Nem minden franchise, ami annak látszik

Kellemetlen meglepetések érhetik a vállalkozókat, ha nem tájékozódnak

Az üzleti életben egyre népszerűbb hívószó a franchise, amit sok vállalkozó a siker receptjeként könyvel el. Egy jól működő, biztos lábakon álló franchise üzlet tényleg jelentős profitot képes termelni, ugyanakkor meggondolatlanul egyetlen szerződést sem szabad aláírni, mert egy rossz üzletből nehéz kiszállni. Dr. Mandel Katalin, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára elmondta, a hazánkban működő franchise hálózatoknak az Európai Franchise Szövetség etikai kódexének kell megfelelniük. Mint fogalmazott, ez számos olyan alapvetést rögzít, amelynek figyelembe vételével meggyőződhetünk egy franchise rendszer megfelelőségéről és kiszűrhetők a kockázatos kezdeményezések.

Amikor Magyarországon valaki meghallja a franchise hálózat kifejezést, valószínűleg rögtön egy jelentős amerikai, esetleg nyugat-európai nagyvállalat jut eszébe. Egy hangzatos cégnév, brand, amivel sokan a sikert azonosítják.

Egy jól felépített franchise-nak valóban számtalan előnye van, egy olyan csapatjátékról van szó, ami a rendszergazda és a partnerek együttműködésének gyümölcse. A másik oldalról viszont számtalan olyan hibát elkövethetnek a kezdő vállalkozások, ami sokba kerülhet, holott megfelelő tájékozódás mellett elkerülhető lenne.

Dr. Mandel Katalin, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára arról beszélt, nem minden franchise, ami annak látszik, sokan mégis úgy ugranak bele az üzletbe, hogy csak utólag derül ki számukra: egyáltalán nem azt kapták, amit ígértek nekik.

„Sok hálózatnál az átvevő keresése során az egyik legfontosabb szempont, hogy kellően tőkeerős-e a leendő partner. A rendszergazdák számára viszont nem ez lenne a legfontosabb, hanem az, hogy olyan jelentkezőket válasszanak, akik motiváltak, elhivatottak az adott üzleti koncepció iránt. Ezt az elkötelezettséget soha semmilyen körülmények között nem helyettesítheti a pénz. A másik véglet pedig az, hogy valaki, aki nem rendelkezik megfelelő anyagi háttérrel,beleszeret egy koncepcióba és gondolkodás nélkül megveszi a franchise jogot, utána pedig jön a nagy csalódás. A kettő között kell megtalálni az arany középutat” – magyarázta a közgazdász.

A szakértő hozzátette, azért fontos megalapozott döntést hozni, mielőtt bárki belevágna, mert a szerződések 5, 10, de akár 20 évre is szólhatnak. Ha egyszer aláírtuk, onnantól nagyon nehéz kiszállni.

Minden hálózatnak megvan a sajátossága

Dr. Mandel Katalin arról is beszélt, bár egységes, minden országra vonatkozó szabályozás nincsen, kontinensünkön az Európai Franchise Szövetség által kidolgozott európai etikai kódex az irányadó dokumentum, melynek átdolgozásában aktívan részt vett a főtitkár 2016-ban.

Hozzátette, a kódex megújítása során, öt évvel ezelőtt azt is rögzítették, hogy a „próbaidőszaknak” legalább egy évnek kell lennie, legalább ennyi ideig szükséges tesztelni és sikeresen működtetni egy új üzleti koncepciót egy vagy több „mintaegységben” ahhoz, hogy az üzleti partnereknek franchise-ba adható legyen. Ez a partnerek védelmében fontos lépés volt, hiszen egy év után már elég sok mindent meg lehet tudni az adott üzletről.

Az európai etikai kódexbe már az internetes értékesítésre vonatkozó irányelvek is bekerültek, ami korábban rengeteg vitát szült az átvevők és a rendszergazdák között.

„A márkanév mellett az üzleti tudást is át kell adni szóban és írásban is. Utóbbi is kötelező, ideértve a kézikönyveket a pontos működésről, az arculatról, a marketingről. A belépő partner így kerülhet képbe, hogy kell kinéznie az egységének, milyen előírásokat kell betartania, mi alapján fogja kiválasztani a munkatársakat, a nyitástól a zárásig hogyan néz ki egy munkanap, és milyen formában tudja népszerűsíteni az üzletét” – sorolta a gazdasági és üzleti tanácsadó.

Megjegyezte azt is, minden hálózatnak megvan a sajátossága. Ahhoz, hogy ezt valaki átlássa, tájékozódni kell, körül kell nézni a piacon és a szegmensben, az adott szektorról is érdemes minél több információt beszerezni.

A Magyar Franchise Szövetség legújabb, október hónapban induló, 5 alkalmas képzésén vezeti végig az érdeklődőket, amelynek során kiderül, hogy hogyan lehet sikeres hálózatot építeni, miként lehet megbízható partnereket választani. A gyakorlati kurzuson szó esik arról is, milyen marketingeszközök állnak a hálózatok rendelkezésére, hogyan kell üzleti tervet készíteni és hogy milyen esetleges kudarcokkal kell majd szembenéznie a vállalkozóknak.

A hazánkban egyedülálló képzés minden oktatási napjának zárásaként a résztvevők egy-egy nagy hálózat tulajdonosával konzultálnak, akiknek tapasztalatait első kézből hallgathatják végig és kérdéseket tehetnek fel nekik.