Balkezes dallamok cseppet sem kétbalkezeseknek

A balkezeseket mindig valamilyen fajta mítosz övezte. A középkorban egyenesen üldözték őket, boszorkányságnak tartották, hogy a másik kezüket használják, ma pedig éppen az ellenkezője igaz, kreatív zseniként tekintenek rájuk, akik kivételes tehetséggel és szemléletmóddal rendelkeznek.

A balkezesek agya kicsit másképp működik, náluk a jobb agyfélteke domináns, mely a kreativitásért, intuícióért, empátiáért és humorérzékért felelős. Ebből fakadóan „gyárilag” művészibb beállítottságúak, de természetesen minden balkezes más és más, és egyáltalán nem mindenki művész, akinek a bal keze ügyesebb.

Élet egy kicsit fejjel lefelé

Az egészen biztos, hogy számos helyzetet másképp élnek meg, mint a jobbkezesek: például egy ajtó nyitásánál a kilincs nem esik kézre, de a konyhai csap, a hűtő, a mosógép, az ablakok, az autóban a sebességváltó, a billentyűzeten a betűk elhelyezése, bizonyos kerti szerszámok vagy szerszámgépek mind a jobbkezesek kényelmét szem előtt tartva készültek, hiszen az emberek 80%-a jobbkezes, ők jelentik a többséget.

Egy balkezesnek ráadásul sokkal nagyobb teljesítmény alapvető dolgokat is megcsinálni, hiszen nekik szinte semmi nem esik kézre, valahogy minden kicsit kényelmetlen, ezért nagyszerű dolog az, hogy már rengeteg használati tárgyból gyártanak kifejezetten balkezeseknek valót.

Balkezesek és a zene

Ha jobbkezesként kipróbálunk egy balkezeseknek készült eszközt, mi is képesek vagyunk átérezni, mennyi apró akadályba ütközhetnek a balkezesek nap mint nap. De azért biztosan számos aspektusa nem jut eszünkbe ennek a „fordított” létnek: mi történik például akkor, ha egy balkezes zenét akar tanulni? Ha pont olyan hangszert választ, ahol nem állnak kézre a húrok, a gombok, a billentyűk? És ez akár a teljesítményét és a zenében lelt örömét is befolyásolja?

Néhány hangszernél ez a probléma könnyen megoldható egy balkezes eszköz vásárlásával, de van, ahol nem elég balkezes eszközt választani, a kottákat is át kell írni balkezesre, mert minden fordítva lesz a hangszeren.

A zongoránál különösképpen igaz ez, ahol a felső szólam a hangsúlyosabb, így egy balkezes személynek a nem domináns kezével kell többet és fürgébben játszania, több gyakorlásra van szüksége, hogy a jobb keze felfejlődjön a bal keze szintjére.

Igaz, ma már létezik balkezes zongora is, amelyet egy angol, balkezes zongorista épített meg 1997-ben. Ez a zongora tükörképe a hagyományos változatnak, a billentyűk és a pedálok is fordított sorrendben találhatók meg rajta. De sajnos nincs mindenkinek lehetősége ilyen ritka és drága hangszert vásárolni – nekik maradnak a bal kézre íródott zongoradarabok.

Bal kézre írt zongoradarabok?

Bármennyire hitetlen, de léteznek ilyenek, nem is kevés, így a balkezesek is megismerhetik azt az élményt, amikor a domináns kezük viszi a szólamot, nem a jobb. Talán meglepő, de ezek a művek nem balkezesek számára íródtak, hanem olyan zenészek részére vagy olyan zeneszerzők által, akik kizárólag a bal kezüket tudták használni. Így ezekben az alkotásokban a művész kizárólag a bal kezét használja.

Az első világháború után született meg a legtöbb ilyen darab, Paul Wittgenstein osztrák pianista ugyanis akkoriban több zeneszerzőt is felkért arra, hogy egykezes művet komponáljanak neki. Wittgenstein a háborúban elveszítette a jobb kezét, de a zongorázást, a koncertezést nem szerette volna emiatt abbahagyni, így ez volt a legkézenfekvőbb megoldás. Az akkor írt művek közül az egyik, Maurice Ravel D-dúr zongoraversenye a mai napig gyakran felhangzik a koncerttermekben.

Sőt a kortárs zeneszerzők között is találunk olyat, aki a balkezes művek sorát gazdagította és egy balkezes darabot írt saját magának. A dán Hans Abrahamsen jobb keze születésétől fogva sajnos nem működik teljes értékűen, ezért egyéni módon kellett megtanulnia zongorázni. Felkutatta a világ összes balkezes zongoradarabját, és azokon csiszolta tudását. Túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy a zenetörténelem e speciális műfajának egyik legalaposabb ismerője is lett emiatt. De nem állt meg itt, komponált egy saját darabot is Left, Alone címmel, így újabb művel bővült a balkezeseknek kedvező zenei repertoár.

De vajon a hallgatók számára is másképp hangzik egy ilyen darab? Van különbség, melyet anélkül is észreveszünk, hogy tudnánk, csak a bal kéz játszik a zongorán? A szakavatottak számára bizonyára, de hogy ez pontosan mit jelent a gyakorlatban, az csak november 15-én derül ki a Zeneakadémián, amikor a Danubia Zenekar Hans Abrahamsen említett darabját tűzi műsorára Balog József Liszt-díjas zongoraművész előadásában – ráadásul Magyarországon elsőként. Izgalmas felfedezés lesz balkezeseknek és jobbkezeseknek egyaránt.