A Toyota Camry az Év Zöld Autója
Számos drága, hálózatról tölthető elektromos modell között egy megfizethető full hibridet: a vadonatúj Toyota Camry szedánt választotta meg az év legjobb környezetbarát újdonságának az ökoautózás mértékadó folyóirata, a Green Car Journal.
Ha egy dolgot kellene megnevezni, ami jelenleg megkülönbözteti az észak-amerikai újautópiacot az európaitól, az a hálózatról tölthető elektromos járművek viszonylagos népszerűsége. Európában jelentősen lelassult a PEV (plug-in hibrid és tisztán elektromos) járművek piacának a növekedése. Míg tavaly augusztusban az eladások 28 százalékát tette ki ez a két kategória, idén 21 százalékra csökkent a részesedésük az összeladásokból; a visszaesés szinte teljes egészében a tisztán elektromos (BEV) járművek iránti kereslet megroppanásának volt betudható. Ezzel párhuzamosan 24-ről 31 százalékra emelkedett a full hibridek (HEV) iránti kereslet; ez utóbbi jelenleg a benzinmotor (33%) mögött a legkeresettebb hajtástechnológia. Ezzel szemben az USA-ban mindkét kategória (HEV, PEV) markáns növekedést könyvelhetett el az elmúlt egy év során; az előbbi 38, az utóbbi 17 százalékkal növelte eladásait. Így jelenleg szinte darabra pontosan megegyeznek a HEV és PEV járművek eladásai; mindkét fő kategória 10% közeli részesedéssel bír a teljes piaci forgalomból.
Mindennek ismeretében különösen nagy fegyvertény, hogy a Green Car Journal szokásos szavazásán nem egy tisztán elektromos, és nem is egy plug-in hibrid modellt választottak meg az év legkiválóbb zöld autójának, hanem egy hibridet, méghozzá az új generációs Toyota Camry-t.
A döntésben minden bizonnyal közrejátszott, hogy a több mint négy évtizedes múltra visszatekintő folyóirat hitvallása számos sarkalatos ponton összecseng a Toyota filozófiájával. Meggyőződéssel vallják, hogy az emissziócsökkentés kérdésére nem adható egyetlen, univerzális válasz, hogy minden olyan megoldás értékes, amely elmozdítja a fogyasztókat a fenntarthatóság irányába, ezért minél többféle hajtástechnológiát kell biztosítani a piacon. Nem kevésbé fontos, hogy a környezettudatosság ne menjen a vezetési élmény rovására: az autó maradjon meg autónak, épp csak legyen kisebb a szénlábnyoma.
Pontosan ezt kínálja a szerkesztőség szerint a Toyota Camry, amely megfizethető formában biztosít szuverén utazási élményt, klasszikus vezethetőséget és lenyűgözően kedvező üzemanyag-fogyasztást, azaz CO2-kibocsátást. Ezekhez az erényekhez széles körű vezetőtámogató funkciók és gazdag digitális tartalom társul. A Camry elsőségét még értékesebbé teszi, hogy kifejezetten rangos, technológia vagy piaci szempontból különleges modellek ellenében bizonyult a legjobbnak.
A Green Car Journal az abszolút győztes mellett számos alkategóriában is megválasztja az év autóját. Ezek egy részét a későbbiekben hozzák nyilvánosságra, öt ilyen szegmensben azonban már most eredményt hirdettek. Az Év Zöld Sportautója, az Év Zöld Luxusautója, az Év Zöld Szabadidőjárműve, az Év Zöld Családi Autója és az Év Zöld Teherjárműve kategóriák nyerteseit, valamint a döntőbe bejutott, és ezzel szintén elismerésben részesített típusok listája megtalálható a Green Car of the Year szavazás hivatalos weboldalán. A Toyota-csoport egyébként ezekben a kategóriákban is ütőképesnek bizonyult: a legjobb környezetbarát családi autók között a 412 lóerős, összkerékhajtású Lexus TX 550h+ plug-in hibrid, valamint a 367 lóerős Toyota Grand Highlander Hybrid egyaránt bejutott a döntőbe.
A Green Car of the Year díj húszéves története során egyébként a Toyota négyszer nyerte el az abszolút legjobbnak járó díjat; ennél több győzelemmel egyetlen autógyártó sem büszkélkedhet. 2024-ben a Toyota Prius PHEV, 2023-ban a globális piacra kilépő Toyota Crown bizonyult a legjobb öko-választásnak. 2020-ban az akkor új Toyota Corolla-család nyerte el a trófeát, míg 2007-ben, a díj második évében a Toyota Camry akkori kiadását tüntették ki az Év Zöld Autója díjjal. Mostani, 2025-ös győzelmével a Toyota Camry csupán a második olyan típus a díj története során, amelynek két generációja is győzni tudott a szavazásokon.
Fotók: Green Car Journal, Toyota