Francesca Eastwood elkápráztatta a Jameson CineFest vendégeit
A 14. Jameson CineFest hagyományait őrizve, Jiří Menzel és Magda Vásáryová pénteki látogatása után, szombaton ismét világhírű művészek érkeztek Miskolcra. Francesca Eastwood, A bosszú angyala (M.F.A.) c. film főszereplője és az alkotás rendezője, Natalia Leite kísérték el filmjüket a CineFestre, ahol tehetségükkel, közvetlenségükkel, kedvességükkel elkápráztatták a fesztivál résztvevőit.
Miskolc a szívébe zárta a négyszeres Oscar-díjas Clint Eastwood 24 éves lányát, akinek az édesanyja is színész, de ő maga sokáig nem szeretett volna szülei pályájára lépni. Polgári életet képzelt, kertvárosi házzal, kutyával, és idegsebészetet szeretett volna tanulni. Volt modell és reality sztár, de aztán mégis a színészet felé fordult. Amerikában roppant ígéretes tehetségnek tartják, 2016-ban az Outlaws and Angels c. filmjével a Sundance nagy felfedezettjének számított, kiemelkedő filmje a Fargo, de szerepel a Twin Peaks új epizódjában is. Legújabb alakítása a Natalia Leite rendezte, A bosszú angyala (2017) c. film főszerepe.
A bosszú angyalában Noelle szerepét alakítja, aki képzőművészetet tanul az egyetemen, de egy nap az évfolyamtársa megerőszakolja egy buliban. A lány próbálja feldolgozni a történteket, de sem az iskolában, sem máshol nem kap segítséget, így a saját kezébe veszi az igazságszolgáltatást, és levadássza a nemi erőszakot elkövető bűnösöket.
A sajtótájékoztatón a brazil-amerikai rendező elmondta, hogy a filmet saját története inspirálta. Tizenévesen költözött Amerikába, ahol család és barátok nélkül mindenkinek örült, aki kedvesen szólt hozzá. Az erőszak ugyanúgy a művészeti egyetemen történt, és az iskola pontosan úgy próbálta eltussolni az ügyet, ahogy a filmben is. Natalia évekig nem is beszélt az esetről, még önmaga előtt is próbálta meg nem történtté tenni, de aztán jóval később felismerte, hogy a hallgatása nagyon rossz hatással van a kapcsolataira, és muszáj beszélnie róla.
A bosszú angyala c. film elsődleges célja, hogy elinduljon a nyílt és őszinte párbeszéd erről a témáról. A sajtótájékoztatón Francesca Eastwood is kiemelte, hogy a társadalmi diskurzus mindennél fontosabb lenne, hiszen a nemi erőszak áldozatai sokszor nem tudnak kihez fordulni, semmilyen segítséget nem kapnak a közösségüktől, még családi szinten is jellemző az áldozathibáztatás. Mind a rendezőnek, mind a főszereplőnek azért nagyon fontos, hogy minél többen lássák a filmjüket, hogy minél többen beszéljenek erről a témáról.
Francesca Eastwood hangsúlyozta: „Normalizálni kell, hogy beszéljünk a nemi erőszakról, és az áldozatokról. Nők vagyunk, erősek vagyunk, gyönyörűek vagyunk, segítenünk kell egymást.”
A filmben kulcsfontosságú a bocsánatkérés, ezzel kapcsolatban Francesca úgy nyilatkozott, hogy mindannyian követünk el kisebb és nagyobb hibákat az életben, de fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni és megbocsátani. Egyik sem egyszerű, és van, amikor hosszú időt vesz igénybe, de egyszer – verbálisan és lelkileg is – muszáj túlesnünk rajta.
A színésznő kitért arra is, hogy a forgatáson a legnehezebb jeleneteket a nemi erőszak súlyos és megrázó felvételi jelentették, amelyben maximális bizalomra volt szüksége a filmbeli partnere és a rendező felé is.
Natalia Leite brazil rendezőnek a Bare után A bosszú angyala a második nagyjátékfilmje. Központi témái a szexualitás és az erőszak.
Szeptember 10-én, vasárnap a CineFest vendége volt Charlie Targett-Adams, a többszörösen díjazott Placebo: Az orosz turné c. film rendezője.
Az alkotó személyesen válaszolt a premiert követő beszélgetésen a közönség kérdéseire, első kézből kaptunk élménybeszámolót a forgatásról, a zenekarról, a turnéról, Oroszországról. A tavaly 20 éves Placebo különleges lehetőséget kapott: tíz orosz városban léphettek fel a szibériai Krasznojarszktól, a Balti-tenger partján fekvő Szentpétervárig. A Placebo: Az orosz turné c. film végigkíséri a zenekart a turnén, felidézi a Placebo koncertek nyers erejét, de bemutatja az orosz nagyvárosok alternatív kultúráját is. Bár Oroszország szinte naponta szerepel a híradókban, az ország kultúrájáról, belső viszonyairól kevés szó esik.
Charlie Targett-Adams a Jameson CineFesten elmesélte, hogy a Placebo személyes missziójának tekintette az orosz turnét, minden vágyuk volt, hogy széles körben, közvetlen közelről bemutatkozhassanak az orosz közönségnek, akiknek ritkán van része ilyen kaliberű zenekar koncertjében.
A rendező kiemelte, hogy mennyire meglepő élmény volt, hogy a világhírű zenekar előtt Oroszországban minden kapu megnyílt. Az intézmények mellett az emberek is őszintén kitárulkoztak. A turné során végig – még a szibériai állomásokon is – azt tapasztalták, hogy az emberek nem félnek, nyíltan beszélnek akár a fennálló társadalmi problémákról is. A Placebo: az orosz turné c. film hatalmas siker volt az orosz mozikban is.