Csak béremeléssel már nem lehet motiválni a munkavállalókat

Exclamation mark symbol and attention or caution sign icon on alert danger problem background with warning graphic flat design concept. 3D rendering.

Az orosz-ukrán háború kirobbanását a későbbi történelmi magasságokba repült az infláció Magyarországon, ezért a cégeknek sorozatos béremeléseket kellett végrehajtani az elmúlt szűk két évben. Mostanra viszont elérkeztünk arra a pontra, amikor önmagában a fizetések növelésével nem lehet megfelelően motiválni a munkavállalóinkat, állítja Dienes Martin, a DMA ponthu Kft. cégfejlesztési mentora. Mint fogalmazott, a dolgozók ”nem tűzbe tenni a kezüket a cégért havi plusz 10 ezerért, inkább csoportos vagy egyéni juttatásokban kell gondolkodni, azzal lehet nagyobb hatást gyakorolni a munkatársak teljesítményére.

Lassan két éve fennálló probléma Magyarországon a történelmi magas infláció, és bár szeptemberben már csak 12,2-ig nőttek átlagos fogyasztói árak az előző év azonos hónapjához képest, a nagyvállalatok szinte egymásra licitálva jelentik be mindig a fizetésemeléseket a munkavállalók megtartása vagy motivációja érdekében.

Dienes Martin, a DMA ponthu Kft. cégfejlesztési mentora szerint a béremelés az inflációs környezettől független már lejárt lemez. Mint mondta, az elmúlt valóban többször kellett bért emelnie a cégeknek, de ez már inkább a normalitás része kellene, hogy legyen, mintsem egy plusz követelés a dolgozók részéről.



„Sok vezető úgy próbálja kezelni az inflációt okozta helyzetet, hogy azt teszi, ami éppen az eszébe jut. Ilyen a béremelés is: ha azt hallják az elemzőktől a hírekben a cégvezetők, hogy ezt meg kell lépni, akkor meglépik, aztán vagy működik, vagy nem. Eddig talán működött néhány esetben, de a kívánt eredmény – hogy megtartsuk az embereinket – most már nem érhető el csak ezzel, tulajdonképpen felesleges fizetést emelni, ha az előbb említett tényező a cég célja.” – magyarázta.A szakember úgy látja, a munkáltató maximum kettő napig tudja motiválni jelenleg a béremeléssel az alkalmazottakat, akiknek havi szintén 10-20 ezer forint plusz jövedelem nem segít az anyagi helyzetén. A béremelés tehát inkább egyfajta alappá vált – vagy kellene válnia – 2023 végére, és már nem egy hatékony motivációs vagy munkaerő megtartó eszköz.


Az emberi tényező fontosabb, mint a pénz


Arra a kérdésre, hogy mégis mivel tudnák akkor motiválni a dolgozókat a cégeknél, Dienes Martin úgy felel, többet kell invesztálni egy munkatársat, akár képzésekkel, jutalmi rendszerekkel, és fel kell ismernie a vezetőknek, hogy a munkatársak a legnagyobb értéket képviselik a cégen belül. Véleménye szerint fontos a támogató légkör, hogy ne stresszeljen mindenki egész nap az irodában, vagy kint a terepen.



„Az emberi tényező jóval többet nyom a latba, mint egy 10 százalékos fizetésemelés. Ha szeretnénk megtartani munkatársainkat, akkor a vállalati kultúra számít, és egy olyan belső közösség felépítése, ahová mindenki örömmel megy be dolgozni, ahol az emberek akár még is beszélni tudnak a problémáról” – mutatott rá a DMA ponthu Kft. cégfejlesztési mentora.



A munkavállalókat a jelenlegi helyzetben egyénileg és csoportosan is lehet motiválni. A cégfejlesztési mentor szerint viszont most fordulnak a csoportos motivációs eszközökhöz. Érdemes céges szinten gondolkodni, például lehet akár meleg ebédet, bejárási vagy fűtési szezonban támogatást adni. Kreativitástól függően a lehetőségek száma határtalan.

A szakember szerint a lényeg az, hogy most nem kivételezzünk senkivel, de ne is komplikáljuk túl a motivációt. Kiemelte csoda nincs módszer, ami minden cégben működik, kell kérdezni a választ, hogy mi lenne a plusz, aminek nagyon motiváltabban mennének kell dolgozni. Van cég, ahol egy péntek délutáni közös kirándulás, de lesz cég, ahol egy munkaterületre vásárolt jéghideg lesz motivációs tényező a munkatársak számára.



„Ami biztos, hogy a kommunikáció elengedhetetlen része a fejlődésnek, és ez most is többet ér, mintha csak pénzt dobálnánk a kollégához. Azok a cégek jól kijönni a válságból, inflációból, ahol a vezetők okosan és előre gondolkodva együttműködni munkatársaikkal” – zárta gondolatait Dienes Martin.