METU Best of Tervezőgrafika Diploma 2019 – Kiállítás az A38 Hajón
Megnyitó: 2019. július 6., szombat 18 óra
A kiállítást megnyitja: Török András, művelődéstörténész
A kiállítás megtekinthető: 2019. július 7-14., minden nap 11-18 óráig
Helyszín: Budapest, A38 Hajó
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Vizuális Kommunikáció Tanszékén készült diplomamunkákat felvonultató Best of Diploma kiállításon a Tervezőgrafika alap- és mesterszak magyar és angol nyelvű képzéseinek végzősei mutatkoznak be. Idén a két szakon és a két képzési nyelven összesen hatvanhárman védhették meg diplomamunkájukat. A kiállításon ennek megfelelően a feldolgozott témák sokszínűsége nem is kérdéses: betűtervektől az illusztrált könyveken és pop-up kiadványokon át több arculat, plakátterv, csomagolás is látható az A38 Hajón.
Kiállító hallgatók:
Tervezőgrafika alapszak:
Bakó Fanni Dorottya, Cséffán Zsuzsanna, Demeter Ramóna Blanka, Divéky Luca Kata, Grimm Bianka Natália, Herbály Bernadett Judit, Herter Miklós Dezső, Horváth Hella, Kelemen Dorottya, Kiss Eszter, Kósa Roxána Gréta, Koszó Gréta Noémi, Kovács Fatime, Kristyák Gábriel, Máhr Zsófia, Rozgonyi Júlia, Szelecki Dorka, Szetlik Dóra, Szilágyi Barbara, Takács Marianna, Tóth Dávid, Vad Bence, Varga-Márfy Milán, Baraa Al Asemi, Anastasia Beletskaya, Tom Boergonje, Marissa Hsu, Ayman Jalabi, Maria Khoptenko, Ódor Csilla, Ufuk Polat
Tervezőgrafika mesterszak:
Antal-Bartalis Lilla, Bakai Eszter, Berettyán Gábor, Berta Márton, Fehér Zsanett Ildikó, Füzes Anna Nóra, Gál Anita, Gályász Veronika, Haga Szilvia, Hancsicsák Ádám, Karácsony Zsófia, Locsmándi Mátyás, Ludányi Gergely Olivér, Lungu Arnold, Mészáros Júlia, Pap Beatrix, Prakfalvi Anna, Szabó Izabella, Szabó-Lehofer Sára Kinga, Szántó Klaudia, Tálas Wanda, Turóczi Anna Julianna, Varga Enikő, Antal Enikő, Ragip Serhan Güven, Özgür Ilter, Aysegül Ipek, Ernst Ioannis Alexander Lindahl, Juan Carlos Malave Campos, Yazan Ibrahim Fahmi Melhem, Riya Rakesh Rathod, Kaan Tyurk
Oktatóik:
Aknai Katalin, Borsa Aliz, Brittnek Andrea, Csordás Zoltán, Ducki Krzysztof, Eperjesi Ágnes DLA, Énekes Ferenc, Fábián Petra, Gábor Imre, Gábor Enikő, Gál Krisztián, Gallusz Gyöngyi DLA, Gosztom András, Július Gyula DLA, Koroknai Zsolt DLA, Kóthay Gábor, Labancz István, Maczó Péter DLA, Oroszy Anna, Rácmolnár Sándor DLA, Taskovics Éva, Tepes Ferenc, Tóth Andrej, Tóth Tamás
Néhány diplomamunkáról
Kiss Eszter: Stoki – családi szakácskönyv (Tervezőgrafika alapszak)
„Ezen a stokin ülök és nézem, ahogy szeretteim sürgölődnek-forgolódnak a konyhában. Az asztalon viaszos vászon, szól a recsegős rádió, a mama tésztát nyújt, a neoncső pislákol. Szörpöt iszom, lóbálom a lábam és nem is gondolom, micsoda jó emlék lesz ez majd.”
Az összegyűjtött receptek mind-mind egy kedves emlékhez, családi szokáshoz kötődnek, mivel nagy szerepet tölt be életünkben a közös főzés, étkezés. Olyan történeteket válogattam, amelyeken keresztül mind a legrégebbi emlékképek, mind pedig a mai szokásaink felidéződnek, mindez időrendben. Inspirációul édesanyám régi, ütött-kopott, jegyzetekkel teletűzdelt, kockás receptes füzete szolgált, amelybe kézzel írja bele fortélyait. Ezek mellett olyan ételek elkészítési módjai is szerepelnek, amelyekről családból mindenkinek csak ugyanaz a személy juthat eszébe. Törekedtem arra, hogy az illusztrációk úgy adják vissza az adott hangulatot, pillanatot, ahogy azokat én megéltem. Ez ugyan – funkciójában – egy szakácskönyv, de számomra mégis több annál: egy emlékkönyv.
Kelemen Dorottya: Elképzellek… – Pop-up útmutató a terhesség 9 hónapjához (Tervezőgrafika alapszak)
„Elképzellek… te csöppnyi ismeretlen, ki élsz már, bár még nem vagy a világon, ki vagy már, noha lényed még titok, éber valóság s mégis félig álom, elképzellek… míg jöttöd várva várom”
Mindig is érdekelt az anatómia, a szervezetünk felépítése. Idén úgy döntöttem ezt az érdeklődésemet ötvözőm másik nagy kedvencemmel a pop-up könyvek világával. A pop-up könyvem megalkotásával egy közvetlenebb kapcsolatteremtés lehetőségét szeretném felkínálni a védőnő, szülésznő vagy orvos és az állapotos hölgyek számára, hogy az izgalmas és türelmetlen kilenc hónapos feszült várakozást feloldjam egy könnyed, olvasmányos, illusztrált kiadvány lapozgatásával. Egyben célom, hogy ne a szokványos rideg, digitális „fényképekkel”, hanem részletesen megrajzolt, befogadhatóbb illusztrációkkal mutassam be ezt a csodálatos fejlődési folyamatot, mely akár otthon is kellemes várakozó ráhangolódást kínál az ifjú szülőknek. Fontos számomra, hogy egy ilyen érdekes témát személyesebb kommunikációval és játékosabb technikai megjelenéssel tudjak bemutatni.
Máhr Zsófia: LOKITOYO – Mesék Afrikából (Tervezőgrafika alapszak)
Lokitoyo című diplomamunkám Afrika ősi mondáit dolgozza fel. A történeteket a kontinens különböző országaiból gyűjtöttem össze, így széleskörű betekintést nyerhet az olvasó Afrika mesés világába. Ezek a mondák egyszerű, tanulságos történetek. A jó mindig megkapja méltó jutalmát, a rossz pedig a büntetését. Középpontban legtöbbször egy konfliktus áll: gyakoriak
a véres összecsapások és a gyilkosság. Ezt a hangulatot tükrözik az illusztrációk is. Színhasználatom nagyon erőteljes, a piros és a fekete szín dominál. Ezeket egészíti ki a kék, sárga és a fehér. A történetek főszereplői leginkább állatok, akik emberi tulajdonságokkal rendelkeznek. Őket sematikusan, ugyanakkor főbb jellemvonásaikat kiemelve ábrázoltam. Összesen 20 dupla oldalas illusztráció található könyvemben, melyekhez kisebb kiegészítő rajzok is tartoznak. A könyv japán hajtással készült, amely nemcsak érdekesebbé, de egyben izgalmasabbá teszi az összképet. Diplomamunkám tartozéka egy védő tok: a cím kivágásával a fekete háttérből kiemelkedik a színes borító, ezáltal a Lokitoyo felirat is.
Locsmándi Mátyás: Otli, digitális játékterv (Tervezőgrafika mesterszak)
Diplomamunkám az azték teremtéstörténetet dolgozza fel digitális pixel platformer játék formájában. A főszereplő Quetzalcoatl, a Tollaskígyó isten, aki leszáll a Mictlanba (az alvilágba), hogy a teremtéshez szükséges csontokat összegyűjtse. Küldetését az alvilág urának, Mictlantecutlinak szolgaserege nehezíti meg, valamint a szinteken megjelenő különböző akadályok. Az úton Xolotl isten fog segíteni csivava alakban, valamint Cihuacoatl istennő, a pályák elején elhangzó hasznos tanácsaival.
A mítoszban szereplő kilenc kihívást adaptáltam kilenc egyedi pályára, amelyek nehézsége folyamatosan nő a történetben való előrehaladással. A felhasználó a reflexre és ritmusokra épülő mechanikákat memorizálva jut előre a pályákon, akaratlanul is felvéve annak ritmusát, játszva tanulhat az adott kultúrkörről és mitológiáról anélkül, hogy ez tudatosulna benne vagy kényszeresnek érezné.
Mészáros Júlia: A temető könyve – séta az adai római katolikus temetőben (Tervezőgrafika mesterszak)
Az emlékezés a minket érő információk feldolgozásának egy bizonyos formája. Ezek az információk különféle alakban, képként, hangként, érzésekként jelenhetnek meg. Diplomamunkámban az adai római katolikus temető történetét örökítem meg úgy, hogy a fent említett benyomásaim határozzák meg a formátum vizuális megjelenését. A különböző interaktív, mozgatható, kihajtható, áttetsző elemek, a fény felé fordítva megjelenő minták, a különféle tapintású és színű papírok az emlékezet rétegeltségére és szövevényességére reflektálva hordozzák a narratívát. A könyv amellett, hogy egy 170 éves temető történetét ismerteti és azon keresztül betekintést nyújt a szülővárosom egy szeletnyi történelmébe, a saját gondolkodásmódomat és előadási stílusomat tükrözi. A temető könyvével nem csak a saját azonosságtudatomat próbálom feltárni, hanem egy közös múltat is igyekszem felderíteni és azt megőrizni. Mivel ilyen szoros kötődéssel kapcsolódok a helyhez, úgy döntöttem, hogy a pontosan visszakövethető történelmi adatok, illetve az összegyűjtött történetek mellett a saját gondolataimat és emlékeimet is hozzákapcsolom a tartalomhoz. A végső koncepciómban azt az elvet határoztam meg, hogy a szöveg különböző tartalmi részeit úgy kötöm össze, mintha az olvasót egy képzeletbeli sétára vinném a temetőbe és mesélnék az ott látottakról.
Prakfalvi Anna: Sylvia Plath: Az üvegbura (Tervezőgrafika mesterszak)
Sylvia Plath önéletrajzi ihletésű regényét, Az üvegbura-t dolgoztam fel diplomamunkámban. A műben az írónő összeomlásának történetét ismerhetjük meg; ennek a folyamatnak a megértését segítik a lap oldaláról befolyó naplórészletek. Az egyre inkább széteső, zavarodott szöveg szimbolizálja az elmében növekvő káoszt, azt a hatást keltve, mintha a beteg elméjével gondolkoznánk. Diplomamunkám célja nem csak a könyv illusztrálása volt, hanem az elmezavarok kialakulásának és mechanizmusának ismertetése.
Az illusztrációkat műszaki rajz elemekből építettem fel, melyek olyan konstrukciót alkotnak, mint egy gépezet, mely irányítja az elmét. A könyvben azon legmeghatározóbb betegségek robotjai szerepelnek, melyeket Sylvia Plathnál diagnosztizáltak halála után. Ezekről rövid ismertető olvasható az infógrafikákon.
A kinetikus plakátokon pedig az 5 leggyakoribb mentális zavar – depresszió, evészavar, figyelemzavaros hiperaktivitás, szorongásos betegség és a függőség – tüneteinek szimbolikus mozdulatsorai kelnek életre.
Szabó-Lehofer Sára Kinga: Héber font tervezése (Tervezőgrafika mesterszak)
A héber, azaz ivrit nyelv nagyon közel áll a szívemhez, négy évig tanultam a mai modern változatát a budapesti Izraeli Kulturális Intézetben. Minden tekintetben egy különleges nyelvről beszélhetünk, melynek nem csupán a történelme, kialakulása, fennmaradása, újraéledése, de szokatlan írásképe, rendhagyó írásmódja is kuriózummá teszi az európai ember, különösen egy magamféle tipográfussarj számára. Egy olyan ősi nyelvről és írásról van szó, amely tipográfiai újratervezése sosem lehetne aktuálisabb. Mai világunkban a latin ábécé és egyéb írások sokszínű megjelenési formájának gazdagodását teszi lehetővé a digitális forradalom, mely ma már elérhetővé és használhatóvá tesz olyan tervezői munkákat, melyek korábban elérhetetlenek lettek volna. Az izraelita nép államalapítása az ősi Izrael földjén a 20. század közepén ugyancsak a héber font tervezésének aktualitását erősíti meg. Nem egy elfeledett, hanem egy újjáéledt ősi nyelv betűinek megtervezésével egy elkészült betűtípus széles felhasználói kört szolgálhat ki a média különböző platformjain. Az általam tervezett betűknél fontosnak találtam, hogy egy olyan karakterisztikát dolgozzak ki, amelyben ötvözöm a klasszikus héber írásmódot a mai modern betűképpel, így a statikus és dinamikus részeket integrálva létrehoztam egy olyan formavilágot, amely alkalmas szövegbetűként való alkalmazásra is, a feliratok mellett.
Juan Caros Malave Campos: VÍZION (Graphic Design MA)
A globális felmelegedés következtében Földünk számos változáson megy keresztül, mely a természetes egyensúly elbillenését okozza. Különböző területek hatékony együttes munkája segítségével azonban rávilágíthatunk a problémára, és változtathatunk saját szokásainkon. A Tervezőgrafika mesterszak egyik fontos eleme, hogy kreativitásunkat a gyakorlati életbe is át tudjuk helyezni, mellyel munkánk valós, fenntartható értékkel gazdagodik. A VÍZION nevű vízügyi tudatossági projektet úgy terveztem meg, hogy erős vizuális kommunikációs stratégiával a közösségek és víz közötti kapcsolatot erősítse. Egy globális kampányt terveztem, mely a vízzel kapcsolatos legfontosabb témákat járja körbe, és újító módszerekkel igyekszik az üzeneteket átadni. Úgy álmodtam meg a projektet, hogy az híd legyen nem csak a művészet, természet és tudomány között, de különböző országok, szervezetek és befektetők között is, egy egységes név, a Water Union (Víz Unió) név alatt. Az Unió egy konferenciákat rendező egység lenne, melyre egy budapesti példát is terveztem. A koncepció befejező részeként egy magyarországi víz múzeum felállítását is megálmodtam. A teljes ernyőprojekt neve VÍZION és vizuális koncepciója globálisan használható. A projekthez három vizuális mintát is késztettem: egy weboldal tervét, egy CORIOLIS nevű társasjátékot, mely a múzeum játékos eleme lehetne és egy kulacsot, ami a VIZION saját márkás ajándéktárgya lehetne a konferenciákra.
Tom Boergonje: Józsefváros Signs (Graphic Design BA)
Egy budapesti séta ünnep a szemnek – rengeteg tábla és felirat, érdekes egyveleg régi, új és elfelejtett üzenetekkel, melyek eklektikus látványt nyújtanak.
Diplomamunkám során a 8. kerület feliratait tanulmányoztam és dokumentáltam, azzal a céllal, hogy az utcán talált példák alapján egy új betűkészleteket hozzak létre. Az volt a célom, hogy egy olyan stílust folytassak, mely a környéket jellemzi, és tovább élhessen a budapesti felirat-kultúra. Munkám eredménye egy Instagram oldal, amely tulajdonképpen egy gyűjtemény, illetve egy könyv, mely a teljes projektet összefoglalja a kutatástól a tervezésig.
Nézd meg te is! ig Józsefváros signs #jozsefvarossigns
Ayşegül Ipek: Illusztált gyerekkönyv „Ava lábai” (Graphic Design MA)
Diplomamunkaként egy olyan könyvet szerettem volna megalkotni, mely a történetmesélés mellett dinamikus, érzelmekkel teli képekkel illusztrált. Az volt a célom, hogy fiatal olvasói jól érezzék magukat az olvasás közben és úgy érezzék, hogy őket is megérti. A könyv eredeti története saját tapasztalatokon és emlékeken alapszik, melyben egy kicsit magamat is, viszont a helyzetek eltúlzottak és tele vannak pozitív kulcsszereplőkkel, problémamegoldó élményekkel és tanulással. Ezzel egy olyan könyvet szerettem volna megalkotni, mely izgalmas és kellően drámai, de mégis könnyen befogadható és érthető a gyerekek számára. A könyv duplaoldalas illusztrációkból és játékos oldalakból áll, ahol érdekes feladatokan keresztül fejleszthetik a nyelvi, szociális, kognitív és érzelmi képességeiket. A könyvhöz tartozik egy vászontáska is, amelyen a könyv illusztrációi jelennek meg.