Továbbra is élen a Manchester United

elkészült a KPMG legértékesebb európai futballklubokat összegző idei listája

2018-ban is a Manchester United vezeti e legértékesebb futballcsapatok listáját, megelőzve a két spanyol óriást, az FC Barcelonát és a Real Madridot. Európa 32 vezető klubjának összesített becsült cégértéke eléri a 32,5 milliárd eurót – derül ki a „Labdarúgó klubok értékelése: az európai elit 2018” című jelentés rangsorából, melyet harmadik éve készít el a KPMG.

A KPMG jelentésének legfontosabb adatai:

  • Európa 32 vezető klubjának összesített becsült cégértéke (EV) eléri a 32,5 milliárd eurót, ami 9 százalékkal magasabb, mint az előző szezonban megállapított érték.
  • A rekord költségű átigazolási szerződések és a személyzetre fordított egyre emelkedő kiadások sem akadályozták meg a klubokat abban, hogy egyre nagyobb nyereséget tudjanak felmutatni: az adózás előtti profit értéke mintegy 17-szerese a tavalyi értéknek.
  • A Manchester United FC (3255 millió euró) áll a lista élén, megelőzve a két spanyol óriást (FC Barcelona és Real Madrid CF). A csapat éves szinten mért 5%-os növekedéssel növelte előnyét; továbbra is ez az egyetlen klub, amelynek cégértéke meghaladja a 3 milliárd eurót.
  • A társaiknál jellemzően jóval magasabb közvetítési bevételt szerző brit klubok 9 helyet foglalnak el a Top 20-ban, köszönhetően annak, hogy immár a West Ham United FC is felkerült a listára. Ebből a kilenc csapatból hat a Top 10-ben található.
  • Az UEFA Bajnokok Ligája döntőjébe bejutott csapatok: a Real Madrid CF (2920 millió euró) és a Liverpool FC (1580 millió euró) a KPMG rangsorának második, illetve nyolcadik helyén állnak.

A Real Madrid CF és a Liverpool FC között zajló, szombati UEFA Bajnokok Ligája döntő előtt, a KPMG idén harmadszor is bemutatta a „Football klubok értékelése: az európai elit” című jelentését, amely Európa 32 vezető labdarúgó klubjának cégértékébe enged betekintést.

„Habár a tavalyi évben mért 14 százalékos növekedésnél szerényebben, de a labdarúgó-ipar változatlanul felfelé ívelő pályán mozog: a rangsorban szereplő 32 csúcsklub vállalati értéke a tavalyi szezon után is tovább emelkedik (9%)” – mondta el Andrea Sartori, a KPMG sporttanácsadásért felelős globális vezetője, a „Labdarúgó klubok értékelése: az európai elit 2018” című jelentés felelőse.

A teljes növekedés különböző tényezőknek tudható be, így többek között a 32 legjobb klub üzemi bevételeiben mért 8 százalékos növekedésnek. „A káprázatos átigazolási szerződések és a személyzet egyre emelkedő költségei sem akadályozták meg ezeket a klubokat abban, hogy látványosan emelkedő tendenciát mutassanak: az adózás előtti profit értéke mintegy 17-szerese a tavalyi értéknek.” – tette hozzá Sartori, majd folytatta:

„A növekedést főleg a brit klubok jelentős térnyerése hajtja. Továbbá az is segít, hogy a listán szereplő közepes méretű klubok közül soknak javult az anyagi helyzete, ami ugyancsak az UEFA FFP szabályoknak tudható be.”

Az első három helyet idén is a Manchester United FC, a Real Madrid CF és a FC Barcelona foglalja el

A Vörös Ördögök becsült cégértéke euróban 5, brit fontban mérve 10 százalékos növekedést produkált, annak ellenére képesek voltak kis mértékben tovább javítani eleve magas pozíciójukat, hogy számottevően rosszabb sporteredményeket mutathattak fel a Real Madrid CF-hez képest, és ezzel megnövelték előnyüket a Los Blancos-szal szemben.

A Real Madrid CF jelentős árat fizetett a 2016/17-es évadban elért négyszeres kupagyőzelemért – romlottak a klub jövedelmezőségi mutatói, és ezzel együtt, ha nem is jelentős mértékben, de visszaesett a cégértékük is (-2%), annak ellenére, hogy működési bevételük 8%-kal emelkedett.

Az FC Barcelona ezzel szemben kismértékű, 1 százalékos növekedést könyvelhetett el, míg az FC Bayern München hátrányát részben ledolgozva, közelebb került a dobogóhoz.

A Top 10 csapatok rangsora nem változott tavaly óta; de közülük ismét a Tottenham Hotspur FC került reflektorfénybe, köszönhetően a cégérték legnagyobb mértékű növekedésének (27% euróban, 33% angol fontban kifejezve.) Ez a növekedés még látványosabb, ha a csapat elmúlt két évadban mért, összesített eredményét nézzük meg (61% avagy + 485 millió euró).

Az európai labdarúgás „nagykutyái” mellett nem lehet elmenni a Beşiktaş JK 52 százalékos növekedése mellett sem: ők sokat profitáltak abból, hogy a csapatnak ez volt az első teljes szezonja a vadonatúj Vodafone Arenában, valamint hogy a 2016/07-es évadban bejutottak az Európa-bajnokság negyeddöntőjébe.

Módszertan és social média

A labdarúgó klubok cégértékét összegző KPMG elemzés egy saját fejlesztésű algoritmus alapján működik, melynek öt meghatározó mérési pontja van, ennek egyike a közösségi média platformokon nyújtott teljesítmény és aktivitás. Mivel egyértelmű összefüggés mutatható ki a klubok közösségi média jelenléte, pályán mutatott sportsikerei, márkaértéke és vállalati értéke között, a KPMG 2018-as kiadványában külön fejezetet szentelt a témának.

A 32 legjobb csapat összesen 111 millió új követőre tett szert közösségi média platformjaikon; ez 10 százalékos növekedésnek felel meg a vizsgált időszakban (2017. augusztus 1 – 2018. április 22.). A Top 32 összesített növekedésén belül jellemző, egyértelmű tendencia a Twitter (26%) és az Instagram (17%) erősödése, miközben a Facebook csupán 4 százalékot nőtt.

Szerkesztői jegyzetek

A KPMG „Labdarúgó klubok értékelése: az európai elit 2018” című jelentése a legjelentősebb európai labdarúgó klubok 2018. január elsején mutatott cégértékét mutatja be.

A jelentés alapját a válogatási feltételeknek megfelelő 39 európai klub által nyilvánosságra hozott, legújabb pénzügyi jelentések adják; közülük választotta ki a KPMG a kiadványban megjelenő 32, legmagasabb cégértékkel bíró klubot. Fontos megjegyezni, hogy a jelentés figyelmen kívül hagyja a klubok által a 2017/18-as évadban elért üzleti és sporteredményeket.

A KPMG által kidolgozott, a jelentés összeállításánál alkalmazott, egyedi algoritmus megegyezik azzal, amelyet a jelentés előző két kiadásánál is használt a KPMG. Az algoritmus alapját az úgynevezett „Revenue Multiple” megközelítés adja, és a labdarúgásra jellemző 5 legfontosabb mérőszámot vesz figyelemben – jövedelmezőség, népszerűség, sportpotenciál, közvetítési jogok és stadion tulajdonosi jogok.

A módszertanról a KPMG jelentésében olvashat részletesen.

A 32 legértékesebb futballklub becsült cégértéke: (A részletes eredmények a jelentésben találhatóak.)

Rangsor Klub Középérték, millió euro Változás éves szinten, euro (%) Változás éves szinten, helyi valuta (%)
1 Manchester United FC 3255 5% 10%
2 Real Madrid CF 2920 -2% /
3 FC Barcelona 2783 1% /
4 FC Bayern München 2552 4% /
5 Manchester City FC 2160 9% 14%
6 Arsenal FC 2102 7% 12%
7 Chelsea FC 1765 10% 15%
8 Liverpool FC 1580 19% 24%
9 Juventus FC 1302 7% /
10 Tottenham Hotspur FC 1286 27% 33%
11 Paris Saint-Germain FC 1142 14% /
12 Borussia Dortmund 1060 9% /
13 Atlético de Madrid 900 14% /
14 FC Schalke 04 673 -3% /
15 Leicester City FC 596 29% 35%
16 West Ham United FC 531 ÚJ ÚJ
17 SSC Napoli 518 27% /
18 AC Milan 514 -6% /
19 Everton FC 512 12% 17%
20 FC Internazionale Milano 491 14% /
21 AS Roma 455 0% /
22 Olympique Lyonnais 429 35% /
23 Beşiktaş JK 333 52% 86%
24 Athletic Club Bilbao 331 10% /
25 Galatasaray SK 330 -13% 7%
26 SL Benfica 328 -3% /
27 Fenerbahçe SK 319 -9% 12%
28 Sevilla FC 316 21% /
29 AFC Ajax 283 3% /
30 AS Monaco FC 259 ÚJ /
31 SS Lazio 241 6% /
32 Valencia CF 239 2% /