Tartalmak generálása

A VR egy olyan új médium, amely lehetővé teszi a kreatív tehetségek számára, hogy merőben más módókon közelítsék meg és tegyék elérhetővé a művészetet. Kezdve az legegyszerűbb dolgoktól, mint pl. az IMAX-típusú élmény otthoni elérése, egészen odáig fokozva, hogy a felhasználót egyenesen a filmbe tudják helyezi, mint egy valódi szereplőt, váltogathatja a karaktereket és kitörhet a konvencionális keretek közül.

A VR fontos tényezője lett az összes rangos filmfesztiválnak is, és izgatottam várom, hogy esetleg a Viveport nyújtson majd helyszínt egy következő ilyen fesztivál számára. Már dolgoztunk sok más között ezekkel a rangos eseményekkel is: BFI London Film Festival, New Images, Raindance, IDFA, Stereopsia, Venice.

A Velencei Nemzetközi Filmfesztivál lehet az idei év egyik mérföldköve. A zsűriben három rendkívüli ember is helyet foglal, olyan összeállítás ez, akikkel alig várom, hogy találkozzak.

Celine Tricart vezeti a bizottságot – ő egy valódi VR-úttörő és minden nagyobb fesztiválon díjazták is a munkásságát, beleértve a tavalyi Velencei Nemzetközi Filmfesztivált, ahol a zsűri különdíját kapta a legjobb magával ragadó VR kategóriában. Amit Celin letesz az asztalra az egyszerűen varázslatos és egyre magasabbra állítja a mércét.

Asif Kapadia csatlakozott Celinhez. Asif munkássága is nagyon figyelemre méltó, ő a rendezője az olyan elismert dokumentumfilmeknek is, amelyek Sennát, Amyt, és Diego Maradonát mutatják be, ha még nem látta ezeket, feltétlen nézze meg! Ő a történetmesélés nagymestere, egyszerűen csodás amit csinál, így csak örülhetünk neki, hogy egy ilyen nagyszerű művész is részese a bírálati bizottságnak.

A harmadik bíra, akit be szeretnék mutatni: Hideo Kojima. Egy élő legenda, aki teljesen újat hozott a videójátékok világába az élmény terén, a nevéhez köthető a történetmesélés és a játékok összefonódása. Kojima-san már korábban is nagy reményeit fejezte ki a VR-ral kapcsolatban, és rámutatott, mekkora potenciál rejlik ebben a kreatív fejlesztők számára is.

Egy ilyen neveket is tartalmazó zsűri optimizmusra ad okot a VR jövőjét tekintve is, hiszen láthatjuk a VR elért és megérintette a legnagyobb világtehetségeket is, és ez a tendencia csak fokozódni fog.

A hardver- és tartalom-létrehozás napról napra egyszerűbb és intuitívabb. A múltban is látható volt már, hogy a VR-t a filmes szakmai éllovasai is szívesen alkalmazzák mind a filmgyártás, mind a rendezés tekintetében, gondoljunk csak a Ready Player One-ra vagy a John Wick-re. Az új technológia abszolút segítség egy merőben mozgóképes alkatos létrehozásában, sokkal közelebb hozza az élményt, és itt nem léteznek olyan fizikai akadályok, amelyek egy klasszikus forgatást behatárolhatnak.

És ahogy azt a Velencei Nemzetközi Filmfesztivállal kapcsolatban is láthatjuk, egyre többen nem csak VR-ral hoznak létre tartalmakat, de növekszik a VR-ra szabott tartalmak száma is. A VR-os történetmesélésre szintén új és remek példa a zseniálisan kitalált Mandalorian, a Jon Favreau, vagy Gnomes & Goblins.

Rengeteget beszéltem már a filmiparról, de ez még csupán a jéghegy csúcsa. Tavaly mutatta be a londoni Victoria & Albert múzeum az első VR élményé-tárlatát, mely az Alice: Kíváncsibb és Kiváncsibb címet kapta, a rendezvényt pedig a Vive támogatta. Az izlandi művészt Kristjana S. Williams-t kérték fel, hogy megálmodja a kiállítás új anyagát, a Vive/PRELOADED feladata pedig az volt, hogy szenzációs és felejthetetlen élményt építsen eköré. Ez volt az első alkalom, hogy a neves múzeum VR megoldásokkal kísérletezzen a kiállítások terén, és újabb remek példa arra, hogy milyen hatással lehetnek az új technológiák a történetmesélésre.

És nehogy elfeledkezzünk a Londoni College of Fashion-ön megrendezett divatbemutatóról, amelynek szervezői a RYOT és a Fashion Innovation Agency voltak, a cél pedig az volt, hogy támogassák a fiatal tehetségeket a kreativitásuk felfedezésében és kifejezésben.

A 2021 rendkívül izgalmas év lesz a tartalomkészítők számára, és alig várom, hogy meglássam, mit álmodnak majd meg legközelebb.