Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Elmaradtak a rekordok a karácsonyi szezon során az online szektorban

.

Az e-kereskedelmi piacon vége van az aranykornak

Az elmúlt években megszokott volt, hogy az online eladások rekordokat döntöttek a kereskedelmi szektorban a karácsonyi szezon során, és bár az elmúlt évre is jellemző volt a stabil növekedés, azonban decemberben elmaradtak a várt csúcseredmények. Ennek tapasztalatairól és okairól meséltek az Ecommerce Hungary Egyesület webkereskedelmi szakértői.

Sokan „lefelé vásárolnak”, de van olyan szegmens, ahol erős a márkahűség

Az infláció, a hirdetési költségek vártnál nagyobb mértékű áremelkedése és a vásárlói kedv csökkenése mind-mind kihívások elé állították a kereskedőket. „Ahogy a teljes piacon, így nálunk is egyértelműen csökkent a tranzakciók száma, amely adataink szerint leginkább a kisebb összegű, úgynevezett „vágyvásárlások” radikális csökkenésének tudható be. Úgy látjuk, a szerényebb jövedelmű vásárlók száma jelentősen csökkent, a középrétegnél pedig a „lefelé vásárlás” lett jellemző” – hívta fel a figyelmet Zabari István, a Lumenet.hu alapító-tulajdonosa. Ezzel szemben egészen más a helyzet a baba-mama termékek piacán. „A kosárértékünk nagyjából az infláció mértékével növekedett. A pelenka és egyéb baba-mama termékek esetében nagyon erős a márkahűség, így a vásárlóinknak csupán 3-5%-a keresett más, kedvezőbb árú alternatívát” – hangsúlyozta Csereklei Zoltán, a Pelenka.hu ügyvezető igazgatója.

A Covid utáni fellendülésnek a háború vetett véget

A Covid után a legtöbb kereskedő pozitívan vágott bele a 2022-es évbe, bízva abban, hogy az online kiskereskedelem növekedése kitart, és mellette talán még az előző években sok kihívással küzdő offline kereskedelem is magára talál majd. „Sajnos a háború kitörése például a játékkereskedelem számára fontos húsvéti szezon előtt jelentős hatást gyakorolt a forgalomra, a vásárlók nagyon megijedtek, így érezhetően csökkent a vásárlások száma, amely kihatott a tavaszi, kültéri játékok forgalmára is. Az év vége szintén érdekesen alakult, ugyanis az eddigi évek tapasztalataihoz képest egy gyengébb november, majd egy mérsékelten pozitív december következett. Összességében az év a várakozásoknál gyengébb forgalmat hozott” – mondta el Őri Gergely, a Játéknet.hu ügyvezetője.

Tudatosabbak a vásárlók, de a hírek vagy az ünnepek hatására kilengések tapasztalhatóak

Kezdenek átalakulni a vásárlói szokások, a fogyasztók egyre tudatosabbak, a csökkenő lehetőségek miatt egyre jobban megnézik, hogy mire és mennyit költenek. A karácsonyi szezon során ezzel szemben azért hajlandóak voltak esetenként drágább termékeket is vásárolni, sőt, a korábbi szezonokhoz képest újdonságot is hozott a slágertermékek tekintetében 2022. „A karácsonyi szezon sztártermékei nem változtak a tavalyi évhez képest, az emberek leginkább a karácsonyi kellékeket, pl. műfenyők, izzósorok, dekorációkat keresték. Azonban új trendet jelentettek a színes műfenyők, nagyon sokat adtunk el például fehér vagy rózsaszín fenyőből. Ezek mellett nagyon sokan vásároltak ajándékba pl. gamer székeket, drágább lakásfelszerelést” – mutatott rá Schmidt Richárd, az Alinda.hu üzleti partnere. Az jól látható, hogy a karácsonyi szezonban számos olyan terméket beszereznek a vásárlók, amelyről az év többi részében hajlandóak lemondani, azonban a keresletre legalább ilyen nagy hatással vannak az aktuális hírek is. „A kisebb kosárértékű vásárlások leginkább a kormányzati bejelentések után ugrottak meg a tavalyi év során többször is. A rezsicsökkentés eltörlése után pár nap alatt gyakorlatilag az összes beszállítónk konnektorba dugható fogyasztásmérő készletét eladtuk. Azonban amilyen gyorsan jött ez a hullám, olyan gyorsan le is csengett, az utolsó pár darabot pedig már hónapok alatt adtuk el” – mondta el Zabari István.

Az e-kereskedelmi piacon vége van az aranykornak?

Figyelembe véve az elmúlt évek online kereskedelmét, jól látható, hogy a kedvező gazdasági környezet, az alacsony kamatok, a növekvő fogyasztás, és sok szempontból a Covid is a webkereskedők malmára hajtotta a vizet. Jelenleg azonban el kell fogadni, hogy a vásárlók az online döntések során is egyre tudatosabbá válnak, megfontoltabban költekeznek, így a kereskedőknek is hosszú távra kell tervezniük, le kell mondaniuk a gyors haszonról. Mindez várhatóan piactisztuláshoz fog vezetni, és a járványhullámok során a földből gombamód előbukkanó webáruházak számának csökkenéséhez, így vélhetően kijelenthető, hogy az e-kereskedelmi piacon vége van az aranykornak.

Az Ecommerce Hungary Középvállalati tagozatának álláspontja szerint a vevők egyértelműen a magas színvonalú kiszolgálást preferálják, így az online kereskedők a szolgáltatási minőség emelésével igyekeznek tovább növelni a vásárlások számát, ahogy ebben a fentebb megszólaltatott szereplők is egyetértettek.