További megállókat akadálymentesít az 50-es villamos vonalán a BKK
Folytatódhat az 50-es villamosvonal akadálymentesítése: hat megállónál megújulhatnak a peronok, és a Hengersor utcánál vadonatúj megállóhely létesülhet. A BKK a Fővárosi Önkormányzattal közösen olyan Budapestért dolgozik, ahol biztosítva van a közterek és a közlekedés akadálymentes használata, ezért feltételes közbeszerzési eljárást indított a XVIII. és XIX. kerületi megállók korszerűsítésére. A kivitelezéskor a járművekhez igazodó, emelt magasságú peronokat építenének, hogy az alacsony padlós villamosokat a babakocsival, a nagyobb csomaggal közlekedők, valamint a mozgásukban korlátozottak is kényelmesen használhassák.
Újabb szakaszába lép az 50-es villamosvonal akadálymentesítése, amelynek során eddig a Határ úti végállomás, valamint négy megálló hét peronja újult meg. A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a további dél-pesti peronépítési munkák és kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések kivitelezésére; az ajánlati felhívás 2024. szeptember 4-én jelent meg.
A tervezett beruházásnak köszönhetően akadálymentessé válik
- a Corvin körút,
- a Lehel utca,
- a Margó Tivadar utca,
- a Kemény Zsigmond utca és
- a Thököly út villamosmegálló, valamint
- opció van a Fő utcai megálló korszerűsítésére, míg
- a Lajosmizsei sorompó és a Tinódi utca összevonásával új, akadálymentes megállóhely létesülhet a Hengersor utcánál.
A peronok környezete is megújul
A beruházás kivitelezése az Európai Unió támogatásával valósulhat meg, a munkák a forrás rendelkezésre állása esetén, tervezetten 2025 első felében kezdődhetnek el.
A projekt ezekre a feladatokra terjed ki:
- Elbontják a meglévő megállókat, és korszerű, akadálymentes peronokat építenek új utasvárók és -tájékoztatók, valamint hulladékgyűjtők elhelyezésével.
- Kiszélesítik a Béke tér irányú peronokat a babkocsival és kerekesszékkel közlekedők biztonsága érdekében, a peronokra rámpák vezetnek majd fel.
- Vágányszabályozást végeznek a megállók hosszában, felújítják az életvédelmi kerítéseket, ahol szükséges új korlátokat helyeznek el.
- Felújítják a csatlakozó út- és járdaszakaszokat, autóbusz-megállókat, illetve gyalogos-átkelőhelyeket, és megújítják az útburkolati jeleket a megállók környezetében.
- Lesüllyesztett szegélyeket alakítanak ki és taktilis burkolati elemeket helyeznek el a gyalogos-átkelőhelyeknél.
- Új jelzőlámpás csomópontot alakítanak ki a Hengersor utcai és a Kemény Zsigmond utcai megállónál.
- Elvégzik a szükséges közműkiváltást, korszerűsítik a csapadékvíz-elvezető rendszert a peronok környezetében.
- Megújítják a megállóhelyek környezetét: új fákat és cserjéket ültetnek, rendezik a zöldfelületet.
Jelentős lépések az akadálymentesítés terén: egyenlő esélyek mindenkinek
Az 50-es villamosvonal akadálymentesítése a Határ úti végállomás felújításával kezdődött 2019 decemberében, majd a BKK a XIX. kerületi Kossuth tér és a XVIII. kerületi Szarvas csárda tér között négy megálló hét peronját korszerűsítette 2022 januárjában:
- Kossuth tér,
- Árpád utca,
- Baross utca (Béke tér irányú fel- és leszállóhely),
- Szarvas csárda tér.
A vonalon 2023-ban elvégzett további infrastrukturális beavatkozásoknak köszönhetően már CAF-villamosok is közlekedhetnek a vonalon, így a járat utasai a már akadálymentesített peronoknál kerekesszékkel, nagyobb csomagokkal vagy babakocsival közlekedve is akadálymentesen fel- és leszállhatnak.
A Villanytelep megállóhely felújítása összetett feladat a környéken található vágányhálózat (egykori kocsiszíni vágányok, Hofherr Albert utcai kiágazás) kialakítása miatt, ezért a felújításához szükséges forrásigény is magasabb, ami jelenleg nem fér bele a támogatási körbe.
A fennmaradó megállók – Madarász utca, Iparvasút, Honvéd utca, Bajcsy-Zsilinszky út és Ungvár utca – felújításához szükséges tervezési közbeszerzést a BKK már korábban előkészítette, az eljárás a tervek elkészítéséhez szükséges forrás rendelkezésre állása esetén indulhat.
Élhetőbbé tesszük Budapestet: folyamatosan fejlődik a járműpark
A BKK és a Fővárosi Önkormányzat tervei szerint számos villamosokat érintő fejlesztések lehetnek még Budapesten, melyek az Európai Unió társfinanszírozásával valósulhatnak meg.
Ezek közé tartozik a járműflotta megújítása: az újabb, összesen 51 CAF-villamos forgalomba helyezésével a tervek szerint 2025 végétől olyan vonalakon is közlekedhetnek alacsony padlós, légkondicionált, energiatakarékos villamosok, ahol jelenleg csak néhány vagy egyáltalán nem közlekedik.
További járművek beszerzése is esedékessé válik a jövőben: a BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, amelynek köszönhetően akár további 110 új, korszerű villamos érkezhet a fővárosba 2030-ig.
A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.
Budapesti Közlekedési Központ
Tudtad?
A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!