Mindent a Ready player one című filmről

READY PLAYER ONE

A Warner Bros. Pictures és az Amblin Entertainment bemutatja
a Village Roadshow Pictures és az Amblin Production közreműködésével
a De Line Pictures prodkcióját, Steven Spielberg filmjét

READY PLAYER ONE
(READY PLAYER ONE)

Magyarországi mozibemutató:
2018. március 29.

Szereplők:
TYE SHERIDAN
OLIVIA COOKE LENA WAITHE
BEN MENDELSOHN SIMON PEGG
MARK RYLANCE PHILIP ZHAO
WIN MORISAKI HANNAH JOHN-KAMEN

Producer:
STEVEN SPIELBERG & DONALD DE LINE
KRISTIE MACOSKO KRIEGER & DAN FARAH

Író:
ERNEST CLINE

Forgatókönyv:
ZAK PENN & ERNEST CLINE

Executive producerek:
ADAM SOMNER & DANIEL LUPI & CHRIS DeFARIA & BRUCE BERMAN

Kép:
JANUSZ KAMINSKI

Díszlet:
ADAM STOCKHAUSEN

Jelmez:
KASIA WALICKA MAIMONE

Zene:
ALAN SILVESTRI

Rendezte:
STEVEN SPIELBERG

A magyar változat munkatársai

Wade Baráth István
Samantha Törőcsik Franciska
Helen Szilágyi Csenge
James Halliday Fazekas István
Ogden Morrow Csankó Zoltán
Sorrento Makranczi Zalán
I-R0k Kolovratnik Krisztián
Sho Kárpáti Levente Áron
Daito Fehér Tibor
F’Nale Zandor Ligeti Kovács Judit
Rick Schneider Zoltán
Alice Kisfalvi Krisztina
Mrs. Gilmore Kiss Erika
Kira Németh Borbála

További magyar hangok

Bárány Virág, Berkes Bence, Bertalan Ágnes, Boldog Gábor, Bolla Róbert, Bor László, Borbiczki Ferenc, Bordás János, Bozai József, Fehér Péter, Fehérváry Márton, Gacsal Ádám, Galambos Péter, Gergely Alíz, Gyurin Zsolt, Hábermann Lívia, Jakab Márk, Kapácsy Miklós, Király Adrián, Kis-Kovács Luca, Kokas Piroska, Kovács Lehel, Lipcsey Colini Borbála, Maday Gábor, Magyar Bálint, Markovics Tamás, Mayer Marcell, Mesterházy Gyula, Mohácsi Nóra, Németh Attila, Pap Katalin, Papucsek Vilmos, Schmidt Andrea, Sörös Miklós, Stern Dániel, Téglás Judit, Ungvári Gergő

Magyar szöveg: Tóth Tamás
Felvevő hangmérnök: Jacsó Bence
Rendezőasszisztens és vágó: Kajdácsi Brigitta
Gyártásvezető: Gelencsér Adrienne
Szinkronrendező: Dóczi Orsolya

2045-ben már mindenkit beszippant a világot átfogó virtuális játék, az OASIS, amelyben mindenki a maga választotta avatárjával vehet részt: és nem szembesül azzal a sivár valósággal, ami a játékon kívül várná.
Amikor az OASIS-t feltaláló és a céget alapító James Halliday meghal, a végrendeletéből kiderül, hogy elrejtett néhány titkot a rendszerben. Aki ezekre rátalál, mesés vagyont nyerhet.
Wade 18 éves, és egész életét a játékban töltötte. Nekivág a kalandnak, és nem törődik vele, hogy az élete a tét. De nemcsak az, amelyiket a játék számára használ… hanem a valódi is.

A KÖNYVTŐL A FILMIG

A múlt század nyolcvanas éveiben ki gondolta volna, hogy harminc év múltba állandóan az interneten lógunk majd, és valódi, vagy kitalált profilok mögé rejtőzve kommunikálunk ismerőseinkkel? De mi van, ha harminc év múlva a hálóra rákapcsolódva már át is alakulunk saját avatárunkká, és a valóság helyett a virtuális tér lesz életünk igazi színtere?
Ebből az alapötletből indul ki Ernest Cline Ready Player One című világsikerű regénye, amely beindította napjaink egyik legkiemelkedőbb filmesének, Steven Spielbergnek a fantáziáját.
„Ernest Cline egy látnok – szögezi le a többszörös Oscar-díjas rendező –, és úgy vélem, hogy a jövő, amit a regénye felrajzol, nincs messze a megvalósulástól.”
„Steven Spielberg csodálatos filmjein nőttem fel – viszonozza a bókot Cline –, és ha ő nincs, ezt a könyvet nem tudom megírni.”
A történet 2045-ben játszódik, amikor az emberek egy OASIS nevű digitális univerzumba belépve bármilyen testet magukra ölthetnek, és azt tehetnek, amit csak akarnak. A munkanélküliségtől és túlnépesedéstől sújtott valódi világ nem sok örömöt kínál, a virtuális valóságban viszont korlátlanok a lehetőségek.
„De ha elmenekülünk a valóság elől, a valódi emberi kapcsolatokról is lemondunk – mutat rá Spielberg. – Ez a történet napjaink társadalmi jelenségeire is reflektál.”
Kristie Macosko Krieger producer, aki két évtizede Spielberg munkatársa, úgy véli, a film témája egyszerre aktuális és időtlen. „A Ready Player One szól többek közt a felnőtté válásról, az első szerelemről, önmagunk és mások elfogadásáról – fejtegeti a producer. – De mindeközben látványos, nagyszabású sci-fi, és ami talán legfontosabb: igazi Spielberg-film.”
„Az alapötletet egy Atarin futó régi videojátékból, az Adventure-ből merítettem – meséli Cline. – Ez volt az első játék, amiben egy úgynevezett „Húsvéti Tojást” rejtettek el: a tervező megalkotott egy titkos szobát a saját nevével, amit csak a legfurmányosabb játékosok találhattak meg. Imádtam Roald Dahl munkáit is, főleg Willy Wonka könyveket, és arra gondoltam, mi lenne, ha Willy Wonka édességek helyett videojátékokat tervezne. Egy ilyen különc milliárdos miféle rejtvényeket és csapdákat hagyna hátra a maga virtuális világában, hogy kiválassza méltó utódját?”
Cline milliárdosa a könyvben James Halliday, akit az Oscar-díjas Mark Rylance alakít.
„Ő az, aki megálmodta az OASIS-t – mondja Spielberg –, és amikor meghal, örökösök híján egy kihívást hagy a világra: aki három próba teljesítésével megszerez három kulcsot, és megtalálja az OASIS-ben elrejtett Húsvéti Tojást, mindent megörököl. Persze a fél világ a mesés örökség nyomába szegődik, és az elszánt szerencsevadászok egyike a film fiatal hőse, Wade Watts is.”
A kutatás során azonban Wade és barátai – ahogy magukat hívják, a Nagy Ötös – ráébrednek, hogy a játék tétje a pénznél valami sokkal fontosabb.
„Egy óriáscég, az Innovative Online Industries, röviden IOI megpróbálja hatalmába keríteni az OASIS-t – mondja a Wade Wattsot alakító Tye Sheridan. – Az öt főszereplő tojásvadász, vagy ahogy magukat hívják, nyest azért akarja megnyerni a versenyt, hogy ezt megakadályozza.”
A 2011-ben megjelent regény elképesztő sikert aratott világszerte, és Donald De Line producer, aki már megjelenés előtt olvasta a könyvet, azonnal tervezni kezdete a megfilmesítését. Zak Pennt kérte fel a forgatókönyv megírására, aki egy számítógépes játékokkal kapcsolatos filmje kapcsán már korábbról ismerte Cline-t, a legendás Atari-szakértőt. Penn forgatókönyvét elküldték Steven Spielbergnek, aki beleszeretett a sztoriba.
„A forgatókönyv után azonnal elolvastam a regényt is – meséli Spielberg –, és horogra akadtam.”
Ezután együtt gyúrták tovább a forgatókönyvet, amely a lehetőségekhez képest híven követte a regényt, a filmadaptáció azonban megkövetelt néhány változtatást. „Volt, amit összevontunk, volt, amit elhagytunk, de a történet lényege nem változott – mondja Cline. – Amikor a rajongók a filmről kérdeztek, mindig azt mondtam neki, ne aggódjanak: Steven Spielberg neve garancia a minőségre.”
A változások a rendezőt is érintették. „A könyv rengeteget hivatkozik a nyolcvanas évekre, és azon belül az én filmjeimre is – mondja Spielberg. – Nem akartam ilyen önreklámot, úgyhogy ezeket kegyetlenül kiirtottam. Viszont számos utalást megtartottunk más filmesekre, divattervezőkre és a korszak egyéb meghatározó egyéniségeire.”
Bár a Ready Player One az ohiói Columbusban játszódik, a filmet Angliában forgatták, és a felvételek nagy része a Warner Bros. leavesdeni műtermeiben készült. Az OASIS fantasztikus világának megalkotásában az ILM és a Digital Domain számítógépes mágusai vettek részt, és Spielberg az OASIS, illetve a valódi világ közti kontrasztot azzal is erősítette, hogy 2045. lepusztult valóságát filmre forgatta.
Napjaink korszerű virtuális valóság (VR) eszközei a rendezésben is segítették Spielberget: a mester VR szemüvegben járta be a digitális díszleteket, és így talált ki minden beállítást.
„A legmodernebb megoldásokat használtuk, de minden a történetmesélést szolgálta – szögezi le Spielberg. – A technológia segít életre kelteni ezt a fantasztikus világot, de aztán hátralép, hogy a sztorira és a szereplőkre figyelhessünk.”

A TÖRTÉNET SZEREPLŐI

A Nagy Ötös
Wade Watts nem igazán hősies alkat. „Okos srác, de rosszkor és rossz helyre született – mondja róla Spielberg. – Szülei meghaltak, a nagynénjével és annak pasijával él egy egymásra halmozott mobilházakból álló, sivár lakótelepen, amit rakásnak hívnak. Egyetlen életcélja: megnyerni Halliday versenyét az OASIS-ben.”
„Wade bálványozza James Hallidayt, és rengeteg időt tölt azzal, hogy megismerje élete minden apró részletét – veszi át a szót Wade alakítója, Tye Sheridan. – Jeleket keres, titkos utalásokat, amelyek elvezetik a Húsvéti Tojáshoz”.
Wade az egyetlen nyest, akivel hús-vér alakjában találkozunk először. Az OASIS-be belépve Wade fizikai teste helyébe az avatárja, Parzival lép, akit a Szent Grált kereső lovag után nevezett el a fiú. „Wade és Parzival eltérő személyiségek – magyarázza Sheridan. – Parzival mindenben az ellentéte Wade-nek. Wade félszeg, zárkózott, kétbalkezes, Parzival viszont bátor, nyitott, barátságos, és elképesztően ügyes.”
„Wade-nek csak az OASIS-ben vannak barátai – teszi hozzá Spielberg. – A való életben nem ismeri őket, csak az avatárjukkal találkozott, de ez csöppet sem zavarja. Minden, ami fontos a számára, a virtuális világban történik.”
Parzival legközelebbi barátja H, a pokolian erős, félig ember, félig gép óriás, aki mellesleg műszaki zseni, és bármit megbütyköl. A történet során aztán kiderül, hogy H álarca mögött egy afro-amerikai nő, Helen rejtőzik, akit Lena Waithe játszik.
„Helen tart az előítéletektől – magyarázza Waithe. – Úgy gondolja, hogy férfiként a világ könnyebben elfogadja a műszaki tehetségét.”
Bár Parzival és H barátok, Parzival egyedül akarja végigtolni a játékot. Ám minden megváltozik, amikor találkozik a vadászat görög istennőjéről elnevezett, Art3misszel. „Art3mis kemény, eltökélt, rettenthetetlen – mondja Olivia Cooke, aki Art3mist és való életbeli megfelelőjét, Samanthát alakítja. – A többi nyesttől eltérően nem a pénz miatt hajt az örökségre, hanem azt akarja megakadályozni, hogy IOI hatalmat szerezzen az OASIS fölött.”
Halliday első nagy kihívása egy őrült verseny a virtuális New York utcán: Art3mis itt figyel fel Parzivalra, és amikor a fiú győzelme után színre lép az IOI, a valódi Samantha ügy dönt, megkeresi Wade-et. Wade-nek fogalma sincs, hogy mit akar tőle a lány, és megdöbben, amikor Samantha így köszönti: „Üdv a lázadásban.’”
„Izgalmas nyomon követni, ahogy ezek a figurák, akik eddig csak avatárjaikon keresztül érintkeztek, hús-vér valójukban is megismerik egymást – mondja Spielberg. – Ez a találkozás egyúttal szellemi ébredés is a számukra.”
Hallyday halála után öt évvel az OASIS Toplistájának élén végre megjelenik egy név: Parzivalé. A fiú ünnepelt híresség lesz – egyben azonban célpont is.
„Az IOI nagyhatalmú vezére, Nolan Sorrento fenyegetést lát Wade-ben – magyarázza Spielberg. – Sorrento magának szeretné Halliday örökségét, és mindenre képes, hogy megállítsa a fiút. Wade-nek társulnia kell barátaival, hogy megnyerjék a következő két kihívást, mielőtt az IOI játékos-hadserege megelőzné őket.”
Megszületik a Nagy Ötös: Wade/Parzival, Samantha/Art3mis, Helen/H, valamint Daito és Sho. Daito egy kardforgatásban és keleti harcművészetekben jártas szamuráj, aki egy japán srác, Toshiró avatárja: őt Win Morisaki alakítja. Az ötödik csapattag, Sho ninja harcos: az ő álarca mögött egy 11 éves kissrác rejtőzik, akit Philip Zhao játszik.

Az alkotó
A valóság előli menekülést kínáló OASIS – valamint a birtoklásáért kiírt háromrészes verseny – kiagyalója a különc zseni, James Halliday. A nyestek bálványozzák, és mindent, még a legbanálisabb apróságot is igyekeznek megismeri az életéről. Ezt megkönnyítendő a milliárdos halála után bárki számára letölthetővé tette naplófeljegyzéseinek gyűjteményét, melynek utalásai közt rejtőznek azok a nyomok, amelyek elvezethetnek a nyestek Szent Gráljához, a Húsvéti Tojáshoz.
„Izgalmas dolog ilyen titokzatos figurát alakítani – mondja Mark Rylance, aki nem csak a milliárdost, hanem annak avatárját, a varázsló Anorakot is megszemélyesíti a filmben. – Halliday ritkán tűnik fel, ettől még rejtélyesebbé válik.”
Az OASIS Halliday szellemi gyermeke, a fejlesztést azonban közösen végezte legjobb barátjával, Ogden Morrowval, aki cégében, a Gregarious Gamesben is partnere volt. „Ogden segített megvalósítani és eljuttatni a tömegekhez az ötletet – magyarázza az Ogden Morrowt alakító Simon Pegg. – Sokáig világra szólócimborák voltak, de aztán a kapcsolatuk megváltozott.”

Az IOI
A Gregarious Games kezdeti időszakában, amikor az egész OASIS-projekt még gyerekcipőben járt, Hallidaynek és Morrownak volt egy buzgó asszisztense, bizonyos Nolan Sorrento. A férfi azóta igencsak magasra mászott a szamárlétrán, és most ő irányítja a világ második legnagyobb óriáscégét, az Innovative Online Industriest, röviden IOI-t, amely az OASIS használatához nélkülözhetetlen eszközöket gyártja és forgalmazza.
A hataloméhes Sorrento azonban nem éri be a második hellyel; Halliday örökségére fáj a foga, és nem válogat az eszközökben. „Rengeteg pénze van, és játékosok ezreit vásárolja meg, hogy elvezessék a Húsvéti Tojáshoz – magyarázza a Sorrentót alakító Ben Mendelsohn, aki a Bloodline című tévésorozatban fedezett fel magának Spielberg. – A kegyenceit Hatosoknak hívják, mert nincs nevük, csak számuk. Ezenkívül fizet egy csomó oológust is, akik Halliday húsvéti tojásainak titkait kutatják.”
Az igazi nyesteket azonban nem lehet megvenni, Sorrento ezért bevet két fejvadászt, hogy megállítsa Wade-éket. Az egyikük i-R0k, aki az OASIS-ben vadászik Parzivalra, a másikuk az IOI biztonsági főnöke, F’Nale Zandor, aki a való világban ered Wade Wattsék nyomába.
„ F’Nale Zandor roppant elszánt nőszemély – mondja a szerepet alakító Hannah John-Kamen –, és mindent felhasznál, hogy eltakarítsa az útból a Nagy Ötöst.”
F’Nale és i-R0k megmarad a saját dimenziójában, a többi figura viszont ide-oda cikázik a valóság és a virtuális világ között, ami igencsak feladta a leckét a színészeknek, a rendezőnek és a vizuális hatások csapatának.

FORGATÁS A VIRTUÁLIS UNIVERZUMBAN

A film legtöbb szereplője nem csak saját magát alakítja, hanem OASIS-beli avatárját is, és meggyőző átalakulásukhoz a rendező, Adam Stockhausen díszlettervező, Kasia Walicka Maimone jelmeztervező, valamint a vizuális hatásokért felelős Industrial Light & Magic (ILM) és Digital Domain szoros együttműködésére volt szükség.
Stockhausen és Walicka Maimone Roger Guyet és Grady Cofer VFX tervezőkkel, David Shirk animációs tervezővel és Alex Jaeger virtuális látványtervezővel közösen találta ki a virtuális karakterek öltözékét, hajviseletét és megjelenésének egyéb jellemzőit.
„Parzivallal volt a legnehezebb dolgunk, mert nála rengeteg szempontot kellett összeegyeztetni – mondja Shirk. – Jóképűnek kellett lennie, de nem túlságosan; átlagosnak kellett lennie, hogy a néző azonosulhasson vele, de azért hitelesnek kellett maradnia hőként is… szóval elég sokáig tartott, mire megszületett az a terv, ami mindenkinek tetszett.”
A valóságos személy és virtuális megfelelője között H esetében legnagyobb az eltérés. „Adam Stockhausen borzasztó izgalmas figurát talált ki – meséli Cofer. – H részben ember, részben gép, a testét hidraulikus elemek erősítik, a bőre az orrszarvúéra emlékeztet, és a fején rájaszerű mintázat fut, amitől nagyon extrém a megjelenése.”
A virtuális világ megalkotásához használt felvételeket szinte teljesen üres stúdióban forgatták: a berendezés utómunkában került a képre, és avatár-alakjukat is utólag varázsolták a színészekre.
Bár Spielberg A barátságos óriásban és a Tintin kalandjaiban már dolgozott a mozgásrögzítésnek (röviden mocapnak) nevezett technikával, a Ready Player One-nal továbblépett. A forgatás során maga is belépett a virtuális univerzumba, és az OASIS-ben játszódó jelenetek felvétele előtt speciális VR sisakkal járta be a digitális környezetet.
„Az OASIS teljes díszlete virtuális – magyarázza Spielberg –, és én is avatárt kaptam, hogy szabadon tudjak jönni-menni az aktuális jelenetben. Amikor kitaláltam, mit honnan vegyünk fel, a színészek is VR sisakot öltöttek, így ők is érzékelni tudták a virtuális környezetet.”
A mocap adatok és a fejkamerás felvételek alapján az ILM készítette el az animációkat, illetve a figurák renderelését, és az ILM híres Facial Capture Systeme gondoskodott róla, hogy egyetlen fontos színészi pillanat se menjen veszendőbe. „Mert hiszen mindig ez a lényeg, a színészi játék – fejtegeti Spielberg. – A digitális mágia fabatkát sem ér, ha a néző nem tud érzelmileg kapcsolódni a szereplőkhöz.”
Az OASIS világát az ILM tömeggeneráló programjával népesítették be: hogy a rendszer milyen csodákra képes, arról meggyőződhetünk például a film látványos csatajelenetében.

A KÉPZELET VILÁGA

Adam Stockhausen tervei alapján az ILM készítette el az OASIS teljes virtuális univerzumát is.
„Eleinte álomszerű megoldásokban gondolkodtunk – magyarázza Roger Guyett –, de aztán egyre inkább a valószerűség és a fotorealisztikus hatások felé mozdultunk el.”
„Spielberg azt kérte, hogy az OASIS-t is úgy világítsuk be, mint a valóságos helyszíneket – veszi át a szót Grady Cofer. – Ezért aztán végignéztük Spielberg és Janusz Kaminski operatőr közös filmjeit, és ezek alapján terveztük meg a világításokat.”
„Közben folyamatosan konzultáltunk Janusszal – teszi hozzá Guyett –, de a legnagyobb hajtóerő Spielberg volt, aki elképesztően ügyel a fényekre, a színekre és a kontrasztokra.”
Halliday első kihívása egy vad, nyaktörő autóverseny a virtuális New York utcáin. „A város hasonlít New Yorkra, de jóval őrültebb hely – magyarázza Stockhausen. – Az utcán emelkednek és süllyednek, és az útvonal tele van alattomos csapdákkal.”
„Ebbe a versenybe irdatlan mennyiségű munkát tettünk bele – emlékezik David Shirk –, és csak egyet sajnálok: az egész olyan tempóban pörög, hogy a nézők egy csomó finom részletet valószínűleg föl sem fognak majd.”
Amikor Art3mis motorja összetörik, Parzival H garázsába szállítja javításra. Az alkotók a rajongók kedvéért itt is elrejtettek néhány „húsvéti tojást” – aki jól figyel, több híres sci-fi film ikonikus járműveit felfedezheti a jelenetben.
Parzival és Art3mis első randevújának helyszíne a Dilis Glóbusz nevű éjszakai lokál, ahol a táncosok fittyet hánynak a gravitációra. A szereplők repülését megalapozó felvételeket Sheridan és Cooke kábeleken lógva vette fel a stúdióban, a bonyolultabb pörgéseket, szaltókat pedig profi táncosok és artisták hajtották végre, akiket szintén kábeleken mozgattak.
A klubban játszódó jelenethez Kasia Walicka Maimone lélegzetelállító vörös estélyit tervezett Art3misnek. „Amikor először látjuk, motoros szerkó van rajta – magyarázza a jelmeztervező –, itt a klubban viszont sokkal nőiesebb a megjelenése. A ruhát a nyolcvanas évek punkja és napjaink divattrendjeit ihlették.”
Az OASIS-ben találhatók Halliday naplófeljegyzései, amelyekből a nyestek és az IOI oológusai a Húsvéti Tojás helyére vonatkozó utalásokat próbálják kihüvelyezni. A feljegyzéseket őrző könyvtárat a Nulladik óra című 1985-ös John Hughes-film iskolai könyvtáráról mintázta Stockhausen.
A gyűjteményre felügyelő gőgös kurátor modellje a híres angol színész, Arthur Treacher volt, aki számtalan filmben alakította felülmúlhatatlanul a klasszikus angol inast. A feljegyzések között virtuális és valódi tárgyak egyaránt szerepelnek, és Halliday életének legfontosabb momentumai háromdimenziós diorámaként kelnek életre a digitális univerzumban.

A VALÓDI VILÁG

Az alkotók többfajta filmes technikát is bevetették, hogy érzékeltessék a valóság és a virtuális álomvilág közti különbséget. Ezek egyike az volt, hogy amikor a szereplők az OASIS-ből visszatérnek a való életbe, Spielberg és Janusz Kaminski operatőr digitálisról hagyományos filmre vált át, amely nyersebb megjelenést kölcsönöz a látványnak.
Stockhausen a színekkel – illetve azok hiányával – is operált a tervek elkészítésénél. „Az OASIS-ben gazdag színpalettát használtam – magyarázza a díszlettervező –, a valódi világban kilúgoztam a színeket. Kivételt képeztek azok a graffitik, amikkel hőseink az IOI ellen lázadnak.”
A Ready Player One a rakásokban kezdődik: egy ilyen mobilházakból összegányolt telepen él Wade Watts.
Stockhausen csapata a leavesdeni filmstúdióban építette meg a nyomorúságos lakókörnyezet díszletét. „Hatvan mobilházzal indítottunk – meséli az Oscar-díjas díszlettervező. – Kitaláltuk, hogyan helyezzük őket egymásra, miként erősítsük össze acélelemekkel, és aztán szintről szintre haladva létrehoztunk egy hatalmas Jenga-toronyra emlékeztető építményt.”
„Tökéletesen szedett-vedettnek kellett kinéznie – folytatja Stockhausen –, mert a történet szerint a rakások eredetileg földszintesek voltak, és ahogy a menekültek elözönlötték a várost, úgy pakoltak újabb és újabb lakókockákat a meglévőekre. A leghúzósabb azt volt megoldani, hogy az egész tákolmány biztonságos legyen, miközben a néző azt érezze, hogy bármely pillanatban összedőlhet.”
A mozivásznon a rakások halmai egészen a látóhatárig nyúlnak, a valóságban azonban csak az építmények egy részét készítették el, a többit Digital Domain számítógépes csapata tette hozzá utómunkában a látványhoz.
A rakásokat elpusztító robbanást a különleges hatások csapata tervezte, amelyet Neil Corbould vezetett. „Csak egy dobásunk volt, úgyhogy mindent hajszálpontosan meg kellett terveznünk – meséli a legendás SFX szakember. – 28 töltetünk volt, amelyek öt másodpercenként robbantak, és a látványra utólag még a Digital Domain is ráerősített.”
A rakások mellett magasodó autóroncsok-tornyot szintén Leavesdenben rakták össze. Itt sem az építmény felállítása, hanem megerősítése volt Stockhausenék legnehezebb feladata.
A nyomortelep közepén található egy kiszolgált kisteherautó, ahol Wade saját búvóhelyét rendezte be. Itt őrizgeti mindazt, ami fontos a számára: tömérdek emléket, utalást a nyolcvanas évekre világára.
Wade jelmeze szintén ezt a letűnt korszakot idézi. „A srác nagyon szegény – fejtegeti Walicka Maimonet jelmeztervezőnő –, a ruhatára főként kockás ingekből és pólókból áll, amelyeket maga díszít ki. James Hallidaynek szintén csak néhány ruhája van, de nem a pénzszűke miatt, hanem mert egyszerűen ilyen típus. Ő is imádja a nyolcvanas évek popkultúrájára jellemző pólókat, kék farmeringe pedig olyan örök klasszikus, amely valószínűleg harminc év múlva is megállja a helyét.”
A nyolcvanas évek megidézésekor Walicka Maimone nem törekedett szolgai másolásra. „Minden generációnak megvan a maga divatja, ami később visszatérhet, de mindig csak módosításokkal – magyarázza Maimone. – A tervezésnél ezért inkább újraértelmezni próbáltam a nyolcvanas évek stílusát.”
A csúcstechnológiai kütyüket, amikkel az OASIS világában navigálnak a szereplők, közös brainstormingon találta ki az alkotók csapata. Izgalmas játék volt elképzelni, hová fejlődnek az érzékszervi információkat közvetítő (úgynevezett haptikus) eszközök a jövőben: ilyen megoldások már ma is léteznek, úgyhogy volt honnan elrugaszkodnia a fantáziának.
A legnagyobb kihívást az X1 bootruha megalkotása jelentette, amelyet az IOI reklámja az OASIS-on belüli második bőrnek nevez. „Olyan anyagra volt szükségünk, ami ma még nem létezik – magyarázza Walicka Maimone. – Rengeteg szakemberekkel konzultáltunk, és végül egy többrétegű öltözéknél kötöttünk ki, amelynek felső, átlátszó rétege alatt helyezkednek el a haptikus elemek: azok a pixelek, amelyek érintkeznek és közvetlenül kommunikálnak a bőrrel.”
A bootruhát és az összes haptikus eszközt az IOI gyártja és árulja, amelynek távolban magasodó felhőkarcolója éles kontrasztot alkot a lepusztult rakásokkal.
A leavesdeni stúdióban épültek meg az IOI főhadiszállásának belső díszletei, köztük a Hatosok irányító terme, és Nolan Sorrento lenyűgöző irodája. Ennek középpontjában egy vezérlőeszközök tömegével ellátott, hatalmas haptikus trónszék áll, amely Sorrentót szinte mágikus képességekkel ruházza fel az OASIS világában.
Sorrento irodája acélcölöpökön nyugszik, és az IOI vezére egy üvegfalon át folyamatosan nyomon követi a hatalmas irányítótermet, melyet megtöltenek az egyenruhás Hatosok, akik katonás fegyelemben, egymást váltva dolgoznak a próbák megnyerésén.
Leavesden mellett Birminghamben is forgatott a stáb. Stockhausen a Typhoo teagyár jellegzetes épületéből alakította ki a lázadók menedékházát, és a város utcáin vették fel azt az autós üldözést, amelyben Sorrento és F’Nale az IOI felfegyverzett járműveivel hajszolja a Nagy Ötöst.
A forgatás lezárulásával elkezdődött a számítógépes utómunka, majd amikor az ILM és a Digital Domain csapata elkészült a látványhatásokkal, Spielberg az Oscar-díjas Michael Kahnnal és tanítványával, Sarah Brosharral nekilátott a vágásnak.
Végül munkához látott Alan Silvestri, akit a filmzene megkomponálása kért fel Spielberg. Producerként többször is dolgozott vele korábban – először a Vissza a jövőbe című legendás sci-fiben –, rendezőként azonban ez volt az első közös filmjük.
„A filmzenében is elrejtettünk pár húsvéti tojást – árulja el Spielberg –, de Alan muzsikája ezzel együtt eredeti és felkavaró.”

A SZÍNÉSZEK

TYE SHERIDAN (Parzival/Wade) 14 évesen mutatkozott be Terrence Malick 2011-es filmjében, Az élet fájában (Tree of Life), rá két évvel a Velencei Filmfesztiválon pedig már a legfiatalabb színésznek járó Marcello Mastroianni díjat vehette át a Joe című filmben nyújtott alakításért. Játszott A hamisítóban (The Forger), a Cserkészkézikönyv zombiapokalipszis esetére (Scouts Guide to the Zombie Apocalypse) című horror-vígjátékban, az X-Men: Apkolapszisben (X-Men: Apocalypse), a Gyilkos kitérőben (The Detour), és a Fűfoltokban (Grass Stains).

OLIVIA COOKE (Art3mis/Samantha) Manchesterben született, és az Oldham Theatre School színészszakán végzett. Láthattuk az Elnémultakban (The Quiet Ones), az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni (Me and Earl and the Dying Girl) című filmdrámában, a Telivérek (Thoroughbreds) című thrillerben és a Bates Motel: Psycho a kezdetektől (Bates Motel) című tévésorozatban.

LENA WAITHE (H/Helen) 2017-ben történelmet írt azzal, hogy ő volt az első afroamerikai nő, aki a vígjátékok műfajában elnyerte a legjobb forgatókönyvírónak járó Emmy-díjat. Inkább íróként és producerként ismert, bár néhány sorozatban – köztük a díjnyertes „Master of None”-ban – színészként is feltűnt. A Ready Player One az első játékfilmje.

BEN MENDELSOHN (Sorrento) ausztrál színész; 2016-ban a „Bloodline” című sorozatban nyújtott alakításáért Emmy-díjat kapott, és Golden Globe-díjra jelölték. Néhány fontosabb filmje a közelmúltból: Ölni kíméletesen (Killing Them Softly), Fekete-tenger (Black Sea), Túl a fenyvesen (The Place Beyond the Pines), A szerencse forgandó (Mississippi Grind), Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet (Rogue One: A Star Wars Story), A legsötétebb óra (Darkest Hour).

SIMON PEGG (Ogden Morrow) a Haláli hullák hajnalában (Shaun of the Dead) tűnt fel, majd emlékezetes alakítást nyújtott a Fuss, dagi, fuss!-ban (Run Fatboy Run), és a Hogy veszítsük el barátainkat és idegenítsük el az embereket?-ben (How to Lose Friends and Alienate People). “Scotty” Scott Scottyként állandó szereplője a Star Trek-filmeknek – legutóbb a Star Trek: Mindenen túlban (Star Trek Beyond) bukkant felé fel –, és Benji Dunnként a Mission:Impossible-csapatnak is oszlopos tagja.

MARK RYLANCE (Anorak/Halliday) a Kémek hídjában (Bridge of Spices) nyújtott alakításért 2016-ban elnyerte a legjobb férfi mellékszereplőnek járó Oscar-díjat, és Golden Globe-díjra is jelölték.
A Glasgow Citizens Theatre-ben kezdte színészi pályáját, első komoly filmszerepét a Prospero könyvei (Prospero’s Books) című Greenaway-filmben kapta. További filmjei: Angyalok és rovarok (Angels and Insects), A másik Boleyn lány (The Other Boleyn Girl), Éjjelek és nappalok (Days and Nights), Gunman (The Gunman), Dunkirk.

PHILIP ZHAO (Sho) most 14 éves, a Ready Player One az első filmje.

WIN MORISAKI (Daito) japán színész és rocksztár, a PrizmaX nevű fiúbanda szólóénekese. Japánban már több filmben szerepelt, de a nemzetközi porondra a Ready Player One-nal lép ki.

HANNAH JOHN-KAMEN (F’Nale Zandor) a 2015-ös Csillagok háborúja VII: Az ébredő Erőben (Star Wars: The Force Awakens) debütált, majd a Trónok harca (Game of Thrones) hatodik évadjában Ornellát, a gyönyörű papnőt alakította. Legutóbb az Alicia Vikander főszereplésével készült Tomb Raiderben láthattuk.

AZ ALKOTÓK

STEVEN SPIELBERG (rendező/producer) minden idők egyik legsikeresebb filmrendezője, aki olyan klasszikusokat jegyez, mint A cápa (Jaws), E.T. – A földönkívüli (E.T. the Extra-Terrestrial), az Indiana Jones-franchise és a Jurassic Park. Filmjei megszámlálhatatlan díjat és jelölést gyűjtöttek be; ő maga a Schindler listájáért és a Ryan közlegény megmentéséért rendezői Oscar- és Golden Globe-díjat kapott.

DONALD DE LINE (producer) néhány fontosabb filmje: Vén rókák (Going in Style), Zöld lámpás (Green Lantern), Pain & Gain, Hazugságok hálójában (Body of Lies), Az olasz meló (The Italian Job).

KRISTIE MACOSKO KRIEGER (producer) több mint húsz éve Steven Spielberg munkatársa. Producerként A Pentagon titkaiért és Kémek hídjáért (Bridge of Spies) Oscar-díjra jelölték.

DAN FARAH (producer), Ernest Cline régi kollégája, aki az elsők közt olvasta a Ready Player One-t, és még a megjelenés előtt összehozta a könyv megfilmesítésére vonatkozó szerződést a Warner Bros.-szal.

ZAK PENN (forgatókönyvíró) 23 éves írta első forgatókönyvét, Az utolsó akcióhőst (Last Action Hero), és később olyan produkciókban dolgozott, mint a Bosszúállók (The Avengers), az Elektra, az X-Men 2., az X-Men: Az ellenállás vége (X-Men: The Last Stand), A hihetetlen Hulk (The Incredible Hulk), és a Zéró gyanusított (Suspect Zero)

ERNEST CLINE (a regény írója/forgatókönyvíró) eddigi két regényt publikált, a Ready Player One-t és az Armadát. Műveit 58 országban adták ki, és mintegy száz hétig tanyázott velük a New York Times könyves sikerlistáján.

JANUSZ KAMINSKI (operatőr) 1994 óta Spielberg állandó operatőre. Közös munkáik közül a Schindler listája és a Ryan közlegény megmentéséért Oscar-díjat kapott, a Hadak útjával (War Horse), a Lincolnnal és az Amistaddal a nominálásig jutott, és egy Oscar-jelölést a Julian Schnabell rendezte Szafander és pillangóval (Le scaphandre et le papillon) is begyűjtött. Néhány további filmje: Honnan tudod? (How Do You Know), Világok harca (War of the Worlds), Ki nevet a végén? (Funny People), A bíró (The Judge).

ADAM STOCKHAUSEN (díszlettervező) A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel) díszleteiért 2015-ben Oscar-díjat nyert, majd a rákövetkező évben a Kémek hídjáért is jelölték. További munkái: Kutyák szigete (Isle of Dogs), Sejtcserés támadás (The Switch), 12 év rabszolgaság (12 Years a Slave).

MICHAEL KAHN (vágó) négy évtizede Steven Spielberg munkatársa, a Ryan közlegény megmentése, a Schindler listája és Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) vágásáért Oscar-díjat kapott. Néhány filmje: Perzsia hercege: Az idő homokja (Prince of Persia: The Sands of Time), Pán Péter (Peter Pan), Lara Croft: Tomb Raider 2. – Az élet bölcsője (Lara Croft Tomb Raider 2: The Cradle of Life).

SARAH BROSHAR (vágó) Kahn tanítványa, A Pentagon titkait már közösen vágták.

KASIA WALICKA MAIMONE (jelmeztervező) Bennett Miller állandó munkatársa, ő tervezte a Foxcatcher, a Pénzcsináló (Moneyball) és a Capote jelmezeit. Spielberggel a Kémek hídjában dolgozott először együtt. Néhány cím a filmes életművéből: Fekete mise (Black Mass), Egy durva év (A Most Violent Year), Sorsügynökség (The Adjustment Bureau), Sejtcserés támadás.

ALAN SILVESTRI (zeneszerző) több mint négy évtizedes pályáján olyan világsikerek zenéjét szerezte, mint a Vissza a jövőbe, a Forrest Gump, a Mi kell a nőnek (What Woman Want), az Éjszaka a múzeumban (Night at the Museum), és a Bosszuállók (The Avengers).

A Warner Bros. bemutatja „READY PLAYER ONE” TYE SHERIDAN, OLIVIA COOKE, LENA WAITHE, BEN MENDELSOHN, SIMON PEGG, MARK RYLANCE, PHILIP ZHAO, WIN MORISAKI, HANNAH JOHN-KAMEN. Producer: STEVEN SPIELBERG & DONALD DE LINE, KRISTIE MACOSKO KRIEGER & DAN FARAH. Író: ERNEST CLINE. Forgatókönyv: ZAK PENN & ERNEST CLINE. Executive producerek: ADAM SOMNER & DANIEL LUPI & CHRIS DeFARIA & BRUCE BERMAN. Kép: JANUSZ KAMINSKI. Díszlet: ADAM STOCKHAUSEN. Vágó: MICHAEL KAHN & SARAH BROSHAR. Jelmez: KASIA WALICKA MAIMONE. Zene: ALAN SILVESTRI. Rendezte: STEVEN SPIELBERG