Újra magyar film a Cannes-i fesztiválon

Újabb METU-s filmet hívtak meg Cannes-ba

Beleznai Márk vizsgafilmje a 73. Cannes-i Filmfesztivál Cinéfondation válogatásban 

Beleznai Márk Képalkotás alapszakunk mozgóképkultúra és média szakirányának végzős hallgatója. Másodévben készült Agapé című vizsgafilmjét meghívták a 73. Cannes-i Filmfesztivál Cinéfondation válogatásába, mely a filmes egyetemek legjobbjait vonultatja fel. 

A 16 perces alkotásban Kornél, a tizenéves filmőrült és Hanna, a kissé elvarázsolt negyvenes egyedülálló nő találkoznak. Aztán pár nap múlva találkoznak még egyszer, és lassan ráébrednek, hogy több közös van bennük, mint gondolták. A két, elsőre eltérő személyiség között hasonló múltbeli élményeik miatt – vagy éppen azok ellenére – egy valószínűtlen kapcsolat kezd kialakulni. A főszerepekben Gryllus Dorka, Kenéz Henrik Ágoston és Egri-Rónay Benjamin láthatók. 

1998 óta megrendezésre kerülő Cinefondation programba a világ filmes képzést nyújtó egyetemeinek hallgatói nevezhetik diploma- és vizsgafilmjeiket. Évente több mint 2000 alkotás érkezik be, melyből a zsűri a programba 15-20 filmet válogat be és a legjobb hármat díjjazza a fesztivál során. A tavalyi, 2019-es válogatásban Moldovai Katalin Mozgóképművész mesterszakunkon 2017 diplomázott hallgatónk Ahogy eddig című diplomafilmje szerepelt.

Beleznai Márkkal az értesítés után készítettünk interjút.

Mit jelent számodra, hogy a meghívást nyert a filmed a Cannes-i Filmfesztiválra? 
Nagyon nagy elismerés. Amikor elkészült az Agapé, szűk körben kaptam rá néhány pozitív visszajelzést, aztán beválogatták a Friss Húsra – ez volt az első sokk –, de nem gondoltam volna, hogy a Cinéfondation művészeti vezetőjének is elnyeri a tetszését. Ez egyben egy visszajelzés is, hogy Barna Máté és Kőváry Dani osztálytársaimmal, és Gryllus Dorkával és Kenéz Ágostonnal valami kiemelkedőt raktunk össze.

Mi volt az első gondolatod, amikor megtudtad, hogy bekerültél a programba?
Az, hogy ébren vagyok-e. 🙂 Ezt követte egy átható öröm, aztán az egészbe belekeveredett az aggodalom érzése, mert ekkor még úgy volt, hogy májusban megtartják a fesztivált Cannes-ban, de már megjelentek az első kétkedő hangú cikkek az interneten. Mindez gyors egymásutánban, intenzív öt perc volt. Azóta is ezek az érzések rotálódnak.

Nézted már kikkel szállsz ringbe, ki az, akinek a munkája különösen megérintett?
Ez csak a hivatalos bejelentéskor lesz számomra is nyilvános információ, így nem volt még lehetőségem, de amint tehetem, megnézem majd őket. Az biztos, hogy az 1998 óta bekerült magyar alkotók és kisfilmjeik alapján jó társaságba keveredtem. Ezek közül az Ahogy eddig, a Láthatatlanul és a Provincia című munkák voltak rám nagy hatással.

Megosztod velünk, hogy az idei diplomamunkádról mit lehet tudni? Mik a terveid?
Az idei diplomafilmemet sajnos a járvány miatt nem tudtam leforgatni, így csak forgatókönyvként létezik egyelőre. Egy egymástól elhidegült testvérpárról szól, akiknek váratlanul együtt kell tölteniük pár napot kettesben.

A stáb: Beleznai Márk – rendező (METU); Barna Máté – operatőr (METU); Kőváry Dániel – vágó (METU); Obbágy Máté – zeneszerző


Vezető tanárok: Groó Diana, Csukás Sándor, Szalai Károly, Pacskovszki József