Ezreket spórolhatunk az iskolakezdésnél a könyveken, ha jól használjuk a keresőt


Keresőoptimalizálás lehet a kulcsa a kis online könyváruházak életben maradásának

Az iskolakezdés minden család pénztárcáját megterheli, és ebben nagy része vannem csak a tanszereknek, de az iskolán kívüli plusz könyveknek, fejlesztő füzeteknek is. Van azonban néhány trükk, amivel akár ezreket is spórolhatunk, ha ügyesek és körültekintők vagyunk.

A covid időszak alatt a könyvpiac leginkább az online vásárlás felé tolódott el és ez a tendencia a mai napig jellemző. Noha a könyvesboltok már jó ideje nyitva vannak, az online jelenlét most már elengedhetetlen a legkisebb könyvforgalmazónak is. Szülőként nem is csoda, hogy elveszünk a kínálatban, illetve azt sem tudjuk, hogyan keressünk, ha mondjuk egy matematikafejlesztő vagy gyakorló könyvet vásárolnánk a csemeténknek.

„A kereséseknél általában jellemző, hogy egy folyamatos szűkítés mentén zajlanak. A könyvek például először egy nagyobb halmazra keresünk rá, mondjuk arra, hogy matematika fejlesztő könyvet, később pedig a sok találatot látva elkezdünk szűkíteni. Megadjuk a korosztályt, a pontosabb feladatokat, melyekkel fejleszteni szeretnénk, majd a mindig sok találatot kezdünk rákeresni konkrétan a szimpatikus kiadványokra szerző és cím szerint is. Ez azonban nagyon sok időt el tud venni, ezért sokan hajlamosak az első találatra kattintani és onnan rendelni” – fejtette ki a keresési szokásokat Szesztay Péter, a BP Digital alapítója, ügyvezetője.

Sokan nem gondolnák, de nem kevés pénzt megspórol azzal, ha nem állunk meg tovább az első ajánlatnál, vagy épp specifikusan keresünk.

„Ha sporolásról van szó, szintén jó szolgálatot tesz, ha jól használjuk a keresőt. Végezhetünk összehasonlításokat árban, szállítási költségben, és már itt jobban járhatunk anyagilag, mint ha az első találatnál megállnánk. De spórolást jelenthet az is, ha utánanézünk, lehet-e használtan vásárolni az adott kiadványt vagy összeállunk az osztálytársak szüleivel, hogy kedvezményt kapjunk, így a szállítási költség is kedvezőbb. Szintén kedvezőbb áron juthatunk hozzá, ha a papíralapú könyv helyett E-könyvet vagy hangoskönyvet választunk” – tette hozzá Ludánszki Edit marketing specialista.

Az online könyvesboltoknak is elengedhetetlen a jó SEO

Természetesen az online könyvesboltoknak sem mindegy, hogy hányadik találatként vagy milyen kedvező feltételekkel jelennek meg egy-egy kereséskor. A könyvesboltok a covid időszak alatt az online értékesítésre helyeztek nagy hangsúlyt, ám sokan nem voltak felkészülve a hatékony online jelenlétre. A keresőmotorok nem listázták őket hatékonyan, így kevesebb eséllyel jelentek meg egy-egy keresésnél.

„Fő a kisebb-közepes online könyvesboltok számára nagy lehetőség a keresőoptimalizálás, hiszen rendkívül összetettek az okok, amiért előkelő helyre sorolja egy webshopot a keresőmotort. Nyilván a nagy webáruházak a jelenlétük miatt kisebb boltok szélesebbek, de a nagyobb arányban megjelenhetnek, ha fordítanak egy kis figyelmet a weboldalukra.” – magyarázta az ügyvezető.

Szesztay Péter szerint a legegyszerűbb megoldások sok esetben azért nem tudnak megvalósulni, mert a kis webáruházak nem fordítanak kellő figyelmet erre, illetve nincs kapacitásuk a plusz feladatokra. A keresőoptimalizálással foglalkozó ügynökség ügyvezetője szerint azonban ilyenkor érdemes professzionális segítséget igénybe venni.

„Számos olyan megoldás van, amellyel egy kisebb online könyvesbolt is labdába rúghat az online versenyben. Ha csak a legegyszerűbbet vegyen, érdemes a terméket kínálatot lehető legszélesebb körű feltételekkel és pontosabb szűrési kategóriákkal, hogy minél több releváns találatban jelenjen meg. Nyilván a kínálat bővítése nagyobb jelenlétet hoz, ám ha erre nincs mód, a kulcsszavak bővítése akkor is hatékonyan tud lenni. A weboldalak hitelességét különböző partnerszerződésekkel lehet tovább generálni, mondjuk könyvkritikák megjelentetésével, ahol linkek mutatnak az adott kiadványra. Szintén lehet egy blog elhelyezése is az oldalon, akár könyves toplistákkal, akár egyéb releváns tartalommal megtöltve” – sorolta a tanácsokat Szesztay Péter.

Az ügyvezető arra is felhívta a figyelmet, hogy költséghatékony megoldás lehet egy célorientált ügynökség megbízása, így ugyanis a webshop üzemeltetője biztos lehet abban, hogy nem el az oldalba fektetett idő, és energia.

„Ahhoz, hogy hosszú távon a Google találati listája előkelő helyen álljon el egy weboldalon, profi szakember segítségére van szükség, aki átnézi a cég webes képviselőit és tanácsokat tud adni abban, mely területeken kell beavatkozni. A SEO-val foglalkozó cégek emellett számos olyan tippet is tudnak adni, amelyek később automatizáltan működnek, ezzel generálva a cég forgalmát” – fejtette ki az ügyvezető.