A Milánói Divathét központi standján is látható az új Civic

ALL-NEW HONDA CIVIC TAKES CENTRE STAGE AT MILAN DESIGN WEEK
  • A vadonatúj Honda Civicet is megtekinthetik a Vanity Fairrel közösen rendezett Milánói Divathét látogatói
  • A Civic karosszériájának és belterének fejlesztését egyaránt emberközpontú tervezési filozófia határozta meg
  • Hosszabb tengelytáv, szélesebb nyomtáv és alacsonyabb tetővonal a kupészerű sziluettért
  • Letisztult és kifinomult vonalak, valamint sportos részletmegoldások – az új Civic ismerős mégis friss megjelenéssel érkezik
  • Az intelligens kialakításnak köszönhetően nagy, szellős tér fogadja az utasokat

Különleges módon ünnepli európai premierjét a vadonatúj Honda Civic e:HEV, hiszen a 2022-es Milánói Divathéten is megmutatja magát, méghozzá a Vanity Fair magazin Social Garden névre keresztelt kiállítási területének kellős közepén.

A kíváncsiságáról és forradalmi lendületéről ismert Vanity Fair mindig is igyekezett egy lépéssel előrébb járni a trendeknél. VF Social Garden névre keresztelt standunkon nagy örömmel fogadjuk azokat a kreatív, dinamikus elméket, akik arra törekszenek, hogy jobbá és egyszerűbbé tegyék az emberek életét, s arra is figyelnek, hogy milyen környezeti hatása van alkotásaiknak – osztotta meg gondolatait a Vanity Fair társigazgatója, Cristina Lucchini.

Nagyon örülök, hogy elsőként mutathatjuk be a Civicet az olasz közönségnek. Az autó eddigi fogadtatása abszolút kiváló, az pedig, hogy a Milánói Divathéten is megmutatja magát, remek lehetőség, hogy megismerjék a „dizájnközpontú” vásárlók – tette hozzá a Honda Olaszország autós részlegének vezetője, Simone Mattogno.

A vadonatúj, 11. generációs Civic hajtásláncát, belterét és karosszériáját egyedülálló, emberközpontú tervezési filozófia mentén fejlesztették. A Honda mérnökei üdítő, jó kedvre derítő Civic elkészítésére törekedtek, amelynél a külső és a belső összhangban áll, hogy még kényelmesebb, frissítőbb élmény legyen az autó használata, s még kellemesebbek legyenek a hétköznapok.

A Civic mint az „emberek autója” mutatkozott be 1972-ben, és azóta is a Honda által megfogalmazott „Az ember a gép előtt” (Man Maximum, Machine minimum; M/M) elv megtestesítője. A legújabb nemzedék fejlesztési folyamata során is ez gondolkodásmód jutott érvényre, tehát a szerkezeti egységek a lehető legkisebb, a vezető és az utasok a lehető legnagyobb helyet kapták, hogy a modell minden igénynek messzemenőkig megfeleljen. A beltér tágasabb, kényelmesebb, biztonságosabb és áttekinthetőbb, mint volt, és nem utolsó sorban minden egyes pontján tetten érhető az emberközpontú megközelítés.

Lendületes formavilágú karosszéria

A célként kitűzött „üdítő” formatervvel igazán modernné és látványossá vált a Civic, ugyanakkor zavaró elemektől mentes, elegáns stílusban fogant karosszériája a márka modellválasztékának arculatához is tökéletesen passzol. A karcsúbb tető- és az alacsonyra helyezett övvonal révén nagyobb üvegfelületeket alakíthattak ki, ennek köszönhető a légies, valóban üdítő utastér, ami a korábbi Civicekre is jellemző volt.

Hogy sportos, kupészerű kocsitest jöhessen létre, a tengelytávot 35 mm-rel megnövelték, a hátsó túlnyúlást viszont 20 mm-rel rövidebbre vették, és kisebb lett az autó magassága is. Mindazonáltal a tető legmagasabb pontja előrébb került a kifutó változathoz viszonyítva, így enyhe lejtést kapott a tetővonal, s óvatosan nyújtottá, sportosabbá vált a farrész.

A formaterv egyik legfontosabb része a tető hátsó végződése. Sok változatot kipróbáltunk. – avatott be a részletekbe Hitomaro Asano, a Civic karosszériájának tervezője. – Még osztott üveges, sőt ún. ferdehátú kivitelen is gondolkodtunk. Az volt a a cél, hogy olyan kocsitest szülessen, amire jó ránézni, mondhatni, üdítő élmény megpillantani. Nem lehet jellegtelen, ámde úgy kell tűnnie, mintha egyetlen tollvonás lenne a teljes sziluett – árulta el a dizájner.

Bárhogy is, a farrészt a műgyanta alapú, új technológiával gyártott csomagtérajtó teszi igazán különlegessé, ami 20%-kal könnyebb, mint az elődmodell acél poggyászfedele és, nem utolsó sorban, elengedhetetlen ahhoz, hogy karcsúbb legyen karosszéria. Ez a visszafogott, kifinomult megjelenés az autó minden pontjára jellemző, beleértve a 25 mm-rel alacsonyabbra helyezett motorháztetőt, illetve első sárvédőket, valamint az 50 mm-rel hátrébb húzott A-oszlopot, melynek révén a vezető látómezeje is jelentősen nőtt. Az átformált front résznek, a megnövelt hátsó nyomtávnak és az átrajzolt, hangsúlyosabb kerékjárati ívnek köszönhetően az abroncsok nagyobbnak tűnnek, így az egész formaterv lendületesebbnek és talajhoz közelibbnek hat.

Igazodván az alapkoncepcióhoz, fiatalos és sportos megjelenést szerettünk volna a Civicnek – folytatta Asano. – Ezért nagyon hangsúlyos orr-rész alkottunk, a felső részt pedig a lehető legvékonyabbra szabtuk. Ez már a jövőről szól, de mivel a Civic arca is megváltozott, kerestem valami közös pontot a korábbi generációkkal, és találtam is egyet. A hűtőrács mindig egy kicsit alacsonyabban volt a fényszórónál, ezért most sem vontuk össze őket formailag, inkább igyekeztünk otthagyni őket eredeti, korábbi generációknál megszokott helyükön – zárta gondolatait.

Még magasabb szintű menetkomfort és könnyebb kezelhetőség

A Honda által megfogalmazott „Ember a gép előtt” (Man maximum, Machine minimum, M/M) irányelv előnyei a tágas, kifinomult beltérben is érezhetőek – minden emberközpontú és prémium színvonalon áll. Könnyebben áttekinthető, egyszersmind szellősebb lett a kabin, ami többek között az alacsonyra helyezett műszerfalnak és tükröknek, valamint a nagyobb üvegfelületeknek tudható be.

Miután eldöntöttük, hogy „üdítő” autót készítünk, elkezdtünk gondolkodni, hogy miként valósulhat meg ez az elképzelésünk az utastérben. Ekkor jutott eszünkbe, hogy azt vesszük figyelembe, milyen időszakokban használják az emberek autóikat – vezetett végig a folyamaton Yasunori Ogawa, a Civic belterének tervezője. – Úgy véltük, ha frissítő, kellemes a reggel, az egész nap is jól telhet. Nehéz egész nap jól éreznünk magunkat, de ha a reggel jól sikerült, az egész nap jól alakulhat. Kutatásaink során három kulcsszót határoztunk meg: rendezettség, ritmusés ösztönzés.

Ezt úgy fordítottuk le a dizájn nyelvére, hogy egyszerű, modern, karosszériához illő belteret hoztunk létre, tagolatlan felületekkel, vezetőközpontú kialakítással, kiváló minőségű alapanyagokkal és felhasználói élményt fokozó érintkezési pontokkal.

Az alacsony tetővonal ellenére pazar a helykínálat, még a fejtér sem lett kisebb az elődmodellhez mérten. Ez elsősorban a hibrid hajtáslánc logikus elrendezésére vezethető vissza, hiszen a különböző elemei elférnek a motortérben és a karosszéria kihasználatlan zugaiban. Az új, hibrid Civic poggyásztere ugyancsak hatalmas, a kategória egyik legnagyobbja, ráadásul a csomagtérajtó is szélesebb lett, így könnyebben kilátni hátrafelé. A lelkiismeretes munkáról tanúskodik, hogy a modell helykínálatát és használhatóságát illetően is könnyedén versenyre kelhet a nagyobb szabadidő-autókkal.

A csomagtérajtó zsanérjai általában a hátsó utasok fejével vannak egy vonalban. Mivel ez a pont nagyjából „adott”, nem egyszerű alacsonyabbra helyezni a tetőt – mutatott rá Asano. – Persze ilyen-olyan módszerekkel, a harmóniát megbontva eltolható, de sem a Civic fejlesztői, sem a Honda fő döntéshozói nem kívántak kompromisszumot kötni. Ebben egyetértés volt a külsőt és a belső tervező szakemberek között is, úgyhogy elkezdődhettek az egyeztetések, hogy miként oldjuk ezt meg.

Arról kezdtünk el beszélgetni, hogy esetleg helyezzük a zsanérokat egészen szélre. Olyan zavaró részletektől mentes kabint képzetünk el, amelynél semmi nem töri meg a vonalakat, mert ha például a C-oszlop közepére tesszük a vonalat, az mindent elronthat. Határozottan arra törekedtünk, hogy semmi ne törje meg a karosszéria – elölről hátra tartó – vonalainak lendületét, ezért azt találtuk ki, hogy a kis háromszög-ablakok körül visszük el őket, és mindenki, még a tervezők is egyetértettek a felvetéssel – tette hozzá.

Aprólékos munkával dolgoztak ki mindent, még az innovatív légbeömlő-nyílások pozíciójára is nagy hangsúlyt fektettek. Úgy helyezték el őket, hogy folyamatos és hatékony legyen a levegőáramlás. A műszerfal teljes szélességében végigfutó, méhsejtrácsos légbeömlő nemcsak hasznos, hanem a prémium minőségérzetet is fokozza.

Talán a „rendezett” szó fejezi ki leginkább, milyen az új Civic utastere. Ezt szerettem volna elérni, mióta csak a járműiparba kerültem. Egyszerűen nem tetszettek a hagyományos műszerfali légbeömlő-nyílások – magyarázta Ogawa. – A régi japán vonatokon egyszerű ventilátorok voltak. Nem tehetek róla, de ha meglátom napjaink légbeömlőit, mindig ezek jutnak eszembe. Ha megnézik a modern otthonokat, az ilyesmi dolgok nem látszanak, eltüntetik őket szem elől. E gondolattól vezérelve jött az ötlet, hogy a műszerfal teljes szélességében szaladjon végig egy méhsejtrácsos levegőzőrostély, ez szerintem elsőrangú minőségérzetet szavatol és a rendezetté teszi a teljes belteret – fűzte hozzá.

Emellett azt is szem előtt tartották, hogy olyan környezet jöjjön létre, ami nem készteti nagyobb mozdulatokra az utasokat, miután beültek. A szórakoztató elektronikai rendszer például a vezető perifériás látóterébe került, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy meg sem kell mozdítania fejét az információk leolvasásához. Ennek legfőbb előnye, hogy tulajdonképpen folyamatosan az utat nézheti a vezető, tehát még magasabb szintű a biztonság.

Nagyon érdekes fejlesztési filozófia mentén haladtunk a Civic megalkotásakor, ami már a kezdetektől meghatározta a munkát. Felkerestük a gyáregységünket, és a jelenleg gyártott modellt felhasználva különféle vezetői környezeteket (ti. Human Machine Interface, magyarul ember-gép kapcsolódási felület) próbáltunk ki, azt figyelve, mennyire ergonomikus a kezelőszervek elhelyezése, milyen könnyen használhatók a gombok és a kapcsolók, s mennyire nagy a vezető látómezője – zárta sorait Ogawa.

Idestova fél évszázada, hogy a Civic új mércét állított a járműiparban, és azóta is a vásárlók egyik kedvence. Az elmúlt ötven évben 27,5 millió Civic kelt el, és 170 országban értékesítették a típust. A vadonatúj változat 2022 őszén debütál az öreg kontinensen.