Mi változott a járvány okozta válság hatására az ingatlanpiacon?
Az élet örök igazsága és törvényszerűsége, hogy minden válság megteremti a lehetőségét a fejlődésre és a pozitív változásra. A belvárosi ingatlanok specialistájaként kiemelten érintett Central Home azt vizsgálta, hogy vajon igaz-e ez az ingatlanközvetítési piacra is.
„Igazából úgy érzékeljük, hogy az eladók és a vevők gondolatmenete nem változott meg drasztikusan, első körben a legtöbben továbbra is úgy gondolják, hogy nincs szükségük ingatlanosok szolgáltatásaira” – kezdi a helyzet elemzését Ben-Ezra Orran, a Central Home szakértője. – „Ezért fordul elő gyakran, hogy túlárazott lakásokat hirdetnek az eladók, és csalódottan, meglepődéssel veszik észre, hogy nem érkeznek komoly érdeklődők. Általában, amikor huzamosabb ideig fennáll ez a helyzet, akkor fordulnak ingatlanközvetítőhöz, mert ekkor már sürgeti őket az idő.”
A szakértő szerint ilyenkor sokkal nagyobb nyomás nehezedik az ingatlanértékesítőre, mert az eladó már türelmetlen, és gyors eredményt vár. Ha pedig ilyenkor nem megfelelő tudású és kapcsolatrendszerrel rendelkező értékesítővel állnak szemben, annak további súlyos időbeli és gyakran akár pénzbeli veszteségei lehetnek. Az időkényszer értelemszerűen szinte mindig negatív következményekkel járhat.
„Persze nem csupán az eladók, hanem a vevők is jobban járnak, ha profi segítséget vesznek igénybe” – folytatja a szakértő. –„Sokan hiszik azt, hogy a hirdetési portálon már megtalálták az ideális lakásukat, de gyakran csalódniuk kell, mert az ingatlan minősége nem felel meg a képen látottaknak, az ár is irreális, úgyhogy sokan általában csak az ilyen fiaskók után fordulnak szakemberhez. Ez a magatartás vevői és eladói oldalról sem nagyon változott a járvány alatt.”
Ami viszont módosult: a több felszabaduló időnek, otthonülésnek köszönhetően a vevőcsoportok tájékozottabbak lettek, jobban felmérték a piacot, nagyobb mértékben lettek tisztában azzal, hogy milyen ingatlanok vannak aktuálisan a piacon. De elsősorban csak a kínálatot tudták ily módon megismerni, a valós értéket, aktuális árszínvonalat nem. A Central Home szakértője szerint ez a hamis piacismeret még inkább megnehezíti az eladások sikeres lezárását. Egyes területeken a hirdetési és az eladási ár között meglehetősen nagy, akár 20-25 % is lehet a különbség. Ilyenkor különösen fontos az ártárgyalási technika, amelyet egy profi ingatlanközvetítő biztosítani tud.
A szakértő véleménye szerint még mindig túl gyakran fordul elő, hogy túlárazott lakásaikra kizárólagos szerződést kötnek az eladók, mert azt gondolják, így hamarabb sikerül eladni. A kizárólagos szerződések azonban nem elsősorban azt a célt szolgálják, hogy a lehető legjobb szolgáltatást kapják az emberek, hanem inkább az értékesítőket védi a konkurencia kizárásával. Vannak kivételek, amelyek esetén érdemes így tenni, de sajnos olyan sok anomália is van, hogy a bírói gyakorlat szerint sem szabályos ez a szerződéstípus és eljárás.
„Mindenképpen azt javasoljuk, hogy ha valakinek tényleg komolyak a szándékai, az eladási folyamatba minél hamarabb vonjon be szakértői segítséget, ugyanis minél tovább húzza az eladási folyamatot az eladó, annál drasztikusabb következményei vannak a kudarcnak. Ilyen esetben a közvetítő munkája is sokkal nehezebb, sokkal nagyobb nyomás alatt kell rövid időn belül problémákat megoldania, ami jóval nagyobb szakértelmet igényel.” – fejti ki Ben-Ezra Orran.-„A piacon az adott ingatlan valós árát csak olyan iroda vagy szakember tudja megmondani, aki nagyobb mennyiségben sikeres tranzakciókat zárt az adott időszakban. Ezeket az online felületeken talált irányárak nem feltétlenül tükrözik.
Gondolkodásra ad okot az is, hogy vajon lesznek-e a koronavírus járvány nyomán markáns változások az értékesítési folyamatokban. Tartós lesz-e vajon a lakásmegtekintések virtuális térben való megtekintése, amely gyorsíthatja és egyszerűsítheti a folyamatokat, megjelenik-e az a fajta innováció, hogy személyes jelenlét és papírozás nélkül történnek meg megállapodások, ajánlattételek, szerződés aláírások. A Central Home szakértője úgy véli, elképzelhető, hogy az összetett CRM vagy BI rendszerek kora is el fog érkezni, amelyek elősegítik a szereplőket a döntések meghozatalában, de ezek a megoldások bár megjelentek a 2020-as évben, egyelőre mindenképpen gyerekcipőben járnak még.