Kopár István földkörüli útra indult
Elrajtolt a 2018-as Golden Globe Race
Kopár István nem kisebb kihívásra vállalkozott, mint hogy megállás nélkül hajózza körbe a Földet – ráadásul mindezt egyedül a fedélzeten, és a Golden Globe Race szabályainak megfelelően kizárólag hagyományos, fél évszázaddal ezelőtt használatos eszközök segítségével. A magyar származású szólóvitorlázó július 1-én indult útnak további 17 versenytársával együtt Les Sables d’Olonne városából, és mintegy 30.000 mérföldnyi kihívás elé néz.
Az erőt próbáló, jelenleg egyetlen kikötés nélküli földkerülő verseny július 1-jén indult a franciaországi Les Sables d’Olonne városából, és várhatóan körülbelül 300 napig fog tartani. A 2018-as Golden Globe Race nehézsége abban rejlik, hogy a versenyzők kizárólag régi stílusú navigációs eszközöket, azaz szextánst (kéttükrös szögmérőt) használhatnak, illetve papír alapú térképet vihetnek magukkal a fedélzetre. A 30.000 mérföldnyi keleti irányú útvonal során a félelmet nem ismerő 18 szólóvitorlázó öt nagy hegyfokot érint majd. A résztvevőket műholdas nyomkövető rendszeren keresztül követik, de maguk a hajóskapitányok ehhez nem férhetnek hozzá. Kötelezően át kell majd haladniuk egy úgynevezett kapun Tasmania közelében, ahol igény szerint kamerafelvételeket és leveleket adhatnak át családtagjaiknak, vagy a média munkatársainak, azonban nem érinthetik a partot, és nem fogadhatnak el semmilyen kiegészítő tartalékot. Arra is szigorú előírások vonatkoznak, hogy a 13 különböző országot képviselő versenyző milyen típusú járművet használhat, ugyanis kizárólag 1988 előtt tervezett, 32’-36’ hosszúságú hajóval szállhatnak vízre. István egy Tradewind 35 típusú hajóval fog versenyezni, amelynek a Puffin nevet adta.
Az első ilyen szóló, kikötés nélküli földkerülő kihívást Sir Robin Knox-Johnston teljesítette 50 éve, méghozzá 312 nap alatt. Ennek fél évszázados évfordulójára indul a mostani megmérettetés, amelyre csak a legprofibb vitorlázók nevezhetnek. A Golden Globe Race-en való részvétel előfeltétele ugyanis, hogy a jelentkezőknek legalább 8.000 mérföldnyi óceáni vitorlás tapasztalattal kell rendelkezniük, valamint további 2.000 mérföldnyi szóló vitorlázást kell maguk mögött tudniuk. Istvánnak ez nem akadály, hiszen már évekkel ezelőtt teljesítette ezeket a követelményeket, eddig több mint 60.000 tengeri mérföldet tett meg teljesen egyedül.
Amit Kopár Istvánról érdemes tudni, hogy szinte egész életét a vízen töltötte. Budapesten született 1953-ban, és már egészen fiatal korától kezdve hajóskapitánynak, földkerülő vitorlázónak készült. Tengerésztisztként, vitorlás versenyzőként, és oktatóként is tevékenykedett, karrierje során beutazta a világot. Amire a legbüszkébb, hogy 1990-1991-ben a magyarok közül elsőként, mindössze egyetlen kikötéssel vitorlázta körül a Földet, amelynek során saját maga építette hajóját, ráadásul GPS, robotpilóta, radar és fűtőkészülék nélkül indult útnak. Hazaérkezése után hajóját kiállították a spanyolországi Sevilla-ban megrendezett 1992-es világkiállításon, és kalandjáról könyvet írt. Azóta felvette az amerikai állampolgárságot, Floridában él, és most, 65 évesen döntött úgy, hogy újra nekivág egy kihívásokban bővelkedő földkerülő útnak.
István úgy érzi, ez a verseny kifejezetten testhezálló számára. Véleménye szerint a természet és annak használói között napról-napra egyre nő a szakadék. A Vendée Globe vagy a Volvo Ocean Race során a versenyzők például egyre inkább függnek az ember által előállított eszközöktől, ezzel párhuzamosan egyre kevesebb figyelmet fordítanak a természetre. A magyar származású szólóvitorlázó hozzáteszi, hogy a vitorlásversenyzők lassan úgy néznek ki és úgy viselkednek, mint az űrhajósok, egyre inkább elszigetelve a természettől. Úgy gondolja, hogy éppen ezért van szükségünk olyan különleges versenyekre, mint a GGR, hogy fenntarthassuk örökségünket és tengerészeti jártasságunkat, továbbá növelhessük az önellátó, független, és ebből következően boldog emberek számát a világon. A lehetetlent nem ismerő szólóvitorlázót a több mint 140 éves vitorlás múltra visszatekintő norvég technikai márka, a Helly Hansen támogatja élete legnagyobb kalandja során. István így többek közt a márka egyik legújabb fejlesztését, az Ægir Offshore kollekció darabjait – például a díjnyertes Ægir H2Flow kabátot – viseli a fedélzeten, amely több ezer kutatással és fejlesztéssel töltött óra eredménye.