Így manipulálhatja a döntéseinket az AI
Az érzelmi alapú döntéseinkre van hatással a mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia és a robotok már most is nélkülözhetetlenek az online hirdetések világában, és a jövőben további lehetőségeket és fejlődést hoznak majd az iparág számára. Noha érdemes az új fejlesztéseket figyelni, mint a hangalapú keresés elterjedése és kiterjesztett valóság (AR), a szakember azonban arra figyelmeztet, hogy az érzelmi döntéshozatalt manipuláló AI által generált hirdetésekkel érdemes kritikusnak lennünk.
Ahogy a digitális tér folyamatosan fejlődik és változik, az üzleti szektor is arra törekszik, hogy lépést tartson a versenytársaival és a változó piaci igényekkel.
Az AI és robotok bevezetése az online marketingbe meghatározó tényezővé vált.
„ Az AI képességei felülmúlják az emberi teljesítmény adataink elemzését és az ügyfélszolgálat területén is. Képes ugyanis gyorsan és pontosan feldolgozni a hatalmas adatmennyiségeket, amiket az online platformok generálnak. Ennek eredményeként a hirdetők és a marketingesek sokkal nagyobb mértékben tudják elérni a célközönséget, előnyt tudunk kovácsolni a célzott hirdetések kialakításában és optimalizálásában is” – fejtette ki Berta Gergő, a Maximum Business Web és Marketing Ügynökség vezetője.
A szakember azt is tette, hogy az AI képes megjósolni, hogy melyik hirdetési stratégia a legjobban elérni a célközönséget, és melyik lesz a legnagyobb konverziót elérni. Ez lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy pénzüket választan költsék el hirdetéseikre. Az AI az a chatbotok és automatizált ügyfélszolgálat terén is hozott.
Terjed a hangalapú keresés és a kiterjesztett valóság
Az utóbbi időben egyre elterjedtebb trend a hangalapú keresés terjedése. A hangvezérelt asszisztensek, mint például az Amazon Alexa és a Google Home egyre népszerűbbek, így szinte elengedhetetlenné válik a tartalmak és hirdetések optimalizálása a hangalapú keresésekhez.
„ Ez új megközelítésekre van szükség a SEO területén és kulcsszavak célzásában is. Előtérbe kerül az olyan tartalmak létrehozása, amelyek könnyen érthetők és hangvezérlésen keresztül elérhetők” – tette hozzá Berta Gergő.
A szakember egy másik területre is felhívta a figyelmet, ahol az AI nagy hatást gyakorolhat, ez pedig a kiterjesztett valóság (AR).
„ Az AR technológia már most is alkalmazható reklám- és marketingkampányokban, például virtuális próbafülkék vagy bútorok otthoni elhelyezésének képére. Ahogy az AI tovább fejlődik, várhatóan az AR-él még személyre szabott és interaktív válnak, új lehetőségeket kínál a vállalatok számára az ügyfelekkel való kapcsolattartásban” – magyarázta Berta Gergő.
Manipulálni is tudunk minket
Az AI robotok által vezérelt hirdetések és képesek mélyrehatóan vizsgálniés értelmezni a felhasználók viselkedését és preferenciáit az interneten, aminek a hirdetések egyre inkább személyre szabottan válnak, és pontosan célozzák a potenciális vásárlókat. Ennek eredménye az, hogy a hirdetés sokkal inkább, a felhasználó magára ismer bennük.
„ Az egyik módja a manipulációnak az, hogy az AI és robotok a felhasználók érzelmi reakcióit célozzák meg. Az AI ugyanis képes érzelmeket elemző algoritmusokat használni ahhoz, hogy olyan hirdetéseket jelenítsen meg, hogy milyen érzelmi reakciót váltanak ki, legyen a boldogság, nosztalgia vagy éppen félelem. Ez a módszer arra épül, hogy az érzelmek erősen befolyásolják a döntéshozatalra, és könnyen befolyásolhatják a vásárlási vagy cselekvési szokásainkat. Olyan tartalmakat lehet generálni, hogy a felhasználók vele nézeteivel összhangban vannak” – mutatott rá a szakember.
Ez azt jelenti, hogy valaki például vagy társadalmi nézeteiben már elkötelezett, az AI hirdetések olyan tartalmakat jelenítenek meg előtte, amelyek megerősítik ezeket a nézeteket. Ez az ajánlat a felhasználók megerősítéséhez a hiedelmeikben és elkötelezettségükben, és így manipulatív hatást fejthet ki.
„ Érdemes tisztában lenni vele, hogy az AI és a robotok manipulatív hatása nem mindig „rosszindulatú”. Például a célzott hirdetések ajánlatok egy olyan vásárlónak olyan fejlesztést és szolgáltatást találni, amely valóban megfelelő áron kapható. Csak annak is, hogy az AI és a robotok képesek az érzelmekre és a nézetekre gyakorolt fontos tudatában lenni, ezért kritikusnak kell lennünk a hirdetésekkel és tartalmakkal szemben, valamint tudatosan kell értékelni azokat” – zárta a gondolatmenetet Berta Gergő.