Felhő vagy kolokáció? Ez itt a kérdés!
A Schneider Electric új kutatása segíti a kolokációs szolgáltatások fejlesztését
Vitathatatlan tény, hogy a kolokáció1 egyre meghatározóbb szerepet tölt be az informatikai szolgáltatások terén. De vajon milyen iparági változások befolyásolják ezt a piacot? Mi kell ma az egyéb megoldásokkal szemben a versenyképesség megőrzéséhez? A tendenciák feltérképezésére a Schneider Electric a 451 Research vállalattal összefogva nemrég felmérést végzett, amely során 450 döntéshozó végfelhasználót kérdezett meg az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Európában és Kínában. A kutatás átfogó képet ad arról, hogy mik az aktuális elvárások a kihelyezett szerverüzemeltetéssel szemben, így kézzelfogható iránymutatást ad a kolokációs szolgáltatóknak a jövőbeni üzleti döntéseikhez és szolgáltatásaik bővítéséhez. A válaszadók 50 százaléka szerint például a folyamatos biztonság és felügyelet sokkal többet nyom a latba, mint a szolgáltatás ára.
Napjainkban a kolokációs adatközpontok iránti kereslet növekedésével a szolgáltatók szerepe minden eddiginél fontosabbá válik, akik ezzel együtt egyre nagyobb kockázatokkal és kihívásokkal kénytelenek szembenézni. A kihelyezett szerverek üzemeltetőinek a folyamatosan változó ügyféligények mellett több olyan technológiai újdonsággal is számolniuk kell, mint például az IoT, az újgenerációs edge computing2 vagy a felhőalapú számítástechnika, amelyek egyszerre jelentenek lehetőségeket és veszélyeket a kolokációs piac számára. A Schneider Electric felmérésének eredményeiből kiderül, hogy a kolokációs megoldások igénybevevői miként vélekednek ezek bevezetéséről és jelentőségéről. A megkérdezettek 62 százaléka számolt be például arról, hogy vállalata az elmúlt két évben a kolokációs adatközpontokból a nyilvános felhőbe helyezte át informatikai alkalmazásait. Ez alapján a kolokációs szolgáltatóknak új módszerekkel kell bizonyítaniuk meglévő és potenciális ügyfeleiknek, hogy a kihelyezett szerverüzemeltetés életképes alternatíva lehet számukra.
Mire vágynak a megrendelők?
A kutatás számos olyan lehetőségre világított rá, amelyekkel a kolokációs szolgáltatók megkülönböztethetik magukat versenytársaiktól:
-
A válaszadók 82 százalékának rendkívül vagy legalább valamennyire fontos, hogy a felhőalapú szolgáltatások ugyanabban az adatközpontban üzemeljenek, amelyben a vállalat informatikai infrastruktúrája is. Ez látszólag kockázatot jelent a kolokációs szolgáltatók számára, amelyet azonban lehetősséggé kovácsolhatnak.
-
A megkérdezettek 65 százaléka inkább választana olyan kolokációs szolgáltatót, amely adatközponti infrastruktúra-menedzsment (DCIM) szoftvert használ. Emellett egyéb technológiák, így például a lítium-ion akkumulátorok, az igény szerint előre gyártott adatközpont-komponensek (PFM) vagy a közvetlen hűtés használata is fontos szempont számukra.
-
82 százalék szívesen venne igénybe távolról elérhető megoldásokat a munkavégzés online követésére és figyelésére. A szerverüzemeltetők számára ez lehetőséget kínál a szolgáltatások bővítésére vagy újabbak bevezetésére, és ezáltal további bevételi források feltárására.
-
A válaszadók 67 százaléka rendkívül vagy nagyon elégedett az ügyfélszolgálat minőségével, különös tekintettel a rendelkezésre állásra és az ügyfélismeretre. Ez segíthet megmagyarázni, miért okoz gyakran gondot a kolokációs szolgáltatók számára a nehezen elérhető vagy távoli helyszíneken ügyfeleket szerezniük.
Felhő vs kolokáció
De vajon mi motiválja egyáltalán a szervezeteket a kolokációra? A tanulmányban résztvevők közel fele (47 százalék) a leggyakoribb oknak a nyilvános felhő késleltetési idejét és teljesítménybeli problémáit tartja. Az ár meghatározó szempont mind a kolokációs, mind a nyilvános felhőszolgáltatások esetében. A kihelyezett szerverüzemeltetés kiszámíthatóbb havi költségei ugyanakkor előnyösebbek a felhasználók számára, aminek hatására 39 százalékuk hagyta el a nyilvános felhőt az elmúlt két évben.
59 százalék szerint azonban a felhőalapú szoftverek sokoldalú funkciói miatt a felhő felé billen a mérleg. Ez alapján az alkalmazásfejlesztési, biztonsági, analitikai, adatkezelési eszközök és szolgáltatások elérhetősége jelentős mozgatórugó a cloud használatában, ami alátámasztja azt a megállapítást, miszerint az informatikai részlegeknek meg kell találniuk az egyensúlyt az új felhőalapú szoftveres funkciók kiaknázása és egy stabil informatikai rendszer fenntartása között.
„Az elemzés segít a kolokációs szolgáltatóknak megérteni célcsoportjuk igényeit, valamint megalapozott döntéseket hozni a legújabb technológiák használatáról, ami hozzájárul az átlátható, redundáns, rugalmas és költséghatékony szolgáltatások kínálatához. A legsikeresebb kolokációs üzemeltetők képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak, és megcélozni az ügyfelek azon 64 százalékát, akik szerint a kihelyezett szerverüzemeltetés fontos szerepet játszik adatközpont-stratégiájukban az elkövetkező két-három évben” – mondta Rhonda Ascierto, a 451 Research kutatási igazgatója.
Kapcsolódó tartalom:
Növekedési tendenciák és lehetőségek a kolokációs szolgáltatók számára
1 A kolokáció a szerverek kihelyezett üzemeltetését jelenti. A kolokációs szolgáltatás keretein belül az ügyfél egy minden szempontból jól felszerelt szerverteremben helyezheti el szerverét, amely folyamatos áramellátást, légkondicionálást, tűzvédelmet, felügyeletet és internet-hozzáférést biztosít. A szolgáltatás azoknak ideális, akik már rendelkeznek saját szerverrel és egy erre a célra épített, megfelelő körülményeket biztosító helyszínen szeretnék üzemeltetni azt.
2 Peremhálózati számítástechnika.