Így kerülnek kedvenc termékeink a polcokra

Filming media event with a video camera. Press conference.

Mire vágyik a fogyasztó? –

Azt, hogy kedvelt mosószerünket, samponunkat, vagy épp a leginkább bevált babapelenkát a nekünk legkedvezőbb formában, illatban, csomagolásban és kiszerelésben leemelhessük a boltok polcáról, számos kutatómunka, minőségbiztosítás, termékellenőrzés és tesztelés előzi meg. A világ egyik legnagyobb fogyasztási cikkeket gyártó vállalata, a Procter & Gamble idén először engedett bepillantást a gyártási és kutatás-fejlesztési folyamatába, amely többezer tudóst, kutatót és szakértőt foglalkoztat világszerte.

Egy friss, 150 fogyasztási cikket vizsgáló nemzetközi tanulmány1 szerint a fogyasztók igényei drámaian és gyakran változtak az elmúlt pár év során, és a gyártók arra számítanak, hogy ez a tendencia folytatódik. 10-ből 8 vállalatvezető ezért a változó fogyasztókat tartja az egyik legnagyobb kihívásnak, és 93%-uk szerint ezekkel a változó fogyasztói igényekkel való lépéstartás a vállalat fő prioritása.

Mire vágyik a fogyasztó?

A Procter & Gamble-nél a termékfejlesztés már a kezdetektől a fogyasztók megértésével indul, a vállalat kutatás-fejlesztési szervezete óriási erőforrásokat fordít a vásárlói igények és vágyak megértésére, az elvárások meghallgatására. Ma ezt a folyamatot már nemcsak a kutatók és szakértők végzik, hanem az emberi szakértelmet ötvözik a legfejlettebb modellezésekkel és a mesterséges intelligencia felhasználásával, aminek köszönhetően már sokkal tisztább képet kapnak arról, mire vágynak a fogyasztók. Ha ezt a lépést kihagynák, tele lennének az üzletek olyan termékekkel, amit végül senki nem vásárolna meg.

A vállalatnál kiemelt szerepet kapnak a fenntartható és innovatív megoldások, emellett alapelvük, hogy a hatékonyság és eredményesség növelésére irányuló törekvéseik soha nem történhetnek meg a biztonság rovására.

Nem egyszerhasználatosban gondolkodnak

Vagyis az innovációk tervezésénél fontos szempont, hogy a termék a használat során folyamatosan és hosszan „élvezhető” legyen a fogyasztó számára, például parfümőreik és szaglásbiológus kutatóik fontos feladata annak előteremtése, hogy a termék ne csak az első pillanatban, hanem hosszútávon is igazi illatélményt nyújtson a felhasználóknak, akár egy öblítő vagy mosószer esetében.

Laboratóriumból a boltokba: a fogyasztóknak a fogyasztók közreműködésével

Termékkategóriánként többszáz tudós dolgozik a minőségbiztosításban, és független laboratóriumok évi sok százezer tesztet futtatnak le a termékeken. A minősítési folyamat részeként valódi fogyasztók is tesztelik a termékeket a piacra kerülés előtt, és egy új termék csakis akkor kerül a boltok polcaira, ha ezen a valós fogyasztói teszten is átment. A brüsszeli Innovációs Központ például évi több mint ötezer kézi mosogatószer formulát tesztel, és több mint harmincezer gépi mosást végez, a németországi kutatóközpontjuk pedig évente egymillió pelenkát vizsgál többszáz kisbabás család közreműködésével.

Forradalmasított felmosás

A vállalat idén mutatta be legújabb fejlesztését, a Swiffer PowerMopot, amelyet az elmúlt húsz év legnagyobb innovációjaként emlegetnek. A Swiffer amerikai fogyasztói felmérése szerint hétből hatan arról számoltak be, hogy ragaszkodnak azokhoz a takarítási szokásokhoz, amelyeket szüleik tanítottak nekik gyerekkorukban, így például padlótisztításhoz a legtöbben a hagyományos felmosórongyra és vödörre hagyatkoznak, azt gondolván, hogy ez az egyetlen módja a padló mélytisztításnak. A márka több éves kutatást és fogyasztói tanulmányokat végzett, hogy jobban megértse a takarítás fájdalmas pontjait. Az új Swiffer PowerMopot úgy tervezték, hogy a padló felmosását a lehető legegyszerűbbé, leggyorsabbá, legkönnyebbé és leghatékonyabbá tegye, időt és évente akár 260 liter vizet is megtakarítva az embereknek a rendszeres padlótisztítás során. Ez az innovatív felmosó egyelőre az Egyesül Államokban kapható, ám a márka számos terméke elérhető a hazai boltokban is megkönnyítve a mindennapi vagy heti takarítást.

Kevesebb műanyag a mosókonyhában, hidegebb víz a konyhában

A csehországi Rakona gyár a vállalat egyik legnagyobb mosó- és tisztítószereket gyártó üzeme, minden európai és számos más országba szállítja az ott gyártott termékeket, többek közt a Lenor öblítőket is. Az üzem kutatói több olyan új megoldást fejlesztettek ki itt a brüsszeli kutatóközponttal karöltve, amelyek a műanyagcsomagolás jelentős csökkenését célozzák. Amellett, hogy minden palack 100%-ban újrahasznosított PCR gyantából készül, jelenleg olyan prototípuson dolgoznak, amely felelős forrásokból származó farostok és vékony, újrahasznosított PET keverékéből áll.

A szintén itt gyártott új Jar Max Power mosogatószer gyorsan aktiválódó tisztító összetevőket tartalmaz, amelyek még hidegebb vízben is ragyogó tisztítást tesznek lehetővé. A mosogatóvíz hőmérsékletének 23 °C-ra történő csökkentése pedig akár 50%-os energiamegtakarítást is eredményezhet mosogatáskor.

1 https://www2.deloitte.com/us/en/pages/consumer-business/articles/consumer-products-industry-outlook.html