Mert megérdemlik a legjobbat – Különleges parasít fejlesztett a Toyota

A maga nemében egyedülálló sporteszközt dolgozott ki az USA paralimpiai síválogatottja számára a Toyota. A hosszú évek munkájával kifejlesztett, high-tech ülősí a legmodernebb autóipari technológiákat felhasználva született meg.

Amikor a Toyota 2015-ben hosszú távú főtámogatói szerződést kötött a nemzetközi olimpiai és paralimpiai bizottsággal, a vállalat nem egyszerű szponzorációban gondolkodott. Összhangban azzal a paradigmaváltással, amelynek során az autógyártó mobilitási szolgáltatóvá fejlődik, hogy minél szélesebb rétegek számára biztosíthassa a mozgás szabadságát, a Toyota nem csak anyagi forrásait, de technológiai tudását és gyártókapacitását is a sportolók rendelkezésére bocsátotta.

Így született meg a 2018-as phjongcshangi téli olimpiai játékokra a német Andrea Eskau parasíző high-tech síszánja. A németországi Toyota Motorsport GmbH által kifejlesztett térdeplő adaptert karbonszálas szerkezete a hagyományos konstrukcióknál harmadával könnyebbé, ugyanakkor szilárdabbá, a Toyota nagy teljesítményű számítógépeivel megtervezett kialakítása pedig ergonomikusabbá – ezáltal hosszú távon is kényelmesebbé, hatékonyabbá – tette. Ezek a fejlesztések is hozzájárultak ahhoz, hogy az 1998-ban alsóvégtag-bénulást elszenvedett versenyző hat éremmel (kettő arannyal, három ezüsttel és egy bronzzal) térjen haza Dél-Koreából.

Most, négy évvel később az Andrea Eskau sportszerével szerzett tapasztalatokat is felhasználva a Toyota észak-amerikai motorsportrészlege, a Toyota Racing Development (TRD) egy még futurisztikusabb szerkezetet mutatott be. Az ülősí fejlesztéséhez 2019 végén fogtak hozzá, méghozzá teljesen tiszta lappal, hogy semmi ne kösse meg a mérnökök kezét munkájuk során. A fejlesztés során Chris Devlin-Young kétszeres paralimpiai bajnok felbecsülhetetlen tapasztalataira is számíthattak a TRD munkatársai; az így létrehozott ülősí pedig túlzás nélkül egyedülálló a parasízés világában.

Nem csak a technológia egy része származik a motorsportból, de a szemlélet is hasonló: a hegyen is a sportoló teljesítménye a meghatározó, ő azonban csak tökéletes felszereléssel hozhatja ki magából a maximumot. Ahogy a fejlesztést vezető Trisha Wall mérnök és amatőr síversenyző fogalmazott: ha valaki 110 km/órával száguld lefelé a hegyoldalon, beszíjazva egy szerkezetbe, megérdemli, hogy az a létező legjobb legyen.

A Toyota ülősíjét kifejezetten Andrew Kurka parasíző részére fejlesztették ki. Andrew gyermekkorában sikeres és ambiciózus birkózó volt, ám tizenhárom évesen egy baleset következtében mindkét lába lebénult. Két évvel később tudatosan tért vissza a sport világába, végigpróbálva jóformán az összes lehetséges parasportágat, míg végül rátalált a sízésre. A Toyotával való együttműködést egyszerre találta megtisztelőnek és ijesztőnek, hiszen a TRD által kifejlesztett ülősí felépítésében és geometriájában is különbözött minden, általa korábban kipróbált szerkezettől. „Minden versenyen az életemet kockáztatom. Ezért nem elég, hogy gyors legyek: az ülősímnek biztonságosnak is kell lennie.” – avatta be a mérnököket aggodalmaiba. A kétkedés azonban az első teszteket követően lelkes támogatásba fordult át, nem kis részben a sportoló és a fejlesztő csapat közötti hatékony, gördülékeny kommunikációnak köszönhetően.

„Amikor rajthoz állok, soha nem győzni akarok: mindig arra törekszem, hogy a tőlem telhető legjobbat nyújtsam. Ha ez sikerül, az magával hozhatja a győzelmet.” – árulta el a 2022-es téli paralimpiára készülő sportoló. Hogy ezt mennyire komolyan gondolja, jól mutatja pekingi szereplése. Noha Andrew közvetlenül első versenyszáma, a lesiklás (amelyben 2018-ban aranyérmet szerzett) előtt eltörte hüvelykujját és felkarcsontját, részt vett a futamban, ahol negyedik helyezést ért el – és csak ezt követően mondta le a részvételt fennmaradó három versenyszámában.

Hogy a harmincéves sportolónak négy év múlva lehetősége nyílik-e kárpótolnia magát a most elmaradt lehetőségért, még nem tudni. Kurkának azonban korábbi nyilatkozatai alapján kész tervei vannak a parasízést követő életére. „Elkezdtem kacérkodni a kézi kerékpározással, az biztonságosabb is, mint a lesiklás. Az viszont biztos, hogy síedzőként szeretnék dolgozni, hogy átadhassam az utánam következő generációnak a tudásomat, a tapasztalatomat. Bízom benne, hogy megtalálom azt a tehetséget, akire majd ráhagyhatom a Toyota ülősímet.”

Fotók: Toyota, Youtube

https://miazablogger.hu/trolls/sporttroll/mi-az-a-monosi-es-miben-kulonbozik-a-hokitol-a-parajegkorong/