Mennyit ér egy balatoni vitorla?

Hatalmas turisztikai  van a Kékszalag versenynek

Több száz millió forint reklám- és turisztikai értéke van a  Kékszalag vitorlásversenynek, amely holnap rajtol el Balatonfüredről. A rendezvény magas ázsiójának  egyik bizonyítéka az is, hogy  ilyenkor olyan nehéz minőségi szállást találni a Balaton partján, mint mondjuk Budapesten  a Forma 1 idején. A verseny jót tesz a parton található éttermek, kávézók forgalmának is, hiszen ezen a napon több helyen Kékszalag – reggelivel várják azokat, akik a partról szeretnék nézni a verseny egyes pillanatait. Növeli az esemény marketingértékét az is, hogy  élő televíziós közvetítés is lesz a versenyről, ráadásul a közösségi médiában is több tucat platformon lehet követni Európa egyik legnagyobb tavi versenyét.

Melyik hajónak van a legnagyobb reklámértéke?

Érdekesség, hogy egyes hajók vitorlázatának is több millió forint reklámértéke van a nyári időszakban. Ez az oka annak, hogy a nemzetközi sportszergyártók, számítástechnikai cégek, óragyártók is gyakorta feltűnnek a hajók vitorlázatán. Természetesen a legértékesebb reklámfelületet a nyertes hajók vitorlázata jelenti. Ilyen győztes hajó például Vándor Róbert irányította RSM katamarán, amely tavaly is elsőként teljesítette a távot. Ezzel párhuzamosan több száz egytestű hajó is versenyezik egymással. Ezek közül a legértékesebb vitorlázata a Raffica rendelkezik. Szinte ez az egyetlen magyar hajó, amelynek nem csak Magyarországon, de nemzetközi szinten is komoly reklámértéke van. A svájci turisztikai szakemberek például úgy vélik, hogy  vannak olyan hajósok, akik az ottani  versenyen csak azért indulnak el, hogy összemérjék erejüket a magyar hajós csapattal. Mások pedig legfrissebb technikai újításaikat szeretnék összemérni, tesztelni a Raffica ellen. Ez az egyik oka annak, hogy a svájci  turisztikai szakemberek minden évben különleges fogadtatásban részesítik a magyar csapatot – nyilatkozta Éskovács Péter, turisztika és kommunikációs szakértő.

Király Zsolt Európa elitjében

A Raffica márkaértékét növeli az is, hogy a csapat vezetője idén bekerült Európa öt legjobb kormányosa közé. Mint ismert  idén júniusban Svájc egyik legnagyobb kikötőjében a 83. alkalommal szervezték meg a Mirabaud Bol d’Or tókerülő versenyt.  Az Európa legdrágább versenyhajóit  felvonultató megmérettetésen ismét Király Zsolt és csapata győzött, akik sorozatban harmadszor végeztek az élen, így sporttörténelmet írtak. Idén 15:36 perc alatt ismét sikerült az egytestű hajók kategóriájában az első helyen befutniuk a magyaroknak. Ez egyben a harmadik győzelmük három egymást követő évben, így haza hozhatták azt az arany kupát is, amely kizárólag a háromszoros bajnokoknak jár.  A magyar csapat egyébként már korábban is több alkalommal nyert Svájcban. Így olyan eredményeket tudhat magáénak a Raffica kormányosa, amellyel csak öt ember büszkélkedhet Európában.  Király Zsolt júniusi győzelmével csatlakozott Ernesto Bertarellihez, Louis Noverrazhoz, Daniel Stampflihez és Yves Detrey-hez az exkluzív vitorlázók klubjához, akik legalább hatszor nyertek Bol d’Or-t. Ezek a nemzetközi eredmények TOP kategóriába emelik Király Zsolt és csapatának reklámértékét.

A régi, klasszikus hajóknak is rendkívül nagy a márkaértéke.

Balaton imázsához tartoznak azok a legendás vitorláshajók, amelyek különleges  történelmi időkapszulaként még ma is  szelik a habokat. A Kishamis vitorláját  1897 -ben húzták fel először, A fellehető korabeli dokumentumok szerint a mai is versenyző Kishamis George Lennox Watson, a kor európai hírű angol hajótervezőjének a munkája. 

Minden idők egyik legsikeresebb balatoni vitorlása, a legendás Nemere cirkáló, amely 1944-ben épült.. Sokáig ez volt a Kékszalag egyik legsikeresebb hajója, amely ma is komoly ellenfele több modern hajónak.

A hajósoknak szükségük van a támogatásra

A Kékszalag  márkaismertsége az egyik oka annak, hogy a magyar hajók vitorlázatán nemzetközi sportszergyártók, de Európa szintű befektetési csoportok logója is megjelenik már támogatóként. A hajók közül a már említett Rafficának van a legnagyobb reklámértéke nemzetközi szinten. Főként azért. mert ez a hajó minden nagy nemzetközi tókerülő versenyen is ott van.  A hajó szponzorai olasz, német, svájci, cseh és természetesen magyar célcsoportok körében szeretnék ismertebbé tenni szolgáltatásaikat. Az ilyen támogatókra egyébként szükségük van a magyar hajósoknak, hiszen egy-egy hajó külföldre szállítása a versenyekre, vagy egy 10-12 fős csapat szállásának, étkezésének komoly költsége van, ami szinte elképzelhetetlen támogatók nélkül.

Mi az a Kékszalag verseny?

 Az először 1934-ben kiírt Kékszalag Európa legnagyobb tókerülő versenye. Tavaly 556 hajó nevezett, hogy teljesítse a légvonalban mintegy 150 kilométeres távot a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Tihany-Keszthely-Balatonfüred vonalon. Ez egyébként Európa egyik legrangosabb tókerülő versenye a genfi-tavi  Bol d’Or,  a német Boden-tavi Rund Um és  az olasz Garda-tónál rendezett Centomiglia mellett.
 A balatoni versenyen tavaly több mint ötszáz hajó indult, fedélzetükön közel háromezer Kékszalag – rajongó profi és amatőr hajóssal. 

Éskovács Péter
Fotó:  T.B.