Imádnivaló formavilággal és ötletekkel kápráztat el a Toyota-csoport kisautó-specialistája
A Daihatsu márka évekkel ezelőtt feladta európai ambícióit, azonban látva azt a tengernyi ötletet, amely a Tokiói Autószalonon bemutatott tanulmányautókban helyet kapott, kijelenthetjük; kár volt elengednünk a kontinensről a kisautók szakértőjét.
A minden ősszel megrendezett Tokiói Autószalon a japán autóipar sziporkázóan eredeti ötletbörzéje. A sorozatgyártású modelleket félretéve itt elsősorban a tanulmányautók, dizájnkoncepciók, távoli vagy nem is olyan távoli sorozatgyártású modellek vázlatai uralják a rendezvényt. A nagy gyártók mellett ilyenkor azok a márkák is a nemzetközi figyelem középpontjába kerülnek, amelyekről exportpiaci jelenlét hiányában ritkán hallunk.
Az idén 110 éves Daihatsu például a „Fénybe borít” jelmondat égisze alatt nem csupán a környezetvédelem mind fontosabb problémájával foglalkozott, hanem korunk egyéb uralkodó jelenségeire – az idősödő társadalomra és a munkafeladatok egyre sokrétűbbé válására – is figyelmet fordított, „ragyogó, felemelő életet” ígérve ügyfeleinek. A cég nem kevesebb mint öt újdonságot vonultatott fel a Tokyo Big Sight konferenciaközpontban megrendezett kiállításon, amelyek mindegyike egy markánsan körülírható célcsoport igényeire és elvárásaira nyújt választ.
A DN Campagno a márka első nagy sikerére, a hatvanas évek elején bemutatott, többféle kivitelben forgalmazott Campagno modellre utal vissza nevében. Nem véletlenül, hiszen pontosan azokat szólítja meg, akik ott lehettek az eredeti Campagno premierjén: azokat a mára nyugdíjba vonult ügyfeleket, akik egészen más igényeket támasztanak autójukkal szemben, mint aktív dolgozó korukban. A DN Campagno egy jópofa négyajtós kupé, vidám, múltidéző formatervvel, 2+2 üléselrendezéssel. A beszállási és utazási komfort elsődleges jelentőséget nyert a modell tervezése során; a könnyed utazójármű 1.0 literes turbómotorral vagy 1.2 literes hibrid hajtáslánccal választható.
Ugyanezekkel a hajtási opciókkal kerülhet forgalomba a DN Trec szabadidőjármű. Ugyan középről nyíló oldalajtajai nem biztos, hogy kiállnák a szériagyártás próbáját, letisztult, modern vonalvezetése hidat ver a Daihatsu offroad hagyományai (Feroza, Terios) és napjaink első számú autópiaci divatáramlata, a városi és kompakt szabadidőjárművek között. Ha valamivel, ezzel jó esélye lenne a márkának újra próbálkozni Európában.
Hasonló végeredménnyel, de egészen más indíttatásból született meg a DN Multisix, amelynek kompakt karosszériája szabadidőjárműves, buszlimuzinos és kombis vonásokat mutat. A három sorban összesen hat ülést kínáló autó átgondolt belső terével és a két középső ülés közötti folyósón át könnyen megközelíthető harmadik üléssorával remek alternatívája lehetne a városi crossovereknek. 1.5 literes benzinmotorja vélhetően teljes utaslétszám esetén is kellő fürgeséggel mozgatja a lebegni látszó D-oszlopával különösen könnyed hatást keltő autót.
A következő modell akár egy Pixar rajzfilmből is származhatna, formavilága annyira kifejező és szerethető. A DN Pro Cargo egy sorozatgyártású modell közvetlen előfutáraként lépett színre. Az 1957-es Midget törpefurgon praktikumát és sokoldalúságát idéző, villanymotoros kishaszonjármű maximálisan kihasználja az elektromos meghajtásból adódó alacsony és sík padló előnyeit; belső tere rugalmasan és logikusan átrendezhető. Az öregedő japán társadalom egyre nagyobb szabadságot ad a női munkavállalóknak; a könnyen kezelhető, sokoldalú Pro Cargo 1,6 méteres belső magassága révén akadálytalanul bejárható (a rámpaként lehajtható hátfalnak köszönhetően pedig akadálytalanul meg is közelíthető), így akár egy mobil iroda, üzlet vagy rendelő is kialakítható benne.
Tömzsi kontúrjaival ugyanúgy a japán Kei-car törpeautók formavilágát követi, mint a Pro Cargo, funkciójában viszont egyre erősebb globális szükségleteket igyekszik kielégíteni a Daihatsu DN U-Space. A csupa üveg apróságot kifejezetten a modern családanyák, a gyerekek, a háztartás és a munka hármas feladatkörét egyszerre ellátó „szupernők” életének megkönnyítésére született meg. Tágas belső tere elöl és hátul egyaránt tolóajtókon közelíthető meg, így még szűk parkolókban is villámgyors és egyszerű a be- és kiszállás – főleg, mert az ajtók mozgatásához hozzá sem kell érni a kilincsekhez. Az első utasülés használaton kívül összehajtható és odébb mozdítható, így még könnyebb a mozgás a digitális monitorokban bővelkedő térben.
A Daihatsu Motor Co., Ltd.
A Daihatsu pontosan 110 évvel ezelőtt, 1907-ben kezdte meg működését. Akkor még csak belsőégésű motorokat gyártottak, mindenekelőtt a vasút számára, de a dízeltechnológiával szerzett tapasztalataikat a harmincas évektől a személygépkocsi-gyártásban is kamatoztatták. Jelenlegi nevét 1951-ben nyerte el, 1967-ben pedig a Toyota is felfigyelt a dinamikus, ötletgazdag márkára: kezdetben a részvények egyhatodát vásárolta meg, majd az évek során fokozatosan növelte részesedését a kis- és törpeautókat gyártó vállalatban, míg 2016 nyarán a Daihatsu száz százalékban beolvadt a legnagyobb japán autóipari konszernbe. A Daihatsu a hatvanas évektől egészen 2013-ig képviseltette magát Európában; óvilági pozícióját végül a túlságosan erős jen miatt kényszerült feladni.
Fotók: Daihatsu