„Krízisből Erő – az újranyitás lélektana”
– online videósorozatot indít Al Ghaoui Hesna és Endrei-Kiss Judit
A hatrészes sorozatban olyan ismert vendégekkel beszélget a műsorvezető páros, mint Gerendai Károly, ByeAlex, Baji Anikó, Lukoviczki Réka, Dr. Fülöp Márta vagy Michelisz Norbert
A most induló „Krízisből Erő – az újranyitás lélektana” online videósorozat házigazdája Al Ghaoui Hesna, újságíró, író, a félelem témájának kutatója, és Endrei-Kiss Judit, pszichológus végzettségű szervezetfejlesztési szakember, a Telenor HR vezetője. A hatrészes sorozatban a műsorvezető páros meghívott vendégeikkel az elmúlt időszak alatt megélt kihívásaikról beszélget, és hogy milyen tapasztalatok adtak kapaszkodót, erőt, új ötleteket a most elérkezett újraindításhoz.
A koronavírus járvány és az ezzel járó korlátozások alaposan felforgatták az emberek életét, ez óhatatlanul sok stresszel és félelemmel, szorongással járt. De legalább ennyi érzelmi terheléssel, dilemmával, kódolt konfliktussal jár az újranyitás, a normális – vagy új normális – élethez történő visszatérés is. Most fontosabb, mint valaha, hogy a megélt nehézségeinkkel, az érzéseinkkel és bennünk zajló lelki és mentális folyamatokkal tudatosabban foglalkozzunk. A Telenor támogatásával létrejött sorozatban Al Ghaoui Hesna és Endrei-Kiss Judit ehhez szeretne muníciót, inspirációt, tudást adni és példaértékű emberi, közösségi, munkahelyi történeteket bemutatni a meghívott vendégeikkel való beszélgetéseken keresztül.
„Egy krízis nemcsak földhöz vágni tudja az embert, hanem felemelni is. De ehhez nagyon fontos, hogy tudatosan foglalkozzunk azzal, amit az elmúlt egy évben megéltünk, és meg merjük fogalmazni az érzéseinket, akár jók, akár nagyon rosszak. Most egy kollektív gyász folyamaton megyünk át, amelyben mindenki máshol tart, és ezt fontos felismerni ahhoz, hogy megértsük, miért viselkednek, reagálnak az emberek ennyire különbözőképpen az újranyitás küszöbén is. Ehhez szeretnénk terepet adni ezzel a sorozattal: beszélni arról, hogy mi volt a legnehezebb, és mi az, amiből viszont tanultunk, erőt is merítettünk a pandémia során” – mondta el Al Ghaoui Hesna író, újságíró, a félelem témájának kutatója, a Krízisből Erő műsorvezetője.
„Az újranyitás ahhoz hasonló, amikor a sötétből a fényre megyünk: képesek vagyunk látni a fényben, de a váltás után egy ideig csak hunyorgunk, idő kell, hogy tisztán lássunk. Ezt éli most át a társadalom, újra kell tanulni a kapcsolódásokat, amihez a félelmeket, frusztrációkat le kell győzni magunkban.” – tette hozzá Endrei-Kiss Judit, pszichológus végzettségű szervezetfejlesztési szakember, a Telenor Magyarország HR vezérigazgató-helyettese, a sorozat társ-műsorvezetője.
A hat epizód során olyan vendégek osztják meg a Krízisből Erő égisze alatt az adott epizódhoz kapcsolódó gondolataikat, mint Gerendai Károly, ByeAlex, Baji Anikó, Lukoviczki Réka „Robotgirl”, Dr. Fülöp Márta, Gazsi Zoltán, Balatoni József „Jocó bácsi” vagy Michelisz Norbert és még számos elismert szakértő és közismert személy. A Krízisből Erő – az újranyitás lélektana sorozat a HR Fest szakmai támogatásával jött létre.
Az sorozat első epizódja már elérhető, amiben a gyász, elengedés és újrakezdés témáját dolgozza fel Baji Anikó egészségügyi kommunikációs szakértő, aki az Uzsoki Kórház sürgősségi triázsaként (betegosztályozó) a frontvonalban dolgozik a járvány kezdete óta, Lukoviczki Réka „Robotgirl” blogger, inspirációs előadó és modell, valamint Hajdu-Kis Diána szervezetfejlesztő, coach és gyászszakértő segítségével.
Az első epizód tartalmából – „Elengedés és újrakezdés a COVID gyászban”
Az elmúlt közel másfél évben mindannyian megéltük a gyász egyes szakaszait, akár anélkül is, hogy valóban elveszítettünk volna valakit. A sokkhatást, tagadást, a haragot, a megélt helyzettel való alkudozást és a depressziót sokan tapasztalhatták, mégsem beszélünk erről, pedig a továbblépéshez szükség volna rá. Al Ghaoui Hesna és Endrei-Kiss Judit az első epizódba olyan vendégeket invitált, akik saját példájukon keresztül képesek megmutatni, hogy hogyan juthatunk el a gyászból az elfogadás szakaszába, majd hogyan erősíthetjük meg magunkat a megszerzett tapasztalataink segítségével.
Az első beszélgetés vendégei:
· Baji Anikó, az Uzsoki Kórház sürgősségi betegosztályozója, a pandémia legsúlyosabb időszakában is a frontvonalban dolgozóként abba enged betekintést, hogy milyen kihívásokat hozott magával a járvány az akut betegellátás területén és hogy a betegek megfelelő ellátása mellett milyen lelki teher szakad az egészségügyi dolgozókra: „Amikor bemész a beteghez a szkafanderben, akkor úgy kell megérintened, megszólítanod, mintha a gyermeked, az édesanyád, az édesapád, a nagyszülőd lenne – idézi fel a beszélgetésben Anikó. – És amikor a [kórházban] ül az ember egy hodály nagy öltözőben, és csak a visszafojtott sírásokat hallja mindenhonnan… és nem egy, hanem öt-hat ember, ahogy teszi le a műszakot és sír. Csöndben, hogy ne is zavarjuk egymást a sírással. És utána mi bemegyünk a munkaterületekre, és egymás szemébe nézünk: Hogy vagy? Köszönöm szépen!”
Lukoviczki Réka „Robotlány”, blogger, modell, inspirációs előadó – aki egy korábbi balesetben elveszítette abal lábát – mesél a veszteség okozta mélypontjáról és a folyamatról, amelyben felülkerekedett és erőt kovácsolt a traumából. A beszélgetés során kifejtette: “Ezekben az időkben én sokkal bizonytalanabb vagyok, mint a lábam elvesztése után. (…) abban nagyon hiszek, hogy bármilyen helyzetbe kerülünk, ami nagyon mélyen érint minket, akkor is lesz kiút”
· Hajdu-Kis Diána szervezetfejlesztő, gyásztanácsadó mutatja be az úgynevezett szervezeti gyász fogalmát és egy általánosan megélt veszteséget mutat be: „Nagyon mások a megéléseink, de azt gondolom, vannak bizonyos tényezők, amiket mindannyian közösen gyászolunk, ilyen az abba vetett hit, hogy mások fizikai közelsége biztonságos.” Diána tapasztalatai szerint a legtöbb vállalat (és munkavállaló) nem hajlandó foglalkozni a gyász kérdésével, amikor a szervezetről van szó. Még szavak szintjén is jellemző a tagadás: a problémákat „kihívásnak”, a csoportos leépítéseket „transzformációnak” kell hívni. Pedig a szervezeti változások kétharmadát kudarcnak értékelik a kollégák. A megoldás itt is az érzelmek kimondása lehet: „Ha valamilyen formában a vezető legitimizálja ezt az élményt, ezt a gyászélményt a szervezetben, az a többiekre is felszabadítóan tud hatni.” – fogalmazott a szakember.
Az újranyitás folyamatában rendkívül fontos a szűkebb és tágabb közösségeink szerepe, amelyekben élünk, dolgozunk, működünk. A beszélgetéssorozat hat epizódja éppen ennek a különböző aspektusain viszi végig a nézőket. A Telenor szeretne példamutató lenni ebben, és nem csupán támogatni a beszélgetéssorozatot, hanem aktív részvétellel tenni is azért, hogy a fokozatos nyitás során magánemberként és közösségként – vagy egy inspiráló beszélgetéssorozattal – támogatni tudjuk egymást az új rutinok kialakításában, és megérteni, hogy kinek mit is jelent az újrakezdés.
Az első epizód IDE KATTINTVA érhető el.