Elstartolt a műanyagmentes július

az Auchan leleplezi, mekkora szén-dioxid-kibocsátással járt volna, ha tavaly nem vezeti ki az egyszer használatos műanyagzacskókat


Idén is csatlakozik az Auchan Magyarország a műanyagmentes július kampányhoz. A vállalat életében kiemelten fontos szerepet tölt be a fenntarthatóság, 2019 óta folytat következetes stratégiát annak érdekében, hogy csökkentse a karbonlábnyomát. Ennek a folyamatnak elengedhetetlen része a műanyagmentesítés, amelynek egyik mérföldköve volt tavaly a műanyag rollbagek kivezetése. 2022 áprilisa óta ezeknek a csomagolóanyagoknak a CO2 e-kibocsátása 380 tonnának felelt volna meg, így mindenképpen szükség volt a forradalmi lépésre. A műanyagmentes július ideje alatt az Auchan különféle aktivitásokkal szeretné felhívni a vásárlók figyelmét a környezettudatos fogyasztói magatartás fontosságára. Ebből az alkalomból a vállalat egy különleges dizájnpályázatot is hirdet, aminek célja, hogy fenntartható csomagolásai még vonzóbbak legyenek.


Ismét indul a műanyagmentes július kampány, amihez immár harmadik éve csatlakozik az Auchan Magyarország. A vállalat összetett fenntarthatósági stratégiájának kiemelt része a műanyag felhasználásának csökkentése, ennek óriási mérföldköve volt 2022 áprilisában a zöldség-gyümölcs és pékáru lemérésére szolgáló, egyszer használatos műanyag rollbagek teljes kivezetése az áruházak kínálatából. A vállalat több mint egy év távlatában együttműködő partnere, a ZeroKarbon segítségével kiszámolta, mennyi lett volna ezeknek a zacskóknak a szén-dioxid-kibocsátása. Az eredmény megdöbbentő, ugyanis 14 hónap alatt, 2023. július 1-ig bezárólag ez a szám 380 tonna CO2 e-kibocsátás lett volna, hiszen a korábbi tapasztalatok szerint ennyi idő alatt közel 206 tonna rollbag került volna ki az üzletekből. A riasztó eredmény talán még érzékelhetőbb, ha meggondoljuk, hogy nagyságrendileg ugyanekkora környezetszennyezéssel járna, ha 8 literes átlagfogyasztással számolva egy benzines autó 42-szer megkerülné a Földet, de ugyanezt a számot kapjuk 814 magyar háztartás éves elektromos fogyasztásával is, vagy akkor, ha 1013 alkalommal repülünk Budapestről Londonba. Ugyanennyire megdöbbentő az is, hogy ekkora mennyiség elnyeléséhez 10 év alatt 1519 kifejlett fa növekedése szükséges.


A számok magukért beszélnek, éppen ezért az Auchan Magyarország kitűzött célja, hogy 2025-re Magyarország egyik legfenntarthatóbb módon működő vállalata legyen, és elérje, hogy sajátmárkás termékei – ahol ez megoldható – 100%-ban újrahasznosítható, újrahasznosított vagy komposztálható csomagolásban kerüljenek a polcokra. 2030-ra az üzletek működéséből fakadó (Scope 1 és 2) CO2 kibocsátást 46%-kal, az azon kívüli kibocsátást (Scope 3) pedig 25%-kal tervezik csökkenteni. Mindemellett az Auchan fontosnak tartja a vásárlók és a dolgozók aktivizálását is a témában, ezért a Föld napja alkalmából a munkatársak számára az áruházak környékén idén is szemétszedési akciót hirdetett, „Ne menj el mellette!” szlogennel.


A műanyagmentes július indulásának alkalmából egy különleges dizájnpályázatot is indít az áruházlánc, hogy ezzel is felhívják a figyelmet a kevesebb műanyag használatának fontosságára. A pályázaton a bevásárló papírtáska dizájnjára várnak ötleteket, amelyek a műanyagszennyezés témáját dolgozzák fel grafikai és szöveges megoldásokkal. A szakmai zsűri által választott legkreatívabb megoldás rákerül a zacskókra, emellett pedig az első helyezett 200 ezer, a második 100 ezer és a harmadik 50 ezer forint értékű Auchan ajándékkártyát kap. A részletes pályázati kiírás itt található.