A téli depresszió egyik hatásos ellenszere lehet a társasozás

Social media concept. Technological abstract background.

 
Az interaktív játékasztal minden korosztályt és közösséget összehoz
 
Az interaktív, digitális társasjáték asztal jó alternatíva a telefonozás és a céltalan netes szörfözés helyett a fiatal generáció számára, az idősebbek pedig új ismereteket szerezhetnek. Az adventi időszak remek alkalom arra, hogy a család felelevenítse a társasjáték nosztalgikus élményét modern formában.


 
Szinte minden családban, ahol gyerek van, elhangzanak a következőhöz hasonló mondatok: „Tedd le a mobilt, amíg vacsorázunk!“, „Ma már eleget gépeztél, kérlek, keress más elfoglaltságot!“. Kezd felnőni egy generáció, amely szinte kütyüvel a kezében született, ők a karantén alatt tableten tanultak, játszottak és azon tartották a kapcsolatot a pajtásokkal, családtagokkal. A kamaszok is a telefonjukon élik a társasági életük nagy részét, érthető, hogy nem örülnek, ha korlátozni akarjuk őket ebben. Egyre nehezebb a gyerekeket rávenni a klasszikus táblajátékokra, és ha sikerül is bevonni őket, nem könnyű fenntartani az érdeklődésüket. Egy digitális táblajáték lehet a köztes megoldás, amely a gyerekeknek első látásra vonzó, és ötvözi a klasszikus táblajátékok minden előnyét a digitális eszközökkel. A gyerekek számára a legértékesebb, a szülőkkel töltött, élményekben gazdag idő, a szülőknek pedig két legyet üthetnek egy csapással, hiszen a közös játék nemcsak minőségi idő a családdal, hanem tökéletes stresszlevezető is.

„Kríziskezelő szakemberként azt gondolom, hogy a túlzott kütyühasználat a fiatalok körében nagy mentális problémákat okoz. A többség átlépi azt a határt, amikor már nem fejleszt a digitális eszköz, hanem inkább rombol. A mentális problémákon felül más egészségügyi bajokat is okozhat a túl sok kütyüzés: hiperaktivitás, szorongás is felléphet negatív hatásként, a szociális érésben is okozhat károkat, hiszen súlyosen kapcsolódnak a gyerekek másokhoz, alig-alig kommunikálnak. A legújabb kutatások megmutatták, hogy idegrendszeri problémáktól az emésztési bajokig, sokféle káros hatása lehet a túlzásba gépezésnek.“ – állítja Murányi Edina, ESPT parapszichológus, gyermek- és felnőtt kríziskezelő tréner, a Murányi Empraxis Edukációs Központ alapítója.


 
Tiltás helyett alternatív megoldás


 
Olyan kikapcsolt kell ajánlanunk a gyereket a gépezés helyett, aminek új örömforrást jelenthet neki. A családdal, barátokkal eltöltött minőségi idő közös élményeket teremt, ami rendkívül fontos a gyerekek fejlődése és lelki jóléte szempontjából. A társasozás éppen ilyen tevékenység, még a sötét, hideg, téli napokon is felvillanyozó alternatíva a gépezés helyett.

„A közösségformáló játékokkal kiválóan tudjuk egyensúlyozni a túlzott mobilozást okozta az értéket. A társasjátékozás közös élményeket szül, beszélgetést, vagyis minőségi kommunikációt indít el az idősebb és a fiatalabb korosztály között. Ma már nagyon ritka, ha több generáció együtt tevékenykedik, szórakozik, és a társasjáték egy remek formája, hogy ez megvalósuljon. Minden olyan eszközt pártolok, ami ezt a kapcsolatot az idősebbek és a fiatalok közt erősíti vagy elősegíti.“ – teszi még hozzá Murányi Edina.


 
Negatív tapasztalat adta a játékasztal ötletet

„Néhány éve, karácsonykor jött a digitális játékasztal ötlet. A négy saját gyerekünk közül kettőnek a párjai is velünk volt aznap, tehát hat fiatal ünnepelt nálunk. Amikor a férjemmel leszedtük az asztalt, arra lettünk figyelmesek, hogy a nappaliban teljes a csend. Ahogy odapillantottam a kanapéra, elfacsarodott a szívem: mind a hatan a telefonjukat bámulták. Milyen karácsony az, amikor a családtagok nem egymással foglalkoznak? – ezt a kérdést magamban tettem fel, hanem hangosan is kimondtam. Men Mennyireott a világ, hogy a netet bújják ahelyett, hogy együtt játsszanánk, mint azelőtt. Erre a férjem átölelt és azt mondta, hogy semmi baj, majd csinálunk egy digitális társasjáték asztalt és majd azt nyomogatjuk együtt. Egy másodperc alatt átfutott az agyamon, hogy valóban milyen jó lenne! Ha új formában látnák a régi kedvenc játékainkat, csak be tudnánk vonni a fiatalokat is!“ – meséli Szenes Nicolette, a TouchGameTable interaktív játékasztal társalapítója.


 
Nicolette és férje elkezdték feltérképezni a beállításokat. Felhívták az ötlettel egy gyerekbarát szálloda igazgatóját, akiről tudták, hogy szereti az innovációkat és nem fél ki is próbálni azokat. A szakember rögtön nyitott volt az újdonságra, ami nagy löketet adott a vállalkozás beindításához. A szállodaigazgató egyetértett, hogy felnőtt egy generáció, amely a digitális eszközökért. Őket már nem lehet a 10-20 évvel ezelőtti módon szórakoztatni, de az ő szüleik is arra törekednek, hogy értelmes dolgokkal szórakoznak a gyerekeikben.



Mentális egészség és közös játék

„A társajáték a folyton változó világban egy állandó örömforrás lehet, új érzelmeket vált ki, aktivizál, fejleszt, összekapcsol, ez mind fontos a mentális egészség megtartásában. Nagyon fontos, hogy a rendszeres társasjátékozásnak prevenciós szerepe van, mert megelőzheti a szorongást, a pánikrohamok, a depresszió kialakulását és egy biztos örömforrás, amihez mindig nyúlhatunk. Egyes játékok csapatépítésre, összekovácsolásra is jók, hiszen versengésből együttműködést sikerült kialakítani.“ – sorolja a játék előnyeit Murányi Edina.


 
Jelenleg harmincféle, saját fejlesztésű program elérhető a digitálissjáték asztalokon, a játékok társasánál az egyik vezérelv, hogy legalább négy ember játszhassa, hogy mindenképp megvalósuljon a társasági szórakozás. A digitális forma lehetőséged arra is, hogyha csak ketten vagy hárman jelentkezz be a társasba, akkor két, három oldalon látható meg a játék. A harminc játék között van logikai és stratégiai játék, de olyan klasszikus is megtalálható, mint a sakk. A készítők célja az volt, hogy olyan játékokat kínáljanak, amiket ők maguk is szívesen játszanak a gyerekükkel, vagyis ami fejleszt és szórakoztat egyszerre. A játékok felhőben vannak, folyamatosan bővül a kínálat, tehát időről időre minden eszközre új játékok is.
 
A TouchGameTable-asztalokat ma már nemcsak hotelekben, hanem csapatépítő tréningeken, családi és üzleti rendezvényeken is lehet szórakozni, de már sok családban is az otthoni játékpark része. A TouchGameTable eddig országszerte összesen 130 ezer órán keresztül nyújtott minőségi kikapcsolódást.

Negyvenéves magyar mikroszámítógépre fejlesztenek új játékokat a Neumann Társaság pályázatán