Kilőtt az igény a kiszervezett fulfillment szolgáltatásokra
Fontos év jön a webáruházak számára
A BOXY Logisztikai Zrt. fulfillment partnerállománya hatszorosára bővült egyetlen év leforgása alatt, ezzel a rendelésteljesítési piac szereplői között a legnagyobb növekedést érte el az elmúlt időszakban. Az ugrásszerű bővülés egyik fontos mozgatórugója, hogy a piaci feltételek átrendeződése miatt egyre nagyobb az igény a költséghatékonyabb robotizált logisztikai megoldások iránt.
A Boxy, a kiszervezett raktárlogisztikai megoldások egyik vezető hazai szolgáltatója a lakossági fogyasztás visszaesése és a stagnáló piaci környezet ellenére is jelentősen növelni tudta ügyfélkörét 2023-ban. A partnerszám bővülése a rendelésteljesítési piac dinamikus növekedésének köszönhető, amely az iparági jelentések szerint akár 45-90%-os bővülést is elérhet a következő 2-3 évben[1].
A kiszervezett rendelésteljesítési szolgáltatások iránti igény intenzív növekedése mögötti okok között kiemelkedik, hogy a manuális folyamatok világszerte egyre költségesebbé válnak, és a házon belüli automatizálás nem térül meg azoknál a vállalkozásoknál, ahol nem tudják elérni a kritikus méretgazdaságosságot az év minden szakaszában. A harmadik fél által történő fulfillment iránti kereslet így folyamatosan növekszik, a globális raktárautomatizálási szolgáltatások piaca becslések szerint 2026-ra meghaladja a 30 milliárd USD-t.
A növekedési potenciál minden termékkategória esetében más és más. A magyar piacon 2021-2022-es évben a játékok, az állateledel, a drogéria, a szépségápolás, a baba-mama, a számítástechnika, valamint a műszaki cikkek voltak a leginkább hangsúlyosak. A 2023-ban ez a mezőny a mobiltelefonokkal, táplálékkiegészítőkkel, vitaminokkal és ruházati cikkekkel bővült leginkább. Idén várhatóan a ruházati területen lesz a legnagyobb növekedés, és ebben a szegmensben számítanak a legtöbb új partnerre a fulfillment szolgáltatók.
A belföldi e-kereskedelmi ökoszisztémára továbbá jellemző, hogy a kínai webáruházak egyre nagyobb rendelésállományt szívnak el a piacról, tovább nehezítve a fogyasztás visszaesése miatt már jelenleg is nehéz helyezetben lévő belföldi kereskedőket. Ez a folyamat leginkább a havi 1000-10.000 rendelésszámú, közepes méretű webáruházak szegmensét állíthatja kihívások elé. Ezek a vállalkozások 2023-ban ugyan az egyéb szolgáltatások árszínvonalának emelkedése miatt inkább kerülték a nagyobb váltással járó kockázatokat, viszont várhatóan 2024-ben már nagyobb hajlandóságot fognak mutatni a raktárlogisztikai folyamataik racionalizálására. Mindezek ellenére a kiszervezési hullám már elkezdődött, a terület olyan meghatározó szereplői szavaztak bizalmat a Boxynak, mint a Pelenka.hu, a Játéksziget.hu, a Lifestyleshop.hu, a Dermo.hu, az Intenset.hu, a Duciforradalom.com, vagy az ingatlan.com.
Ugyanakkor egyre jobban terjed a D2C (Direct to Customer) e-kereskedelmi modell,amelyben a digitális csatornákon keresztül közvetlenül a végső fogyasztónak értékesítik a terméket. Magyarországon ez az értékesítési modell még csak most kezd ismertté válni, elsőként főként ruházati, divatipari gyártók körében kezdett terjedni, és bevezetése jellemzően az online értékesítés elindításával társul. A területen a Boxy-nak szavazott bizalmat például az egyik legnagyobb magyar divatmárka, a Sugarbird.
„A Boxy sikeres 2023-as éves működése bizalmat teremthet a nagyobb B2C kereskedők körében, akik mielőtt váltásra szánták volna el magukat, előbb szerettek volna meggyőződni a platform működésének valódi minőségéről. Bár az előrejelzések szerint a vásárlóerő 2024-ben sem fog teljes mértékben helyreállni, és a kínai webáruházak továbbra is erős versenyt jelentenek a belföldi e-kereskedelmi piacon, azzal számolunk, hogy a gyártói és márkázott termékeket kínáló vállalatok egyre nagyobb számban fognak igénybe venni fulfillment szolgáltatásokat a magasabb szintű ügyfélkiszolgálás érdekében. A következő időszakban a várakozásaink szerint ebből a körből fognak kikerülni az újonnan belépő ügyfeleink. Fontos megemlíteni, hogy 2024-ben még hatékonyabban fogjuk segíteni potenciális partnereinket abban, hogy még az együttműködés tényleges megkezdése előtt modellezni tudják a kiszervezett raktárlogisztika valódi havi költségeit” – mondta Táncsics András, a Boxy vezérigazgatója.
A Boxy számokban: – A Boxy raktárában egyetlen nap leforgása alatt 99.650 db terméket kezeltek csúcsidőszakban – A Boxy a Black Friday hétvége alatt több mint 70 ezer termék rendelését teljesítette – A Black Friday napján a Boxy a partnerek rendeléseinek 99,54%-át sikeresen átadta a szállító partnereinek |
[1] A közleményben szereplő adatok forrása: GKID Research & Consulting. Fulfillment Big Picture Report 2023.