Sokaknál javította az apa-gyerek kapcsolatot a pandémiás időszak
A kismamák több mint háromnegyedének romlott a közérzete a pandémia hatására
Több mint ezer édesanya részvételével végzett kutatást a pandémiás helyzet okozta hatásokról az ország legnépszerűbb baba-mama webáruháza, a Pelenka.hu. A felmérés rámutatott, hogy az anyukák háromnegyedét nagyon megviseli ez az időszak, ugyanakkor a gyerekek közérzetének romlását mindössze egyharmaduk tapasztalta.
Országos internetes felmérést végzett a Pelenka.hu március végén, amelyben a pandémiás helyzet kisgyermekkel otthon levő édesanyákra gyakorolt hatásait vizsgálta. A kutatásban több mint ezer, döntően egy vagy két gyermeket nevelő anya vett részt. Az anyukák háromnegyede általános közérzet romlásról számolt be, míg csupán 21%-uk nyilatkozott úgy, hogy nem változott a közérzete a járványhelyzet hatására. A legtöbben türelmetlenebbek lettek, gyakoribb hangulatingadozást, fokozott szellemi fáradékonyságot tapasztaltak, de többszázan kiemelték, hogy a közérzet romlása mögött a barátoktól, rokonoktól való eltávolodás érzése áll. A gyermekeik esetén a többség (65%) nem tapasztalta ezt, viszont az a több mint 30%, aki beszámolt ilyen hatásról, jellemzően zárkózottságot és fokozott türelmetlenséget érzett gyermekén.
Extra terhek az édesanyákon
A korlátozások kapcsán számos extra teher nehezedik az anyukákra. Ezek közül az anyák a legmeghatározóbbnak (a megkérdezettek több mint 70%-a) azt ítélték meg, hogy nem tudták az otthon felgyülemlett feszültséget levezetni. Emellett a folyamatos gyermekfelügyelet (21% jelölte legnehezebbnek), a folyamatos takarítás és a folyamatos főzés jelent a korábbiaknál nagyobb megterhelést számukra.
A nehéz időszakban segítő kezet nyújtottak a férfiak
A Pelenka.hu kutatásában azt is megvizsálták, hogy melyik hozzátartozó volt a leginkább az anyuka segítségére a nehéz időszakban. Itt 70% a férjét, illetve élettársát jelölte meg, de sokaknál (18%) a nagymamák is kiveszik a részüket a gyermekfelügyeletből.
A kutatás a nagyszülők és az unokák közötti kapcsolatra is kitért. A válaszadók fele szerint a pandémia nem hatott különösképpen nagymamák/nagymamák és a gyermekek viszonyára, ugyanakkor 37% szerint inkább romlott a kapcsolat, hiszen a kevesebb személyes találkozás miatt eltávolodtak egymástól.
Az apukák harmada jelest érdemelt párjuktól
Érdekes módon a férjek csupán 35%-ának volt lehetősége részben vagy teljesen otthonról dolgozni, nagy többségüknek (65%) nem adatott meg a home office lehetősége. Az édesanyák iskolai osztályzattal is értékelhették az apukák részvállalását az otthoni feladatokból. Ezen a skálán a férfiak 33%-a érdemelt jelest, míg a 4-es és közepes osztályzatok aránya azonos volt (23-23%). „Hogy ne csak a negatívumokat lássuk, a kutatásunk egy pozitív trendre is rávilágított. Kiderült ugyanis, hogy a pandémia számos kisgyermekes családban, a válaszadók több mint egyharmadánál pozitívan hatott a gyermekek és az apák közötti kapcsolatra” – emelte ki Csereklei Zoltán, a Pelenka.hu ügyvezető igazgatója.
A Pelenka.hu-ról
A Pelenka.hu azzal a szándékkal indult, hogy a kismamák és kisbabás családok mindennapjait segítse. A Pelenka.hu a mai napra a szegmensében piacvezetővé vált, napi szinten akár többezer család igényeit is kiszolgálja. A webáruházban baba-mama termékekből széles kínálat érhető el, a klasszikus pelenka/törlőkendő mellett megtalálhatók a bébiételek-tápszerek, cumik-cumisüvegek, etetési-, babaápolási-, fürdetési kellékek, várandós és kismama termékek, de egyre erősebb a játék és könyvkínálutuk is. Évről-évre egyre több közismert kismamát, influencert üdvözölhet a Pelenka.hu vásárlói között, így többek között Kulcsár Edina, Szabó Zsófi, Tápai Szabina, Horváth Éva, Görög Zita, Széki Kriszti, Voksán Virág, Farkasházi Réka is vásárolt már a Pelenka.hu webshopban.