Szeretet, Isten, pénz, bébi, …

Slágerek szövegeit elemezte a médiahatóság

    Nyilvánosan elérhető magyar slágerek szövegét elemezték a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) új kutatásában. 2366 dal került be az elsődleges dallistába, 629 csak a Spotify-on jelent meg, 1160 csak a YouTube-on. 577 mindkét platformon, a legtöbb sláger a szerelemről szól.

    A közleményben azt írják, a kutatás kifejezetten a magyarok által hallgatott, magyar nyelven írott slágerek szövegeinek és témájának vizsgálatára törekedett. A legnépszerűbb dalok kiválasztásakor az online platformok lejátszási listáit vették alapul. A végleges adattisztítást követően 2072 dal maradt. Az derült ki, hogy átlagosan egy zeneszöveg 1577 karakter hosszú és 279 szó, valamint 138 egyedi szó található meg benne.


    Azt írják, a slágerek szövegeinek témái hét irányba ágaztak el: szerelem, vágyakozó, álmodozó, hagyomány, gengszterélet, utcakölykök és bulizó. A legtöbb (434) sláger a szerelem témájában született, ez az összes tétel 21 százaléka. Második helyre a vágyakozás került, 20,8 százalékkal. Legritkábban a gengszterélet témában írtak, a dalok csupán 7,8 százaléka került ide, majd a hagyomány következett a sorban 8,8 százalékkal – foglalták össze.


    Az egy dalra jutó átlagos hallgatottsági statisztikák az NMHH szerint az mutatják, hogy a Bulizó zenék a legnépszerűbbek, ezeket hallgatja legtöbbet a közönség: a Spotify-os letöltések 19,2 százalékát, a YouTube-os megtekintések 18,3 százalékát vitték el. Ha egy előadó ír egy dalt a szórakozásról, és az felkerül a toplistákra, várhatóan 375 ezerszer fogják meghallgatni a Spotify-on és 1,2 milliószor a YouTube-on – ismertette a médiahatóság.


    A teljes kutatás a https://nmhh.hu/cikk/240668/Spotify_es_YouTubeslagerek_szovegelemzese oldalon érhető el.