Az e-kereskedelmi vállalkozások évente 30 milliárd dollárt veszítenek a kártyás fizetésekhez kapcsolódó visszaterhelési követelések miatt
A globális e-kereskedelmi piacon évente húsz százalékkal nő a bankkártya tulajdonosok által kezdeményezett visszaterhelési eljárások száma, 2020-ban több mint 30 milliárd dollárt tett ki az online értékesítő vállalkozások ezekből származó vesztesége. Az európai piacon már megjelent az első digitális fizetési szolgáltató, amely a vállalkozásokat teljes egészében mentesíti a visszaterhelésekhez kapcsolódó pénzügyi és adminisztrációs terhektől.
A Zen digitális fizetési szolgáltató piaci elemzése szerint évente 20%-ot meghaladó mértékben[1] nő a kártyás tranzakciók visszavonásakor felmerülő visszaterhelések száma, és a tavalyi évben a kapcsolódó járulékos veszteségek összege globálisan meghaladta a 30 milliárd dollárt[2]. A fintech társaság szerint ez az összeg azért ilyen magas, mert a webáruházak nem fordítanak kellő figyelmet a fogyasztók tájékoztatására, valamint jelentős károkat okoznak a jogosulatlanul benyújtott visszaterhelési igények is.
A fogyasztók megfelelő tájékoztatása a vállalkozás visszaküldési üzletpolitikájáról jelentősen csökkentheti a visszaterhelések kockázatát. Bár az európai fogyasztók átlagosan körülbelül fele[3] kiemelten fontosnak tartja, hogy a webáruházak egyértelmű irányelveket tegyenek közzé, amelyekben tájékoztatást nyújtanak a megvásárolt termék visszaküldésének lehetőségeivel kapcsolatban, az európai áruházak kevesebb mint 30%-a rendelkezik világos útmutatásokat tartalmazó termék-visszaküldési szabályzattal[4]. Amennyiben a webáruház nem rendelkezik egyértelmű visszaküldési irányelvekkel, a vásárlók nagyobb eséllyel fordulnak az ügyfélszolgálat helyett közvetlenük a bankjukhoz és nyújtanak be visszaterhelési követelést a kereskedővel szemben.
A visszaterhelésekkel kapcsolatos költségekre ugyancsak fontos hatással van, hogy visszaterhelési igényeket gyakran csalási szándákkal nyújtják be. Az online kereskedelem gyors ütemű bővülése az interneten elkövetett visszaéléseknek is új lehetőségeket teremt. A rosszindulatú visszaterhelési igények óriási összegekbe kerül a kereskedőknek – csak az Egyesült Államokban minden egyes jogosulatlanul visszaigényelt dollár 3,36 dollár költséget jelent az e-kereskedelmi vállalkozásoknak[5]. A csalások mindemellett kimerítheti a vállalkozások erőforrásai és elvonhatja az erőforrásokat az alapvető üzleti célkitűzések megvalósításától.
A tájékoztatási hiányosságok és a jogosulatlan visszatérítési követelések mellett, egyes vállalkozásoknak működési területtől függően magasabb visszaterhelési kockázatokkal kell szembenéznie. Az egyik legmagasabb visszaküldési arány a divatcikk kereskedelem területén tapasztalható, mivel itt gyakrabban fordul elő, hogy a kiszállított termék, valamilyen oknál fogva – legyen szó a nem megfelelő méretről, vagy a ruha szabásáról – nem felel meg az elvárásoknak, illetve gyakran előfordul, hogy a vásárlók az adott terméket több méretben is megrendelik, és a nem megfelelőt visszaküldik.
„Az kereskedelem digitalizációjának gyorsulása folyamatosan új kihívások elé állítja az e-kereskedelem szereplőit és a korábban marginális tűnő kérdések jelentősége felértékelődik. Az e-kereskedelmi vállalkozások számára a tömeges visszaterhelési követelések több területen is negatív hatással vannak a vállalat teljesítőképességére: tervezhetetlenné teszik a pénzforgalmat, a kapcsolódó adminisztrációs terheket jelentős erőforrásokat vonnak el más területektől, és negatív hatással vannak az ügyfél-elégedettségre. Ha mindezt figyelembe vesszük, látható, hogy összességében jelentősen befolyásolják a vállatok versenyképességét” – mondta el Michal Boguslawski, a ZEN.com kereskedelmi igazgatója.
A vállalkozások számára a nem banki szolgáltatást nyújtó innovatív pénzügyi szolgáltatások kínálhatnak megoldást. A megoldás ereje az egyszerűségben rejlik, és minden fél számára csak előnyökkel jár. A vállalkozások megtakaríthatják pénzüket és idejüket, ami lehetővé teszi számukra, hogy más fontos kérdésekre összpontosítsák erőforrásaikat, a vásárlók pedig a korábbinál sokkal könnyebben, gyorsabban kaphatják vissza pénzüket.
„A ZEN fintech vállalat célja, hogy a fogyasztóknak és vállalkozásoknak egyaránt a pénzforgalom kezelésének egyszerű és kényelmes módját biztosítsa a hagyományos banki szolgáltatásokkal társított nehézkesebb ügyintézéstől és díjaktól mentesen. Üzleti előfizetőinknek társaságunk egy fix összegű havi díjért cserébe, az alapszolgáltatásokon túl fedezi az összes költséget, amelyek az ügyfelek visszatérítési kérelmeihez kapcsolódnak, és teljeskörűen átvállalja a vitákkal járó ügyintézést is. Ezzel a megoldással a vállalkozásokat teljes egészében mentesítjük a visszaterhelésekhez kapcsolódó pénzügyi és adminisztrációs terhektől” – mondta Michal Boguslawski.