Kutatást végeztek a V4 országok kulturális munkatársai körében

Hogy van? Mennyire elégedett? Milyen változást hozott a vírus?

Egy lépéssel közelebb – közösségi kultúra a V4 országaiban címmel nagyszabású kutatást végeztek a négy közép-európai állam kulturális dolgozói körében. A Budapesti Művelődési Központ koordinálásában megvalósuló felmérés négy fontos területet érintett.

A vizsgálatot online kérdőív segítségével (Google Forms) végezték 2021. augusztusában és szeptemberében. A felmérésben a Budapesti Művelődési Központ partnere volt Šumperk városa (Csehország), a Małopolski Instytut Kultury (Krakkó, Lengyelország) és a RÉV – Magyar Kultúra Háza (Komárno, Szlovákia). A kérdőív kitöltése teljesen anonim zajlott, elsősorban művelődési házak dolgozói, másodsorban könyvtárak, múzeumok munkatársai vettek részt benne.

– A kutatás négy kiemelt területet érintett: A kulturális szakemberek képzési feltételei, pályaképe; Kulturális színterek fajtái, jellemzői; Látogatói attitűd; Piaci státusz – fogalmazott Marsi László, a Budapesti Művelődési Központ igazgatója. – Célunk az volt, hogy megismerjük a közép-európai országokban dolgozó szakemberek pályaképét, valamint a visegrádi országok közösségi kulturális színtereit és lehetőségeit.

Kiderült: bőven 2/3-os arány felett van azok száma, akik legalább 11 éve dolgoznak ezen a területen. Magyarországon ez 85, míg Csehországban 65, Szlovákiában 62, Lengyelországban 60 százalék. A hazai szám kiugró, remélhetőleg az elmúlt években számos egyetemen elinduló közösségszervező BA képzések tovább javítják majd az arányokat.

A kérőívben arra is rákérdeztek, hogy a dolgozók mennyire elégedettek a fizetésükkel. Csehországban 6, Szlovákiában 17, Magyarországon 27,5, Lengyelországban 41 százalék kevesli a keresetét, utóbbi országban a kulturális szférában foglalkoztatottak 50 százaléka szeretné elhagyni a pályát.

A kutatás reflektál a koronavírus okozta új helyzetre. Minden résztvevő ország adataiból az olvasható ki, hogy a konstans zárva tartás minimum 50 százalékos visszaesést eredményezett a kulturális intézmények látogatottságában, de Magyarországon ennél is nagyobb, 54 százalékos csökkenés figyelhető meg. Ugyanakkor a látogatószámot erőteljesen tudta kompenzálni az online megtekintések száma. Azon szervezetek, amelyek gyorsan tudtak reagálni a hirtelen jött igényre, a social media felületeken megtekinthető tartalmakra, azok komoly eléréseket tudtak produkálni.

A teljes kutatási anyag itt elérhető:

http://www.bmknet.hu/kozmuvelodesi-szakmai-informaciok/10126-egy-lepessel-kozelebb-kulturalis-kutatas-a-v4-orszagaiban