Jobban odafigyel megtakarításaira a lakosság

   A magyar lakosság a nehezülő gazdasági környezetben a kiadások visszafogása mellett megtakarításaira is jobban odafigyel – derül ki a Groupama Biztosító megbízásából készült országos reprezentatív felmérésből, amelynek megállapításairól kedden közleményben tájékoztatták az MTI-t.

    Az elemzők rámutattak: az általános drágulás az élet minden területén megmutatkozik, és ez a jövedelmi viszonyoktól függetlenül valamennyi társadalmi csoport tagjait arra ösztönzi, hogy racionalizálják kiadásaikat.  
    A felmérés során a magyar lakosság 60 százaléka válaszolta azt, hogy a jelenlegi inflációs környezetben kiemelten fontosnak tartja a megtakarítások értékállóságának megőrzését. Húsz százalékuk eddig erre nem fordított nagy figyelmet, 30 százalékuk pedig a közeljövőben tervezi, hogy olyan befektetési formát választ, amellyel megtakarítása kevésbé veszít értékéből.


    A megtakarításoknál a biztonsági és a likviditási szempontok szintén fontosak a válaszadók számára. A felmérésben résztvevők 49 százaléka sorolta előre a kockázatkerülést, 37 százalékuk pedig nem szeretné megtakarításait hosszabb távra lekötni.


    A válaszadók a mindennapokban a kiadások visszafogásával reagálnak a magas árakra. A felmérés során 87 százalék nyilatkozta azt, hogy az elmúlt hónapokban gyakrabban takarékoskodott, mint korábban, a gyermekes családoknak pedig 92 százaléka tette ugyanezt.


    A megkérdezettek 72 százaléka élelmiszervásárláskor és az otthoni energiafelhasználásban is igyekszik visszafogni a kiadásokat. Hatvan százalékuk lemondott az éttermi étkezésekről, 55 százalékuk a kultúrára, szórakozásra szánt összegeket csökkenti, és sokan mellőzik a szakemberek igénybevételét az otthoni felújításoknál, karbantartásoknál.    


    Az egyik vezető megtakarítási terület a fűtés visszafogása:  a megkérdezett emberek 50 százaléka válaszolta, hogy 20-21 Celsius-fokos szobahőmérsékletet, egyharmaduk 22 fok fölötti, míg 18 százalékuk 19 fok vagy annál alacsonyabb hőmérsékletet állított be otthonában.


    A kutatást a Groupama Biztosító megbízásából az NRC Omnibusz végezte ezer 18 és 65 év közötti korú felnőtt lakos megkérdezésével október 3-12. között.