110 százalékot hoztak a Magyar Vöröskereszt sajátmárkás termékei

Éppen ma öt éve indította el a Magyar Vöröskereszt a forrásbővítés új formájának hazai modelljét. A Magyarországon működő karitatív szervezetek közül elsőként azért kezdett kereskedelmi tevékenységbe, hogy az adományok és a szponzoráció mellett a sajátmárkás termékek értékesítésével előre kalkulálható és szabadon felhasználható anyagi erőforráshoz is hozzá jusson. Ebből öt év alatt a vártnál magasabb összeget, több mint 11 millió forintot tudott olyan karitatív tevékenyégekre költeni, amelyek az adományozók körében kevésbé ismertek vagy népszerűek.

A Magyar Vöröskereszt tevékenységi köre rendkívül kiterjedt; a szociális segítségnyújtás mellett, a véradásszervezéstől kezdve a katasztrófa-készenléten és válaszadáson keresztül, az elsősegélynyújtás oktatásáig és népszerűsítéséig számos más aktivitást is magában foglal. Az azonban talán nem annyira köztudott, hogy az adományok nem csoportosíthatók át, azokat csak arra lehet felhasználni, amire kapták. Így aztán az olyan kevésbé ismert tevékenységek, mint például a keresőszolgálat, nem jutnak elegendő pénzhez, és a szervezet működésének korszerűsítéséhez is szükség van szabadon felhasználható forrásra. Ezért a Magyar Vöröskereszt öt évvel ezelőtt úgy döntött, hogy kialakít egy – a karitatív szektorban újszerűnek számító – kereskedelmi modellt, amellyel olyan bevételhez jut, amit szabadon és kalkulálhatóan használhat fel a munkájához. A sajátmárkás termékek forgalmazásával egyben társadalmi tudatformáló szerepet is vállalt, amivel a jótékonyságot egy egyszerű vásárlói döntéssel tette megvalósíthatóvá.

Az új kereskedelmi modell alapján népszerű és keresett termékek árusításába kezdtek. Saját hálózatot nem hoztak létre, hanem ismert gyártó, forgalmazó és kereskedelmi partnerekkel működtek együtt üzleti alapon. Az induláskor az 5 éves tervben 10 milliós bevételt irányoztak elő, a szervezet pedig ma bejelentette, hogy napra pontosan öt év alatt több mint 11 millió forint folyt be a sajátmárkás termékeik értékesítéséből.

A termékek kiválasztásánál a minőség, a praktikum és a kereslet mellett az is szempont volt, hogy valamilyen módon kapcsolódjon a Magyar Vöröskereszt tevékenységeihez. Voltak köztük olyanok is, amelyek egyedi gyártásban készültek, mint például az édességek, szaloncukrok. Szlogenként a termékekre utaló jelző mellett a támogatás szó jelent meg, így az elsőként piacra dobott zseb- és fejlámpák a „látható támogatás” szlogennel futottak, míg a minőségi édességek „finom támogatás” név alatt kerültek forgalomba. Öt év alatt 16 sajátmárkás termék került piacra, köztük az előbb említetteken kívül csíptethető olvasólámpa, kávédesszert, kézfertőtlenítő és folyékony szappan, naptárak és világító kulcstartók. A kereskedelmi tevékenysége kapcsán nyolc kereskedelmi és négy gyártó partnerrel dolgozott és dolgozik együtt a szervezet.

A sajátmárkás terület várakozáson felül zárta az elmúlt 5 évet, több mint 11 000 000 forint szabadfelhasználású bevétele lett belőle a szervezetünknek, amit elsősorban az adományok gyorsabb célba juttatására, véradásszervezésre és katasztrófa gyakorlatok támogatására fordítottuk. A hazai karitatív szervezetek között elsőként mi vezettük be ezt a modellt, amivel azt is szerettük volna a köztudatba emelni, hogy már egy egyszerű, hétköznapi vásárlói döntéssel is lehet segíteni. Úgy gondolom, hogy a kereskedelmi tevékenységünk sikeréhez partnereink és a termékeink gondos kiválasztása mellett az is sokat hozzátett, hogy a Magyar Vöröskereszt erős, értékálló és vonzó brand” – mondta Kardos István főigazgató.

Legtöbbet a világító autós kulcstartóból, a kávédesszertből és a folyékony szappanból, illetve a kézfertőtlenítőből értékesítettünk – tette hozzá Sajgó Beáta marketingvezető. – A tervek szerint ősszel jelennek meg új termékeink a hazai kereskedelmi piacon, ezúttal speditőr naptárral, határidőnaplóval, zseb és asztali naptárral megyünk tovább, a szezonális termékek mellett pedig már dolgozunk állandó kínálaton is.”