 2020-ra külföldön megduplázzák, itthon pedig 100-ra növelik áruházaik számát – így 3 év múlva a 3 országban összesen 200 Diego bolt lesz.