A magyarok közel kétharmada várja az újabb banki innovációkat

A digitális banki alkalmazások Európa szerte a mindennapi élet részévé váltak

  • Bár az emberek nagy többsége nem hallott az nyílt bankolásról (85%), majdnem fele szívesen fogadná a nyílt bankolás által nyújtott szolgáltatásokat (43%)
  • 10 európai polgárból 9-nél is többen vélik úgy, hogy az együttműködés és a partnerség elengedhetetlen a pénzügyi szektor innovációjának beindításához
  • 75% gondolja, hogy a Mastercard a megfelelő partner a digitális szereplők számára

A Mastercard megbízásából készült, 11 piacot felölelő Digitális Bankolás tanulmányából kiderül1, hogy hét ember közül hat havonta legalább egyszer használ digitális banki megoldásokat, 38 százalékuk pedig heti vagy napi rendszerességgel. 63% a hagyományos bankok mobil banki alkalmazásait használja, és minden ötödik (20%) már a csak-digitális bankokéit.

Az európaiak szerint a digitális banki megoldások legnagyobb előnye a kényelem, mert időtakarékos (66%) és felhasználó-barát (65%) és használatukhoz leginkább a biztonságot várják el (67%).

Köszönhetően annak, hogy a hazai hagyományos bankok egyre több digitális banki terméket is kínálnak – a magyarok 29 százaléka a jövőben is kitartana jelenlegi bankja mellett, és 64% várja azokat az innovatív megoldásokat, melyek könnyebbé tehetik a napi pénzügyeiket. A tanulmány alapján az európaiak könnyen használható (32%) megoldásokat keresnek, valós idejű költség-ellenőrzést és átláthatóságot akarnak (25%), valamint nagyobb rugalmasságot (22%).

A tanulmány szerint 10 európai polgárból 9-nél is többen vélik úgy, hogy az együttműködés és a partnerség elengedhetetlen a pénzügyi szektor innovációjának beindításához, és több mint 75% gondolja, hogy a Mastercard a megfelelő partner a digitális szereplők számára, mivel nagyra értékelik a cég biztonságos, jól védett és könnyen használható technológiáját (28%), partnerként való megbízhatóságágát (23%) valamint innovatív termékeit (22%).

2019 szeptemberében lép hatályba a PSD2 Nyílt Bankolási Kezdeményezése az EU-ban. A nyílt bankolás lényege, hogy azok az adatok, amelyeket eddig a bankok tároltak, hozzáférhetőek lesznek a megbízhatónak minősített szolgáltatók, mint harmadik fél számára is. Így a külső szolgáltatók és a bankok egyénre szabott ajánlatokat tehetnek a felhasználónak, illetve az ügyfél feljogosíthatja a harmadik felet, hogy az ügyfél vagy a vállalkozás nevében fizetési tranzakciót kezdeményezzen.

Amint azt a tanulmány kimutatta, a legtöbb ember (85%) nem ismeri ezt a kezdeményezést, vagy éppen csak hallott róla. Azonban a nyílt bankolás által lehetővé tett új digitális szolgáltatásokat sok európai igényli: miközben 13 százalékuk már olyan mobilalkalmazásokat használ, amelyek több bankszámla pénzügyeit nyomon követik, majdnem felük (43%) szeretne egy olyan alkalmazást, ahol egy felületen látszanak a különböző bankoknál vezetett folyó- és megtakarítási számláik. Több mint egyötödük (22%) pedig előnyben részesítene egy olyan szolgáltatást, amely segítene pénzügyeik kezelésében és prognosztizálná kiadási mintáikat az összes korábbi kiadásuk elemzése alapján.

Az európaiak 70 százalékának preferált pénzügyi tanácsadója a bank, és a megkérdezettek egyharmada (33%) a barátokhoz vagy családtagokhoz fordul pénzügyi tanácsért, míg a fiatalok, főként a 18-29 évesek, barátaiktól várják a megbízható pénzügyi információkat (44%). 21% tájékozódik a médiából, 15% pénzügyi tanácsadó cégektől és 10-ből 1 (11%) a vonatkozó alkalmazásokból, ill. a közösségi médiából.

1 A 2017-es tanulmányt követően az új kutatást a TNS Kantar végezte, összesen 11 piacról vett 11.014 minta alapján.