A magyar kis- és középvállalkozások helyzete a digitális Európában
• A kis- és középvállalkozások az Európai Unió összes vállalatának 99%-át teszik ki, a munkahelyek 2/3-át biztosítják, ezzel a régió gazdaságának hajtóerejének tekinthetők[1].
• Az EU-országok kis- és középvállalkozásainak 25%-a folytat határokon átnyúló kereskedelmet, míg a PayPal-t használó vállalkozások 84%-a exportál külföldre.
• Magyarországon a PayPal-es fizetéseket fogadó vállalkozások hétszer gyorsabban nőnek, mint a csak offline tevékenységet végző cégek, és nemzetközi értékesítésük több mint 1/3-a az Európai Unión kívüli országokban történik.
A PayPal Kisvállalkozások növekedése Európában című fehér könyve az Európai Unió 28 tagállamában bejegyzett 157.636 olyan kisvállalkozás adatait elemzi, amelyek a PayPal használatával fogadnak digitális fizetéseket. A tanulmány szerint az Európai Unióban a PayPal-es fizetést fogadó vállalkozások székhelytől függetlenül közel azonos növekedési rátával rendelkeznek (a városi cégeknél 14%, a vidéki területeken található PayPal cégek esetében pedig 12%). Mindez elsősorban a digitális gazdaságban, az exportban és az online fizetési megoldásokban rejlő lehetőségeknek köszönhető. Vajon kihasználják-e a vállalkozók ezeket a gyökeres változásokat?
Magyarországon – miközben az e-kereskedelem globálisan évente 27%-kal bővül, és a várakozások szerint 2020-ra összértéke meghaladja majd az 1 billió dollárt – 13%-kal a 28 EU tagállam 17%-os átlaga[2] alatt marad azoknak a kis- és középvállalkozásoknak az aránya, amelyek élnek a termékek és szolgáltatások online értékesítésének lehetőségével.
Nagyváros vagy vidék – a vállalkozás bárhonnan működhet
A digitális kereskedelem lehetővé teszi a helyi vállalkozások számára, hogy kiterjesszék tevékenységüket az Európai Unió országaira, vagy akár további piacokra is. Azok a cégek, amelyek élnek a lehetőséggekkel, jelentős bővüléssel számolhatnak, ugyanis az elemzés szerint az Európában exporttevékenységet folytató, PayPal-es fizetést elfogadó kereskedők 14,3%-os növekedési üteme jóval meghaladja a hagyományos offline vállalkozások 2%-os növekedését. A kis- és középvállalkozások sikere fontos a gazdaság számára hiszen mind Magyarországon, mind az EU-ban ezek teszik ki az összes vállalkozás 99%-át, és a munkaerő kétharmadát foglalkoztatják. Az elmúlt öt évben az európai kis- és középvállalkozások hozták létre az új munkahelyek mintegy 85%-át.
Az online eszközök alkalmazásával a globális terjeszkedés minden üzleti vállalkozás számára elérhető, ennek megfelelően a magyar kis- és középvállalkozások is folyamatosan terjeszkednek: a kutatási adatok szerint a magyar PayPal kereskedők teljes fizetési mennyiségének 39,8%-a keletkezik EU-n kívüli országokba irányuló exportból. Ezzel a magyar KKV szektor az európai országok középmezőnyéhez tartozik: bár megelőzzük Franciaországot (36,2%), vagy Németországot (34,4%), még távol vagyunk attól, hogy utolérjük az EU-n kívüli export három vezető országát, az Egyesült Királyságot (59%), Norvégiát (57,1%) vagy Csehországot (53%).
„A kisvállalkozások mindig a magyar és az európai gazdaság szíve és motorja voltak. Az EU-ban a kis- és középvállalkozások adják a növekedés gerincét, a teljes unióban létrehozott hozzáadott érték 57%-át állítják elő, és a nagyobb KKV szektorral rendelkező uniós országokban a gazdaság növekedése is magasabb” – mondja Marcin Glogowski, a PayPal közép- és kelet-európai ügyvezető igazgatója. „A KKV-k szerepe a magyar gazdaságban is jelentős, ugyanis a pénzügyi szektort leszámítva ezek a vállalkozások állítják elő a hozzáadott érték 54%-át és adják a foglalkoztatottság 69%-át[3]. Mindeközben általánosságban a hagyományos pénzügyi rendszerek hiányosan szolgálják ki a kis- és középvállalkozások igényeit. A PayPal-nél tudatában vagyunk a KKV-k jelentőségének, ezért fejlesztünk folyamatosan új eszközöket, amelyek támogatják növekedésüket. Szolgáltatásaikkal már több mint 20 millió vállakozást szolgálunk ki világszerte.”
A mikrovállalkozások hajtják a makrogazdaságot
Az internet lehetővé teszi, hogy minden KKV elérhesse a világ hozzávetőleg 4,1 milliárd fogyasztóját, ami jelentős növekedési potenciált jelent, hiszen a statisztikák szerint az EU-ban a határon túli kereskedelmet folytató kis- és középvállalkozások kétszer olyan gyorsan nőnek, mint azok, amelyek kizárólag belföldi piacra értékesítenek.
„A konnektivitás korában a technológiai eszközök megtöbbszörözik a vállalkozások kezében lévő lehetőségeket, és már a világ bármely pontján elérhetik leendő ügyfeleiket” – mondja Marcin Glogowski. „Ezek kihasználása alapvető fontosságú az értékesítésekért folytatott állandó csatában. Egy átlagos magyar KKV a PayPal-en keresztül 22 külföldi piacra értékesít, ami a kutatott országok körében a legmagasabb szám, magasabb például mint az Egyesült Királyságban (13 piac) vagy Németországban (11 piac).”
A PayPal-t használó vállalatok nemzetközi szinten aktívabbak, mint a hagyományos offline vállalkozások. Az EU tagállamokban a PayPal használatával exportáló cégek értékesítésének közel felét (41,4% -át) teszik ki az EU-n kívüli, míg 58%-át az EU-n belüli értékesítések. Ezzel szemben az EU-ban a hagyományos kis- és középvállalkozásoknak csak 28%-a értékesít az európai belső piacon kívüli országban. Az adatok továbbá azt is mutatják, hogy az EU-n kívüli kereskedelemmel foglalkozó PayPal vállalkozások esetében jelentősebb növekedés (15%) tapasztalható, mint a csak EU-n belül értékesítő vállakozásoknál (10%). A PayPal belső adatai szerint Magyarországon a KKV export 60,2%-a irányul EU-n belüli, és 39,8%-a EU-n kívüli országokba.