A rugalmas duális képzés lehetne a diplomás szakember utánpótlás biztosítéka

A duális képzés nem csodaszer, de fontos eleme annak, hogy a jövő diplomásai valóban piacképes tudást szerezzenek a felsőfokú tanulmányaik során – vallja Dr. Ábrahám László, az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) elnöke. Szerinte további erőfeszítésekre lesz szükség mind az egyetemek, mind a vállalatok részéről, hogy ez a gyakorlatorientált képzési forma valóban megfeleljen a folyamatosan változó iparági elvárásoknak, és a diákoknak is naprakész, hasznosító ismereteket nyújtson.

Ábrahám úgy látja, hogy a vállalatok és a tanulók számára is az lenne a legjobb, ha rugalmasabbá válna a duális képzés rendszere. Ahány szakma, annyiféle módon zajlik a tudásmegosztás. Korántsem ugyanazok az elvárások a vegyiparban, mint a járműgyártásban. Ezt pedig figyelembe kell venni, ha az a cél, hogy használható tudással rendelkező diplomás szakemberek lépjenek piacra idehaza.

Mindez azt jelenti, hogy az EJMSZ elnöke szerint muszáj harmonizálni a cégek szakmai elvárásait és a felsőoktatási intézmények képzési lehetőségeit. Végső soron mindkét oldalról azt kell szem előtt tartani, hogy a folyamatok összehangolásával bővüljön a duális képzést biztosító helyek száma és növekedjen a duális képzésbe bevont hallgatók köre.

Az adminisztrációs szabályok finomításával a vállalatokat szintén arra lehetne ösztönözni, hogy több duális képzést választó diákok fogadjanak. Ábrahám László azt gondolja, hogy többek közt az adókedvezmények biztosításával, vagy a regisztrációs kötelezettségek egyszerűsítésével jelentősen növelhető azon cégek száma, amelyek bekapcsolódnának ebbe a rendszerbe.

Mindezek mellett az élményalapú oktatásra való fokozatos áttérés adná meg igazán a kezdő lökést a különböző szakok, szakmák, tudomány területek iránti érdeklődés erősödéséhez, a diplomás mérnökképzés renoméjának visszaállításához. Ennek a folyamatnak több összetevője is van. Az EJMSZ elnöke szerint a tanítást segítő online platformok, a játékosabb módszertani megoldások bekapcsolásán túl az oktatói gárda továbbképzése is kiemelt feladat kellene, hogy legyen. Ha ugyanis a tanulókkal nap, mint nap kapcsolatot tartó tanárok látóköre, tudása nem bővül, akkor meg van a veszélye annak, hogy például tehetséges, műszaki érdeklődésű fiatalok maradnak észrevétlenek a rendszerben, vagy kallódnak el végleg.

Ugyanakkor a megfelelő pályaorientáció nem csupán az oktatási szereplők felelőssége. Az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség ezért azt szorgalmazza, hogy lokálisan, regionálisan jöjjenek létre duális képzési központok, amelyekben a vállalatok, az oktatási intézmények szakemberei dolgozhatnak összehangoltan azon, hogy továbbképzések, felkészítők és egyéb a tudásmegosztást segítő tevékenységek révén több diák kapjon releváns szakismereteket, jövőképet, illetve alakulhasson ki direkt kapcsolat a leendő munkavállalók, illetve munkaadók közt.

EJMSZ TAGVÁLLALATOK DUÁLIS KÉPZÉSI PROGRAMJAI

  • A győri Nemak Kft. idén hozott létre Duális Képzési Központot. A beruházás 420 millió forintba került, amelyet a Nemak egy 1.3 milliárd forintos fejlesztés keretében valósított meg. Az idei tanévben 78 diák képzése folyik a vállalatnál. A beruházás végrehajtása előtt 35-40 fő volt ez a létszám, vagyis a Nemak megduplázta a duális képzésben résztvevők számát.

  • Az E.ON Hungária 2015-ben elsőként a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai karával kötött együttműködési megállapodást, így 2015 szeptembertől 5 elsőéves mérnök hallgatóval indult a program a vállalat pécsi régióközpontjában. 2016 szeptemberétől másik két egyetemmel is megkezdték az együttműködést: a Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Karával, és az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karával. Így már összesen három E.ON telephelyen, Pécsett, Debrecenben és Székesfehérváron várják azokat a diákokat, akik valamelyik egyetem duális képzésére sikeresen felvételiznek.

  • A MOL 2017-ben Magyarországon öt felsőoktatási intézmény – Pannon Egyetem, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Miskolci Egyetem, Debreceni Egyetem –, hét karával alakított ki partnerséget, amelyek legfontosabb célja a képzési programok ipari igények szerinti fejlesztése. Az oktatási intézményekkel kialakított kapcsolataik az elmúlt években megteremtették a duális képzés alapjait, a közép- és a felsőoktatásban egyaránt. A MOL Magyarország Downstream üzletágának részeként a MOL Petrolkémia 2017 szeptemberében indított villanyszerelő és vegyésztechnikus duális szakképzést a Szerencsi Szakképzési Centrum Brassai Sámuel Szakképző Iskolájával és a Debreceni Szakképzési Centrum Vegyipari Szakgimnáziumával együttműködve. A felsőoktatásban jelenleg két, 2018-tól négy egyetemmel közösen duális képzések keretében látják el hallgatóink gyakorlati ismereteinek bővítését. Az együttműködések keretében már 2 MOL Tanszék működik az országban, egy a Pannon Egyetemen (vegyészmérnöki képzés), és egy a Miskolci Egyetemen (olaj- és gázmérnök képzés). A Debreceni Egyetemen létrehozott MOL Petrolkémia kihelyezett tanszéken petrolkémiai tantárgyak vannak beépítve a vegyészmérnöki képzési programba.