Lexus IS – Amikor a jóból csinálnak tökéletest

A modellfrissítés során nem csak megjelenése és felszereltsége fejlődött tovább a Lexus középkategóriás szedánjának: a legfrissebb törésteszt alapján kategóriájának legbiztonságosabb képviselői közé emelkedett.

Hajlamosak vagyunk azt gondolni, a modellfrissítések nem szólnak másról, mint egy kis külső-belső csinosításról, takarékosabb és erősebb motorokról, okosabb fedélzeti infotainment rendszerekről. A valóságban azonban az autók életciklusának felénél szokásos megújulás során az utolsó csavarig kielemzik a modelleket, hogy megállapítsák, mely területeken lehetne még tökéletesebbé tenni.

Bár a 2013-ban bevezetett Lexus IS az európai utasbiztonsági vizsgálaton maximális ötcsillagos eredményt ért el, az EuroNCAP észak-amerikai társszervezete, a Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) talált egy olyan pontot, ahol a kiválót is tökéletesebbé lehetett volna tenni: a kisátfedéses frontális ütközéses, illetve a ráfutásos ütközéses helyzetekben az egyébként remek ütéselnyelő képességgel rendelkező karosszéria nem optimálisan vezette el az ébredő erőhatásokat.

Ezért a Lexus mérnökei a 2017-es modellévre esedékes ráncfelvarrás során megerősítették az orr belső szerkezetét, valamint módosították a vezetőoldali ajtót, az ajtó alsó forgópántját tartó elemet, illetve a küszöbidomot, majd hogy biztosra menjenek, lecserélték az orrész, illetve a lábtér gyártásánál használt anyagokat. Így már ezen a rendkívüli mechanikus terhelést (szinte pontszerű ütközést) jelentő teszten is elérte a kívánt legjobb minősítést a Lexus IS. A hátulról érkező ütés elleni védekezésként a mérnökök lecserélték az első ülések háttámláját, amely most már ideális védelmet nyújt a rettegett ostorcsapás nyaksérülés ellen.

Ezekkel a módosításokkal a Lexus IS ki is pipálta volna hivatalosan dokumentált hiányosságait, ám az új modellévhez szériafelszerelésként kínált Lexus Safety System + komplex balesetmegelőző csomag révén ennél is sokkal többet nyújt: a teszteken például 20 és 40 km/óra között képes volt eleve elkerülni az ütközést, így ebben a mérési osztályban „Kimagasló” minősítést kapott, míg vakításgátló funkcióval szerelt LED-es fényszórója „Megfelelő” eredményt ért el.

Hogy mindez milyen fontos, jól mutatja, hogy a módosított szerkezetű Lexus IS elnyerte az IIHS által adható legmagasabb szintű elismerést, a Top Safety Pick+ pecsétet, amely kategóriája legbiztonságosabb tagjai közé emeli. Jelenleg öt Lexus modell: az ES és IS szedánok, az RC kupé, valamint az NX és RX szabadidőjárművek rendelkeznek ezzel a rendkívül szigorú felsőfokú minősítéssel.

A legfrissebb Lexus IS kisátfedéses frontális ütközési tesztje megtekinthető az IIHS pár napja közzétett videóján:

Fotók: Lexus