Újabb helyszíneken válik biztonságosabbá a közlekedés
Folytatódik a Közlekedésbiztonsági Stratégia megvalósítása
Életeket menthet a sebességhatár csökkentése – ezt tartják szem előtt a BKK szakemberei, akik azon dolgoznak, hogy biztonságosabbá váljon a közlekedés a fővárosban. Ennek kapcsán folytatódik a közlekedésbiztonsági intézkedések megvalósítása: hamarosan újabb útszakaszokon változik a legnagyobb megengedett sebesség. A helyszíneket a Közlekedésbiztonsági Stratégia, a 2030-as Közúthálózati terv és a BKK prediktív modelljének együttes elemzése alapján választották ki a szakemberek. Az intézkedések célja, hogy kevesebb baleset történjen az utakon, és a Vision Zero elvei szerint tovább csökkenjen a súlyos és halálos sérülések száma Budapesten.
Folytatódik a Közlekedésbiztonsági Stratégiában is szereplő intézkedések megvalósítása a fővárosban. A biztonságos közlekedés érdekében több helyen módosítják a megengedett legnagyobb sebességet. A program következő elemeként az útszakaszok hálózati és közterületi szerepeinek megfelelően módosítják a sebességhatárokat. A pontos helyszínek kijelölésekor a BKK szakemberei azt is figyelembe vették, hogy az adott útszakaszokon az elmúlt években hányszor történtek olyan incidensek, amelyek alacsonyabb sebességnél megelőzhetők lettek volna.
Ezeken a helyszíneken változnak a sebességhatárok
Az alábbi helyszíneken változik a megengedett legnagyobb sebesség:
- az Andrássy út Oktogon és Bajcsy-Zsilinszky út közötti szakaszán a korábbi 50 km/óráról 40 km/órára;
- a Bécsi út Vörösvári út és Reménység utca közötti szakaszán 60 km/óráról 50 km/órára;
- a Váci út Róbert Károly körút és Dózsa út közötti szakaszán 70 km/óráról 50 km/órára;
A további helyszínekkel kapcsolatban a BKK egyeztetést kezdeményez az érintett kerületekkel.
Az útszakaszokban közös, hogy a már korábban elfogadott Közúthálózati Tervben előirányzott útszakaszokon csökkentik az 50 km/órát meghaladó sebességhatárt, illetve a hálózati és a közterületi szerephez igazítják a maximálisan megengedett sebességet.
Az új sebességhatárok bevezetését követően a szakemberek kiemelt figyelmet fordítanak az érintett útszakaszokon bevezetett intézkedések hatásaira, folyamatosan mérik az ott közlekedők sebességét, monitorozzák a forgalmat. Jelenleg is zajlanak az Attila út Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszára vonatkozó vizsgálatok, ahol október elején vezették be sebességcsökkentési intézkedéseket.
Gondos előkészítés után született adatalapú döntés
Az incidensek kimenetelét jelentősen befolyásolja az abban résztvevők sebessége. Ez azt jelenti, hogy alacsonyabb sebességnél történő ütközésnél kisebb következményekkel kell számolni. Az intézkedések bevezetése a legvédtelenebb úthasználók, így a gyalog, kerékpárral vagy egyéb mikromobilitási eszközzel közlekedők biztonságát is szem előtt tartja, a Közlekedésbiztonsági Stratégia egyes elemei ezért is kapcsolódnak járművek sebességének csökkentéséhez. A már bevezetett és a tervezett intézkedések célja az, hogy jelentősen csökkenjen a közlekedési balesetek száma, illetve azok súlyossága, ezzel is közelebb kerülve a Vision Zero célkitűzéseihez, azaz a halálos és súlyos balesetek teljes megszüntetéséhez Budapest útjain.
A sebességhatár-csökkentés életeket menthet – ez alapján folytatja a Fővárosi Közgyűlés által is elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégiában is szereplő sebességcsökkentési intézkedések megvalósítását a BKK és a Budapest Közút. A tervek kidolgozására a BKK munkatársainak segítségére volt a társaság által kifejlesztett ún. prediktív modell, amely értékeli, hogy melyik útszakaszokon van kifejezetten nagy szerepe a megengedett sebességnek az ütközések előidézésében. Az adatalapú, mesterséges intelligencia modell segítségével a szakemberek 5 év adatainak értékelésével még jobban megbizonyosodhatnak arról, hogy hol van szükség beavatkozásra a biztonságos közlekedés érdekében.
Budapesti Közlekedési Központ