„Polak, Węgier, dwa bratanki, i do szabli, i do szklanki.”

– Tudja mit jelent ez?

Lengyelországban és Magyarországon csaknem mindenki ismeri a címben szereplő mondást, amely a két nép történelmi barátságát példázza. Az országok az utóbbi években sem szakítottak a hagyományokkal, ennek köszönhetően a lengyel-magyar külkereskedelem erőteljes növekedést mutat az utóbbi másfél évtizedben.

„Polak, Wegier, dwa bratanki, i do szabli, i do szklanki, oba zuchy, oba zwawi, niech im pan bóg blogoslawi!” Így szól lengyelül a híres mondat, ami magyarra fordítva annyit tesz: „Lengyel, magyar két jó barát, együtt harcol, s issza borát, vitéz, s bátor mindkettője, áldás szálljon mindkettőre!”

A mondást a lengyel köznemesek találták ki a 16. vagy a 18. században, akik felismerték, hogy a két ország ugyanolyan berendezkedésű: mindkettő egy nemesi köztársaság, olyan parlament köztársaság, melyet elvileg a köznemesség irányír, valamint a lengyel és magyar köznemesek életmódja is hasonló.

A két ország kapcsolata az évszázadok során kiegyensúlyozott maradt, gazdasági viszonylatban pedig egészen kiemelkedőnek mondató az utóbbi bő másfél évtizedben, amit a statisztikák is alátámasztanak.
* Lengyelország 2016-ban Magyarország negyedik kereskedelmi partnere volt, ugyanebben az évben hazánk Lengyelország tízedik legfontosabb exportpiaca volt.
* A kétoldalú áruforgalom 2016-ban 6,4 százalékkal, 8,4 milliárd euróra emelkedett. Az export 11,8 százalékkal, 3,8 milliárd euróra nőtt.
* Több mint hatszorosára nőtt 2001-től 2016-ig a Lengyelroszágból Magyarországra történő behozatal. Ugyanebben az időszakban a Lengyelországban irányuló kivitel pedig több mint ötszörösére emelkedett.
* Lengyelország a 22. legnagyobb tőkebefektető Magyarországon.
* Magyarországon tavaly nyáron körülbelül 200 lengyel cég tevékenykedett.

A 683 éves tradíció ápolásához nemzetközi szállítmányozással foglalkozó Variola Zrt. is jelentősen hozzájárul. Müller Ádám, a cég vezérigazgatója elmondta: tapasztalataik azt mutatják, hogy egyre nagyobb a kereslet itthon a lengyel termékek iránt, de ez oda-vissza igaz, mert exportálásra is nagy mennyiségű áru kerül heti szinten.

„Múlt hónapban körülbelül 700 raklapot, ezen felül több munkagépet is megmozgattunk. Termékeink leginkább az építőiparhoz kapcsolódnak, de emellett élelmiszereket, gyógyszereket, autóipari alkatrészeket és kozmetikumokat is szállítunk. Nyáron kifejezetten sok görögdinnyét viszünk a lengyeleknek, tőlük pedig sok útszóró sót hozunk, hogy mindenki biztonságosan közlekedjen” – mondta Müller Ádám.
A Variola Zrt. vezérigazgatója azt ajánlja a magyar cégeknek, hogy keressenek lengyel partnereket, mert európai viszonylatban a lengyel sofőrök megbízhatóak, mind az áru biztonságát, mind a tájékoztatást illetően.

„Lengyel ajkú kollégáink baráti kapcsolatokat teremtettek az itt töltött évek során. A nemzetközi szállítmányozásban résztvevő vállalatoknak tanácsoljuk, hogy ellenőrizze a partnereit az aktuális fuvartőzsdéken vagy kockázatértékelő cégekkel. A közösségi médiának köszönhetően hamar kiesnek a rossz fuvarosok, nagyon sok fórumon véleményt lehet formálni” – tette hozzá a szakember.