A nagy testvér mindent lát

így figyelnek minket a weboldalak

Ezt tudja a látogatókról egy átlagos honlapon

A GDPR miatt egyre szigorúbbak a sütikre szabályozások, de még mindig beazonosíthatóak vagyunk felhasználóként, ha visszatérünk egy korábban már felkeresett weboldalra. Dávid Ádám online marketing szakértő elmondta, vannak olyan szoftverek, amelyek virtuális kameráként figyelik meg a lépéseinket az online térben, az algoritmusok ezek alapján azt is, mikor születik majd meg a gyermekünk vagy mikor megyünk nyaralni. Mint fogalmazott, ennek előnye, hogy releváns reklámokkal találjuk szemben magunkat, rutinos ügynökségek pedig már figyelnek arra, hogy ne legyen zavaró a hirdetések a rangban.

Jelentős változáson ment keresztül az interneten keresztül az elmúlt évtizedben is. Miközben mi a weboldalon” típusú már szinte alig találkozni site-okon, a hétköznapokban rengetegszer ugrik fel egy-egy honlapon sütikre vonatkozó szabályozást, amit a legtöbbször szinte üzenetet el is fogadunk, anélkül, hogy átolvasnánk azt.

Ádám Dávid, a Kiszervezett Marketing Kft. ügyvezetője arról beszél, ilyenkor a weblap egy olyan kódot helyez el a webböngészőben, ami alapján kapunk egy azonosítót. Ez nem azt jelenti, hogy a rendszer tisztában van vele, kik vagyunk a való életben, csak azt fogja tudni, ha visszatérünk az adott oldalra.

„A különböző nemzetköziek miatt a weboldal látogatók nyomon követése rendkívül erős szabályozási szigorodott az elmúlt években, de téves azt hinni, hogy egyáltalán nem létezik. A hirdetők ugyanis főként ezen adatok alapján tudnak jól célozni, azaz úgy beállítani a hirdetéseket, hogy azokkal a kívánt célcsoportot érjék el” – magyarázta.

Az online marketing szakértő szerint a különböző mérőeszközök úgy funkcionálnak, mintha a képernyő virtuálisan be lenne kamerázva. Pontosan látni, a használt mennyi időt töltenek el az adott site-on, számítógépről vagy telefonról keresték azt fel, melyik oldalakra kattintanak rá és hogy honnan érkeztek.

Az algoritmus eszén nem lehet túljárni

Dávid Ádám kiemelte, a felhasználó megfigyelésének jelentős marketingvonzata is van, hiszen ha valaki kikapcsolja a sütiket, olyan reklámokat fog kapni, amelyeknek tartalma adott esetben egyáltalán nem is érdekli őt.

„Amennyiben releváns reklámokat látunk, az sokkal jobb nekünk is, hiszen a Facebook hírfolyamunk nem lesz olyan, mint a spam mappánk a levelezésünkben. Ha érdektelen hirdetéseket kellene átgörgetnünk, a hirdetőnek is sokkal drágább lenne elérni a célcsoportját. Ezzel nőnének a vállalkozások költségei, a beépülne a szolgáltatások és a termékek árába, mindezért a végfelhasználóval fizettetne. Minden azon múlik, hogy mennyien fogadják el a sütiket” – mutatott rá.

A Kiszervezett Marketing Kft. ügyvezetője megjegyezte, egy jó marketingügynökség kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a híradása ne haladja meg azt a szintet, ami után a reklámok máris megjegyezték, amivel már a kívánt hatást válthatják ki és kárára válhat a brandnek.

Kérdésre válaszolva beszélt arról is, a weboldalak nem lehallgatják a készülékeinket. Ilyen gyanús eset is csak annyi történik, hogy paraméter alapján tűpontosan kategorizál minket az algoritmus, mire lehet szükségünk a közeljövőben, ami olyan érzést kelthet minket, mintha a telefonbeszélgetésünk alapján tenné mindezt.

Példaként említette, hogy ha valaki gyermeket vár, szinte biztosan babatermékes hirdetésekkel fog többször találkozni, ha pedig valaki nyaralni megy, akkor az utazással kapcsolatos reklámokra kell készülnie azt megelőző napokban.

„Azt veszem észre, hogy az emberek egyre kevesebb szeretik megosztani az adataikat bárkivel. A digitális lábnyomtunk valóban egyre nagyobb, viszont azzal, hogy ezt korlátozni, csak saját magunknak árt, hiszen végül nekünk lesz drágább az adott termék, ha a szűrési lehetőségeket korlátozzuk és így nő a marketingköltség” – zárta a gondolatait Dávid Ádám.