Megújult a legnépszerűbb Lexus

A Lexus továbbfejlesztette legnépszerűbb európai (és magyarországi) modellje, az NX crossover kifinomultan sportos stílusát: az idei év első tíz hónapjában a márka hazai értékesítéseinek 48,3%-át kitevő, 97%-ban környezetbarát hibrid változatban gazdára találó sláger SUV új orsó alakú hűtőrácsot, áttervezett első lökhárítót és új könnyűfém keréktárcsákat kapott, a LED fényszórók belső átalakításával lehetővé vált az adaptív távfény-vezérlés alkalmazása, és a hátsó LED lámpatestek épp úgy új formát kaptak, mint az irányjelzők. Az utastérben új színsémák, áttervezett sebességváltó kar és kezelőszervek várják a vásárlókat, az eddig 7 colos központi multimédia EMVN kijelző mérete immár 8, vagy 10,3 col. Az átdolgozott adaptív futómű új, fokozatmentes vezérlése tovább javítja a rugózási kényelmet és a menetstabilitást, miközben a Lexus Safety System + csomag az NX modellkínálatában is megjelenik.

2014-es bemutatkozása óta az világ vezető prémium hibrid autógyártója, a Lexus vadonatúj, NX névre keresztelt crossovere gyorsan népszerűvé vált; olyannyira, mára a Lexus európai értékesítéseinek több mint 30 százalékát ez a modell teszi ki (idehaza idén ez elérte a 48,3%-ot). Az autó sikeresen szólítja meg a vásárlókat – akik közül sokan ezzel a modellel lettek a márka első vevői –, hiszen a luxus, a hatásos és modern dizájn, az intelligens térkialakítás és az élvezetes menetdinamika, valamint a környezetbarát hibrid meghajtás hatásos kombinációját kínálta. Az NX értékesítési sikereit tovább növeli, hogy a vásárlók választhatnak a full hybrid hajtás és a benzines turbómotor, illetve az elsőkerékhajtás és az összkerékhajtás közül.

Az autó népszerűsége még a Lexus várakozásait is felülmúlta: az NX minden piacon, így Európában is sorra túlszárnyalta az értékesítési terveket. E lendületre építve, és megőrizve a modell vonzerejét, a Lexus most számos tekintetben továbbfejlesztette az NX külső és belső megjelenését, biztonságát és felszereltségét.

A dizájnerek megőrizték az NX határozott karakterét, sőt néhány részlet megváltoztatásával még erőteljesebbé varázsolták az autó látványát: például az új megjelenésű hűtőráccsal, az áralakított első lökhárítóval és LED fényszórókkal, valamint a LED irányjelzőkkel. Az autó hátsó részén új formájú lökhárítót és lámpatestet találunk, és az NX vásárlói most új könnyűfém keréktárcsák közül is választhatnak. Eközben az NX utasterének változásai még sportosabb hangulattal és még magasabb szintű luxusérzettel ruházzák fel az autót. A mérnökök átgondolták egy sor berendezés működését, nagy hangsúlyt helyezve a könnyű használhatóságra és a kényelemre; ennek eredményeképpen nagyobb lett a multimédia rendszer kijelzője, és a klímaberendezés is másik vezérlőfelületet kapott. Az NX modell kabinjának színkínálatában az eddigi Fehér Okker, Fekete és Sötét Rózsa árnyalatok mellett immár a Gazdag Krémszín és az Okker is megjelenik. Az NX F SPORT változat újdonsága a Lobbanó Vörös és a Mustársárga.

Az új NX-ben is feltűnik az “érintés nélkül” nyitható és zárható, elektromos mozgatású csomagtérajtó. Ha a kulcs az autósnál van, az ajtók nyitása után elég, ha megmozdítja a lábát a hátsó lökhárító alatt; ezt a mozdulatot egy szenzor érzékeli. A csomagtérajtó zárása ugyanígy történik. Az ajtó fogantyúja mellett elhelyezett gomb megnyomásával a jármű minden ajtaja automatikusan bezáródik. A Lexus Safety System + előnyeit immár az NX vásárlói is élvezhetik. A csomag számos vezetősegítő rendszert tartalmaz, többek közt ütközés előtti biztonsági rendszert, adaptív sebességtartó automatikát, adaptív távfény-vezérlést, a figyelem lankadására is figyelmeztető sávtartó asszisztenst és jelzőtábla-felismerő rendszert. Az autóhoz intelligens parkolássegítő radar is rendelhető.

Formaterv és belső kialakítás

A modellt erőteljes SUV-karakter: határozott, éles vonalakkal határolt formák, Merész, ugyanakkor fényűző belső kialakítás, vezetőközpontú cockpit, és tágas belső tér jellemzi, egy SUV funkcionalitásával és a Lexus kényelmével.

Külső

Az NX oldalnézetének meghatározó eleme az alacsonyan húzódó tető és az előretolt kabinkialakítás. Az erőteljes első és hátsó sárvédők egybeolvadnak a gyémánt formavilágú karosszériával, amelyen látványosan futnak végig az orsó alakú hűtőrácsból kiinduló karaktervonalak. A Lexus arra törekedett, hogy megőrizze az NX alapvető stílusjegyeit, amelyek annyira népszerűvé tették az autót a vásárlók körében, ezért azokra a részletmegoldásokra összpontosított, amelyektől még hatásosabbá válik az autó látványa. A jellegzetes orsó formájú hűtőrács erőteljes kiállással ruházza fel az NX-et, ami így még közelebbi rokonságot mutat a Lexus SUV-kínálatával, az RX és az LX modellekkel. A hűtőrács kialakításában hangsúlyos szerepet kapnak a vízszintes díszlécek, amelyek közt nagyobb a távolság az orsóforma fókuszpontja alatt; ez hatásosan hangsúlyozza ki az autó szélességét, és erővel tölti fel az NX orr-részének dizájnját. Ugyanez a hatás érvényesül a nagyobb és mélyebb kialakítású oldalsó légbeömlőknél is, amelyeknek döntött formája tovább erősíti az autó magabiztos kiállását. A LED fényszóró új belső kialakításának köszönhetően az autó kínálatában megjelenhetett – az NX-ben újonnan bevezetett Lexus Safety System + csomag részeként kínált – adaptív távfény-vezérlés.

Az első lökhárító felső részének átformálásával az elem harmonikusabban olvad össze a sárvédővel és az első ajtóval, ami nemcsak szebb formavilágot, hanem kiváló aerodinamikát is eredményez. Az autó karcsúságát hatásosan hangsúlyozza ki a hátsó rész felé ereszkedő tetővonal. Az erőteljes kerékjáratokat 17 és 18 colos könnyűfém kerekek töltik ki. Az orsó formájú hűtőrács dizájnja az autó hátsó részén is felsejlik, ahol az L-alakú kombinált lámpatestekben LED technológia működik.

Aerodinamika

Az NX formatervezői ideális összhangot találtak az aerodinamika és a látványos dizájn között, hiszen az autó légellenállási együtthatója mindössze Cd 0,33. Az autó hátsó részénél egy légterelő simítja ki a légörvényeket; ebben hatékony segítséget nyújt, hogy az elem pereme kissé felfelé hajlik.

Világítótestek

Az NX dizájnjának egyik meghatározó eleme a csekély energiafogyasztású LED-fények használata. Mindkét fényszóróban hat nagy fényerejű LED-dióda található, amelyekből három az L-alakú tompított fényt adja. A nappali menetfény 23 LED-diódából áll, és 16 dióda működik az irányjelzőben. A gazdagabb felszereltségű modellváltozatok LED ködfényszórói adaptív kanyarvilágítást is szolgáltatnak; amikor az irányjelző is működik, két LED-lámpa automatikusan az adott irányba fordul, biztonságosan bevilágítva a kanyart.

Új formájú keréktárcsák

A Luxury és az F SPORT kivitelekhez két új, 18 colos könnyűfém keréktárcsa készült; mindkettőt a fényes, csiszolt felületek és a sötét metálfényezés izgalmas kontrasztja varázsolja különlegessé. A modellsorozat mindegyik tagját öntött alumínium keréktárcsákkal szerelik fel, a modellváltozattól függően 17 vagy 18 colos méretben.

Utastér

A cockpit kialakítása az élvezetes és kényelmes autóvezetést szolgálja: a kapcsolók és kezelőszervek gyorsan és könnyen elérhetők, hogy használatuk a lehető legkevésbé vonja el a vezető figyelmét. A középkonzolt erőteljes ezüstszínű keret díszíti, ami a műszerfalba is belenyúlik, és amit két oldalt puha és jól tartó bőr térdtámaszok fognak közre. A gazdagabb felszereltségű modellváltozatokban fabetétek is találhatók, az F SPORT kivitel utasterét pedig karbonszálas hatású és alumínium dekorációs betétek díszítik. Az NX modell megújult belső színkínálatában az eddigi Fehér Okker, Fekete és Sötét Rózsa árnyalatok mellett immár a Gazdag Krémszín és az Okker is megjelenik. Az NX F SPORT változat újdonsága a Lobbanó Vörös és a Mustársárga. Az NX-ben mindenki kényelmesen utazhat, hiszen az autó a fontos részeken a szegmens legjobb térkínálatát nyújtja. A fejtér kifejezetten tágas, a hátsó lábtér pedig még néhány nagyobb SUV-modell értékénél is kedvezőbb. A csomagtér nemcsak nagy, hanem praktikus is, és elég tágas ahhoz, hogy golfzsákok is elférjenek benne. A csomagtartó térfogata (VDA szabvány szerint mérve) 475 liter. A kényelmes használatot szolgálják a motorosan ledönthető hátsó ülések, amelyekkel mindössze 10 másodperc leforgása alatt sík padlójú rakodótér alakítható ki. A ki- és bepakolás is egyszerűbbé vált, mivel az új NX-ben is feltűnik az “érintés nélkül” nyitható és zárható, elektromos mozgatású csomagtérajtó. Ha a kulcs az autósnál van, az ajtók nyitása után elég, ha megmozdítja a lábát a hátsó lökhárító alatt; ezt a mozdulatot egy szenzor érzékeli. A csomagtérajtó zárása ugyanígy történik. Az ajtó fogantyúja mellett elhelyezett gomb megnyomásával a jármű minden ajtaja automatikusan bezáródik.

Műszerek és kapcsolók

A Lexus néhány részletmegoldás megváltoztatásával még ergonomikusabbá alakította az új NX kezelőszerveit és kapcsolóit. A leglátványosabb változás a központi multimédia kijelző méretének növelése: a Lexus prémium navigációval felszerelt modellekben az eddigi 7 helyett 10,3 colos képernyő található, de a Lexus Display Audio rendszerhez is nagyobb, 8 colos kijelző tartozik. A klímaberendezés középkonzolon elhelyezett kezelőfelülete ergonomikusabb lett, mivel több gombot is könnyebben kezelhető billenőkapcsoló helyettesít. A kellemes tapintású kapcsolók felületét apró, domború fém Lexus L-motívum díszíti. A központi analóg időmérő óra is nagyobb lett, és letisztultabb számlapját hangsúlyosabb gyűrű keretezi. Amellett, hogy immár még könnyebben leolvasható, az óra GPS-kapcsolattal is rendelkezik, így a különböző időzónákon áthajtva automatikusan alkalmazkodik a helyi időhöz. A hibrid rendszer kijelzője valós időben mutatja a teljesítmény-leadást és a visszatöltést, ha pedig a vezető SPORT üzemmódba kapcsol, a műszer automatikusan fordulatszámmérővé változik. A műszeregység közepén elhelyezett 4,2 colos TFT LCD színes multi-információs kijelző háttérvilágítása összeköttetésben áll az üzemmódválasztó rendszerrel, amelynek minden beállításához más szín társul. A tetőkárpitba épített kabinvilágítás elektrosztatikus érintőkapcsolókkal kezelhető. Az autó üdvözlő fénye jól példázza, hogy a Lexus mérnökei minden részletre figyeltek: amikor a vezető a kulccsal a zsebében odalép az NX-hez, bekapcsol a kilincsek világítása, akárcsak a kabinban a Remote Touch Interface háttérvilágítása.

Fedélzeti technológiák

Vezeték nélküli töltő, amelynek tálcáján az új generációs okostelefonok is elférnek, 360 fokos panoráma monitor, 6,2 colos head-up display, amely észrevétlenül belesimul a műszerfalba, továbbfejlesztett Remote Touch Interface, érintőpaddal, Mark Levinson Surround rendszer Clari-Fi™ technológiával – ezt mind tudja az új NX.

A Lexus NX vezetője és utasai számára sok új technológia teszi kellemesebbé az autóban töltött időt. Az NX tulajdonosai vezetékes kapcsolat nélkül is feltölthetik okostelefonjuk és egyéb eszközeik akkumulátorát; ehhez csupán annyit kell tenniük, hogy a készüléket a két ülés között, könnyen elérhető helyen kialakított töltőtálcára helyezik. Az új NX-ben már nagyobb méretű tálca található, amelyen az új generációs okostelefonok is jól elférnek. A csatlakozás segítő USB-portok könnyebben elérhető helyre, középre kerültek, és nagyobb áramerősséggel működnek, hogy a készülékek feltöltése gyorsabb legyen. Az autóhoz egy 360 fokos látószögű panoráma monitor is rendelhető, amivel a vezető az autó teljes környezetét átláthatja, miközben egy szűk parkolóhelyen manőverez, vagy kis sebességgel halad a terepen. A monitor azokat a tárgyakat és akadályokat is megmutatja, amelyek egy hagyományos első-hátsó kamerás rendszerben a holttérben maradnának; a monitor összehangoltan működik az NX parkolássegítő rendszerével és a hátsó keresztirányú forgalomfigyelővel. A gazdagabb felszereltségű modellváltozatokban 6,2 colos head-up display található, ami sokféle információt vetít ki a szélvédő alsó részére, megjelenítve többek közt a sebességet, a motor fordulatszámát, a navigáció iránymutatásait és az audiorendszer beállításait. Az új NX-ben a berendezés észrevétlenül belesimul a műszerfal felső síkjába. A megújult NX-ben (a Lexus Prémium Navigáció csomag részeként) a vadonatúj, érintőpados Lexus Remote Touch Inteface is megjelenik, ami idén mutatkozott be az LS és LC zászlóshajókban. Az érintőpad felülete nagyobb lett, az új formájú tenyértámasz pedig stabilabban tartja a kézfejet. Az NX kínálatában két audiorendszer szerepel: egy 10 hangszórós Pioneer Premium hangrendszer és egy 14 hangszórós Mark Levinson Surround rendszer. A kifejezetten az autóhoz tervezett Mark Levinson rendszer Clari-Fi™ technológiája újraalkotja az MP3 digitális tömörítés során elveszett hangokat.

Menetdinamika

Gondos futóműtuning javítja a szerkezet merevségét, és ezzel együtt a menetstabilitást és a gyorsabb kormányreakciókat. Az adaptív futómű új, fokozatmentes vezérlésének köszönhetően az eddigi 30 helyett immár 650 féle variáció biztosítja a precíz irányíthatóságot, a kisebb oldalirányú dőlést és a kényelmesebb rugózást. A merevebb karosszéria és futómű stabilabb futást, kezesebb viselkedést és kényelmesebb rugózást eredményez. Az üzemmódválasztó segítségével a vezető mindig a pillanatnyi útviszonyokhoz és vezetési stílusához igazíthatja az autó viselkedését. Kanyarodás közben az adaptív futómű egyszerre kínál kényelmet és kiváló stabilitást. A Lexus már eredetileg is arra tervezte az NX-et, hogy élvezetes vezetési élményt és kényelmes utazást kínáljon. A mérnökök most tovább tökéletesítették az autó futóművét; a változások elsősorban azt szolgálták, hogy a felfüggesztés még merevebb legyen, ami tovább javítja a menetstabilitást és kormányreakciókat. Az adaptív futóművet is továbbfejlesztették, s a szerkezet az újonnan alkalmazott fokozatmentes vezérlésének köszönhetően még precízebb irányíthatóságot, a kisebb oldalirányú dőlést és a kényelmesebb rugózást biztosít.

Futómű

A Lexus alaposan átvizsgálta az új NX felfüggesztését, megváltoztatva a rugók feszességét és a bekötő csatlakozások anyagát, optimalizálva ezzel a futómű teljesítményét, az egyenesekben és kanyarmenetben egyaránt magasabb szintre emelve a jármű menetstabilitását. A mérnökök áttervezték a hátsó stabilizátorrudat, a rugófeszességet pedig 22 százalékkal növelték. Ezzel csökkent a karosszéria oldaldőlése a kanyarokban, így az autó stabilabban tartja a kijelölt nyomvonalat, és kezesebben engedelmeskedik a vezető utasításainak. A kényelmesebb rugózás érdekében kicserélték az első lengéscsillapítók olaját és olajtömítését, ami által csökkent a súrlódás és megszűntek a rossz útburkolat által keltett finom rezgések. Az NX MacPherson rugóstagos rendszerű első és kettős csatolt lengőkaros hátsó futóművét stabilabb futásra és kényelmesebb rugózásra hangolták. A hátsó tekercsrugók és lengéscsillapítók elkülönítésével minimumra csökkent a szerkezet belógása a csomagtérbe, aminek így a padlója is alacsonyabbra kerülhetett. A futómű teljesítményét alapvetően befolyásolja a karosszéria merevsége. Az NX kocsiteste már eleve különösen szilárd volt, de a felfüggesztés gyors reakcióit még így is sikerült tovább javítani az első rugó felső bekötési pontjának tökéletesítésével, ami egy kevésbé merev szerkezet esetében nem lett volna lehetséges. Hasonlóképpen a kormányoszlop bekötésének merevsége is túlmutat a szokványos paramétereken. A lengéscsillapítók mozgó alkatrészei között fellépő súrlódás minimumra csökkentésével kanyarodás közben finomabban érezhetők a kormánykeréken az útfelület visszajelzései.

Adaptív felfüggesztés

Az új NX F SPORT és Luxury modellváltozatok vásárlói adaptív felfüggesztést is rendelhetnek autójukhoz. Az új, fokozatmentes vezérlés bevezetésével az eddigi 30 helyett immár 650 féle variáció biztosítja a precíz irányíthatóságot. A rendszer eddig is kiváló csillapításvezérlését sikerült tovább tökéletesíteni, ami érezhetően javítja az NX rugózási kényelmét, vezetési érzetét és oldalirányú dőlését. Az AVS a mindenkori útviszonyoknak és a vezetési stílusnak megfelelően, mind a négy keréknél szabályozza a lengéscsillapítók működését. Amikor például az autó rossz úton halad, a lengéscsillapítás lágy hangolásra vált, hogy ne romoljon a rugózási kényelem. A csillapítás mértéke kanyarodás közben is változik, így az NX stabilabb marad. A rendszer öt különböző területen változtatja meg a beállításokat:

  • A Sebességfüggő Vezérlés a tempóhoz igazodva kis sebességnél kényelmes rugózást, nagy sebességnél pedig stabil futást biztosít.

  • Az Oldaldőlés Vezérlés kanyarodás közben mind a négy kerék lengéscsillapítását szabályozva optimális karosszériadőlést és menetstabilitást biztosít.

  • A Lassítás Vezérlés a főfékhenger nyomásával arányosan magasabb csillapító erőt tart fenn, mérsékelve a karosszéria előrebillenését erős fékezés közben.

  • A Gyorsítás Vezérlés megakadályozza, hogy erős gyorsításkor az autó eleje magasabbra emelkedjen, megőrizve ezzel a kényelmes futást és a menetstabilitást.

  • A Pattogás Vezérlés a függőleges G-szenzorból érkező információk alapján mind a négy keréken finoman szabályozza a lengéscsillapítást, hogy a karosszéria legcsekélyebb billegését is ellensúlyozza.

Rendkívül merev karosszéria

Az NX karosszériája nagy mennyiségben tartalmaz nagy szilárdságú acélt és alumíniumot, így a szerkezet nemcsak rendkívül merev, hanem könnyű is. A fejlett gyártási technológiák – például a ragasztás, a lézersugaras hegesztés és a kiegészítő ponthegesztések – még erősebbé teszik a lemezek illesztéseit. Az ajtónyílások körül alkalmazott lézersugaras hegesztést lemezragasztási technológiák és egyéb megerősítések egészítik ki a kritikus területeken.

Üzemmódválasztó

Az NX vezetője a középkonzolon elhelyezett forgókapcsolóval választhat a Normal, ECO és SPORT üzemmódok között. A forgókapcsolótól balra található gombbal külön kapcsolható az EV (elektromos hajtás) fokozat. A gázreakciók attól függően változnak, hogy az adott üzemmód a takarékos autózást vagy az élvezetes teljesítményt helyezi előtérbe. A kiválasztott üzemmód egyúttal a kormányrásegítés mértékét és a lengéscsillapítók beállítását is meghatározza. Az opcióként adaptív futóművel felszerelt NX F SPORT modellváltozatokban egy további üzemmód, a SPORT+ beállítás is a vezető rendelkezésére áll.

Motorok és hajtásláncok

A Lexus NX 300h elsőkerékhajtással és összkerékhajtással is elérhető, a sláger pedig a benzines-elektromos hibrid rendszer 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotorral és egy elektromotorral – plusz még egy elektromotorral az AWD rendszerben.

Önmagát töltő hibrid hajtás

Az NX 300h modellben a jól bevált Lexus Hybrid Drive rendszer működik, amelyben egy 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor, egy generátor, egy elektromotor és egy hibrid akkumulátor található, s ezek működését egy kifejezetten az NX-hez kifejlesztett hibrid vezérlőegység hangolja össze. Az autó elsőkerékhajtású és összkerékhajtású változatban is megrendelhető. A rendszer összesített teljesítménye 197 LE/145 kW; a kombinált ciklusban mért üzemanyag-fogyasztás 5,1 l/100 km, a CO-kibocsátás pedig csupán 116 g/km. A belsőégésű motor finomhangolásával sikerült tovább javítani gázreakciókat és az üzemanyag-fogyasztást. A hajtáslánc fejlesztése során a mérnökök tökéletesítették az elektromotor hűtését és az elsőkerékhajtás fordulatszámcsökkentő áttételét is, így javult a rendszer üzemanyag-fogyasztása és hegymeneti képessége. Az erőteljesebb gyorsítás érdekében a hibrid hajtómű kick-down funkciót is kínál. Az egységben egy elektromotor/generátor és egy meghajtó elektromotor kapott helyet, s a két szerkezetet egy kettős bolygómű kapcsolja össze.

Nyomatékvezérlés

Rossz minőségű, egyenetlen útfelületen haladva az NX-ben egyedülálló nyomatékvezérlés mérsékli az autó bólintó mozgásait. Az NX 300h E-Four összkerékhajtási rendszerében egy előterhelt első differenciálmű is található.

Gyorsításérzet

Gyorsítás közben az új hibrid vezérlőszoftver minimumra csökkenti a motor elpörgését, így a gyorsulás egyenletesnek érződik. A gázpedál állásszögéhez viszonyítva megnő a motor fordulatszáma, ami a visszaváltás érzetét kelti. Az NX a motor fordulatszámának növekedésével összhangban gyorsul, ezért a gyorsításérzet természetesebb.

E-Four összkerékhajtás

A Lexus E-Four rendszerében egy kiegészítő elektromotor gondoskodik a hátsó kerekek meghajtásáról, miközben az első kerekeket a benzinmotor, az elektromotor, illetve a kettő kombinációja hajtja. A kifinomult rendszer a pillanatnyi menetdinamika és útviszonyok figyelembe vételével szabályozza a hátsó kerekekhez jutó vonóerőt, egy összkerékhajtású autótól elvárható stabilitást biztosítva kigyorsításkor és a csúszós utakon. Az E-Four működése energiát és üzemanyagot takarít meg, mivel az összkerékhajtás csak szükség esetén működik. Amikor a rendszer az első kerekek tapadásvesztését érzékeli, kevesebb áramot irányít a hibrid hajtómű elektromotorjához, és növeli a hátsó tengelyen elhelyezett elektromotor áramellátását. A regeneratív fékezés közben a hátsó elektromotor generátorként működve áramot termel, így az autó még hatékonyabban képes visszanyerni a mozgási energiát.

A benzinmotor rögzítési pontjai

Az NX 300h benzinmotorjának bekötési pontjait módosították, hogy indításkor elnyeljék a blokk rántását, tovább javítva ezzel az autó utazási komfortját. Az ilyen rántások oka, hogy indításkor a motor kibillen a súlypontjából, ám az új rögzítő elemek a kibillenés szögét az eddig megszokott érték 10 százalékára csökkentik.